شناسهٔ خبر: 31616 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شایعه حضور الزویر در نمایشگاه کتاب تهران تکذیب شد

شایعه حضور انتشارات «الزویر» در نمایشگاه کتاب تهران تکذیب شد. این در حالی است که بر اساس رای صادره در دوره قبلی، نماینده این موسسه انتشاراتی چندملیتی از حضور در نمایشگاه بیست و هشتم محروم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، اخیراً شایعه‌ای در برخی محافل در ارتباط با حضور شرکت انتشاراتی «الزویر» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شده است. بر اساس این شنیده‌ها، ناشر چندملیتی یادشده که دفتر مرکزی آن در آمستردام (هلند) واقع است، برای اولین بار به صورت مستقل در این نمایشگاه شرکت می‌کند و مطابق همین اطلاعات، الزویر در غرفه‌ای به وسعت ۲۳۵ مترمربع در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، به عرضه تازه‌ترین آثارش می‌پردازد.

شرکت انتشاراتی الزویر که یکی از بزرگترین ناشران مقالات و کتاب‌های پزشکی و علمی در جهان است و علاوه بر هلند، در برخی کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده و انگلستان، دفتر دارد، اردیبهشت دو سال پیش (۱۳۹۲) در تصمیمی خلاف عُرف نشر در جهان، سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله‌های پژوهشگران ایرانی که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند، منع کرد.

شایعه حضور الزویر در نمایشگاه امسال کتاب تهران در حالی مطرح شده که سال گذشته غرفه شرکتی که نمایندگی «الزویر» را در ایران بر عهده داشت، به دلیل تخلفات نمایشگاهی، پلمپ شد و بر اساس رای صادره، این شرکت از حضور در نمایشگاه سال بعد (دوره جاری ۱۳۹۴) محروم شد.

در همین حال حامد میرزابابایی مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون شایعه حضور شرکت انتشاراتی الزویر در نمایشگاه امسال گفت: هیچ غرفه‌ای تحت عنوان «الزویر» در نمایشگاه امسال کتاب تهران نداریم. حضور این شرکت انتشاراتی در دوره‌های قبلی نمایشگاه هم به این صورت بوده که افراد مختلفی کتاب‌های آن را می‌آوردند و در نمایشگاه عرضه می‌کردند.

وی افزود: امسال هم مانند چند سال گذشته خواهد بود؛ شرکتی که اصالتاً ایرانی هم نیست به عنوان یکی از نمایندگان الزویر - در کنار سایر نمایندگان این موسسه انتشاراتی - کتاب‌های الزویر را در کنار ناشران خارجی دیگر در نمایشگاه عرضه خواهد کرد. اسناد و پرونده‌های مربوط به این مسئله موجود است و به هیچ وجه اینگونه نیست که کلِ کتاب‌هایی که این شرکت عرضه خواهد کرد، متعلق به الزویر باشد.

نظر شما