شناسهٔ خبر: 31137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درآمدی بر تولید فضای لوفور» به نمایشگاه کتاب می‌آید

«درآمدی بر تولید فضای لوفور» عنوان کتابی از آنری لوفور، فیلسوف و جامعه‌‌شناس فرانسوی است که از سوی انتشارات تیسا منتشر و در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «درآمدی بر تولید فضای لوفور»  کتابی است که از سوی آنری لوفور، اندیشمند و جامعه‌شناس فرانسوی تالیف شده و آیدین ترکمه با بررسی جدیدی آن را تدوین کرده است. انتشارات تیسا در نظر دارد این کتاب را در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کند.

سمیه سیاه‌پشت، مدیر تولید انتشارات تیسا در این‌باره به ایبنا گفت: آنری لوفور از جمله اندیشمندان فرانسوی است که با روش دیالکتیکی و مارکسیستی به فضاها و اجتماعات شهری پرداخته و اصطلاح «حق شهر» را به کار برده است.

وی ادامه داد: نشر تیشا نخستین ناشر در ایران است که به انتشار آثار این اندیشمند پرداخته و کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» وی را به چاپ رسانده است و در نظر دارد دومین اثر وی با عنوان «تولید فضا» را که با تجدید نظر آیدین ترکمه  به «درآمدی بر تولید فضای لوفور» تغییر کرده است در نمایشگاه امسال عرضه کند.
 
 سیاه‌پشت با بیا‌ن این‌که انتشارات متبوع وی در نمایشگاه امسال ۹۰ عنوان کتاب چاپ اولی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، افزود: لوفور سهم مهمی را در نظريه‌ دولت، پساساختارگرايی، اگزيستانسياليسم، پژوهش درباره‌ دكارت، پاسكال، نيچه و لوكاچ و برخی اندیشمندان ديگر و نيز در نظريه‌ مدرنيته و پسامدرنيته ادا كرده است. اندیشه‌های او در حوزه‌های برنامه‌ریزی و طراحی شهری، جغرافیای انسانی و شهری بسیار نوآورانه و چالش‌برانگیز بوده است.
 
در پشت جلد این کتاب آمده است:«انقلابی که فضای جدیدی را تولید نکند پتانسیل کاملش را واقعیت نبخشیده است؛ این انقلاب از آن حیث شکست خورده که نه خودِ زندگی، بلکه صرفاً روبناهای ایدئولوژیک، نهادها یا دستگاه‌های سیاسی را تغییر داده است. دگرگونی اجتماعی، برای آنکه به راستی ماهیت انقلابی داشته باشد، باید زندگی روزمره، و فضای زندگی را تغییر دهد.«زندگی را تغییر دهید!» «جامعه را تغییر دهید!» این احکام، بدون تولید فضایی مناسب هیچ معنایی ندارند. روابط اجتماعی جدید مستلزم فضایی جدید هستند و برعکس. تا زمانی که زندگی روزمره در بند فضای انتزاعی، با محدودیت‌های بسیار سفت و سختش باقی می‌ماند، مادامی که تنها بهبودهایی که رخ می‌دهند بهبودهایی تکنیکی در جزئیات هستند (پیشرفت‌هایی در فراوانی و سرعت حمل‌ونقل، یا امکانات رفاهی نسبتاً بهتر)؛ پروژه‌ «تغییر زندگی» چیزی بیش از شعاری سیاسی نخواهد بود. مثلاً در جایی که هیچ نوآوری معمارانه‌ای روی نداده است؛ در جایی که هیچ فضای خاصی آفریده نشده است نمی‌توان از سوسیالیسم حرف زد. سرمایه‌داری به عنوان یک شیوه‌ تولید توانسته است تضادهای درونی‌اش را برای یک سده (اگر نگوییم برطرف) کم‌اثر کند، و در نتیجه در یکصد سالی که از زمان نگارش سرمایه می‌گذرد، در دستیابی به «رشد» موفق بوده است. نمی‌توانیم محاسبه‌ کنیم به چه قیمتی، اما می‌دانیم به چه شیوه‌ای: با اشغال فضا، با تولید فضا. در نتیجه باید بر فرایند تولید فضا متمرکز شد.»

بنابه اعلام انتشارات تیسا قرار است کتاب «درآمدی بر تولید فضای لوفور» در ۱۰ فصل، ۳۰۰ صفحه‌ای منتشر و در بیست ‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود.

نظر شما