شناسهٔ خبر: 31886 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحیم پورازغدی: بزرگترین مشکل در علوم انسانی نقلی تلقی‌کردن علوم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در علوم انسانی نیز مشکل بزرگ این است که علوم انسانی را نقلی تلقی می‌کنند و تدبر را جدا می‌دانند، نباید دانشجویانمان بر نقل قول پیشینیان تکیه کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، رحیم‌پور ازغدی - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در دانشگاه شهید رجایی با اشاره به شهادت استاد مطهری و سالروز روز معلم گفت: سئوالی مطرح می‌شود که چرا در حوزه تعلیم و تربیت مکاتب متعددی وجود دارد؟ در تمام رشته‌های علوم انسانی از بدو ورود به این رشته با مکاتب متعددی روبرو می‌شویم و این مورد در دیگر رشته‌ها همچون شیمی و فیزیک وجود ندارد، خداوند در قرآن می‌گوید انسان نمی‌دانست و این من بودم که به او آموزش دادم قبل از حکمت انسان در گمراهی واضح بود، کسانی که می‌دانند و نمی‌دانند با هم از لحاظ ارزش گذاری مساوی نیستند.

وی افزود: هیچ تلاش علمی و سیاسی در عالم نیست مگر اینکه به شناخت و معرفت احتیاج دارد و بدون این دو نباید اقدامی صورت بگیرد، آموزش و پرورش موظف است نسلمان را در همه عرصه‌ها با معرفت و آگاهی رشد دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ با بیان اینکه متاسفانه در حوزه آموزش و پرورش انسان‌های داریم که بدون آگاهی از موضوعات حرف می‌زنند، گفت: در رسانه‌هایمان نیز به همین روال است و تنها کارشان نقل قول کردن است در علوم انسانی نیز مشکل بزرگ این است که علوم انسانی را نقلی تلقی می‌کنند و تدبر را جدا می‌دانند، نباید تنها دانشجویانمان بر نقل قول پیشینیان تکیه کنند چرا که آنان نیز می‌توانند در جامعه فعلی یک فیلسوف شناخته شوند.

رحیم پور ازغدی با طرح این سوال که آیا نسبتی بین علم و خیر وجود دارد، گفت: خیر بدون علم تحقق پیدا نمی‌کند باید بتوانیم بین علم و خیر که منشاء تمام خوبی هاست رابطه برقرار کنیم، به هر انسانی که می‌خواهید احترام کنید و اگر خواستید به فردی احترام بیشتری بگذارید باید آگاهی آن بیشتر از دیگران باشد. تا کشف نگردید میزان فهم و شعور افراد بیشتر است به آنان تکریم اضافه نکنید.

رحیم پور با اشاره به اینکه نگاه جهادی نیز یکی دیگر از محورهایی است که باید در عرصه علم داشته باشیم، گفت: باید در مدارسمان نگاه جهادی را تعریف کنیم، شهید شهریاری تمام کار‌هایشان را بدون درخواست ذره‌ای پول انجام می‌دادند این در صورتی بود که وی استاد فیزیک بود با آیه و حدیث غرابتی نداشت.

نظر شما