شناسهٔ خبر: 31043 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» جزو پرفروش‌ها شد

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» عنوان کتاب ترجمه‌شده‌ای از دو نویسنده «دارون عجم اوغلو»‌ و «جیمز ای. رابینسون» است که به همراه دو کتاب‌ «شیخیه و بابیه در ایران» و «ظهور ژاپن مدرن» جزو پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امیر ایران‌پور،‌ مدیر فروشگاه انتشارات «ثالث» درباره پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های تاریخی و سیاسی این فروشگاه عنوان کرد: «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»، «شیخیه و بابیه در ایران» و «ظهور ژاپن مدرن» از جمله آثاری بوده‌اند که در سال گذشته در این دو حوزه  مورد استقبال قرار گرفتند.

وی در این‌باره توضیح داد: «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» عنوان کتابی است که با این‌که مدت زمان زیادی از عرضه آن در این فروشگاه نمی‌گذرد، با فروش بسیار خوبی رو به رو بوده و از آن استقبال زیادی به عمل آمد.

ایران‌پور در ادامه به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان کتاب در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: با آن‌که وضعیت کتاب در بازار نشر در سال 1393 چندان  رونقی نداشت اما به نظر می‌‌رسد رسانه‌ها در این زمینه توانستند نقش مثبتی در سطح جامعه ایجاد کنند و جامعه را بیشتر به سمت مطالعه کتاب روانه کنند.
 
در ادامه جزئیات کتاب‌های پرفروش فروشگاه ثالث را در زیر می‌خوانید:

* چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» عنوان کتابی است که «دارون عجم اوغلو»‌ و «جیمز ای. رابینسون» تالیف آن را بر عهده داشته‌‌اند. سوال محوری در این کتاب آن است که «چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر‌، سلامتی و بیماری‌، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟»

نویسندگان در این اثر باورهای رایج درباره تبیین رفاه و توسعه‌یافتگی کشورها را به نقد می‌کشند و در مقابل، نوع نهادهای سیاسی حاکم را به عنوان عامل محوری معرفی می‌کنند. در واقع آنها نشان می‌دهند که این نهادهای اقتصادی و سیاسی ساخته دست بشرند که شالوده موفقیت اقتصادی یا فقدان آن را می‌سازند.
 
*شیخیه و بابیه در ایران

«شیخیه و بابیه در ایران»، اثر مهدی نورمحمدی به بررسي و پژوهش در باب دو فرقه ساختگي «شيخيه» و «بابيه» پرداخته است که نتيجه تحولات اجتماعي و سياسي است که از دوران صفويه در ايران پديد آمد و با انديشه‌هاي بدعت‌گذاري‌هاي ديني پديد آمدند.

با توجه به این‌که فرقه‌های شیخیه و بابیه، مقدمه تشکیل فرقه بهائیت به شمار می‌روند، از این دو فرقه بیشتر در کتاب‌های مربوط به نقد و رد بهائیت سخن رفته و کتابی جامع در این خصوص، کمتر به چاپ رسیده، اما به نظر می‌رسد این نقیصه در کتاب حاضر، جبران شده و به طور مستقل به چگونگی پیدایش فرقه‌های شیخیه و بابیه پرداخته شده است. در اين راستا ماجراي فروش بهشت، داستان روستاي کمال‌آباد، شهيد ثالث و ميرزا آقاسي، آثار ملاصالح برغاني، سيد کاظم رشتي، ترويج موهومات خرافات، رسولان باب در شيراز و يزد و ... مورد بررسي و توجه قرارگرفته‌اند.
 
* ظهور ژاپن مدرن: نگاهي به مشروطه ژاپني

کتاب مذکور نوشته «ويليام‌جي. بيزلي» با ترجمه شهريار خواجيان، به تاريخ 150 سال اخير ژاپن مي‌پردازد. با توجه به این‌که ژاپن در کمتر از پنج دهه توانست به يک قدرت بزرگ آسيايي تبديل شود تا آنجا که در آغاز قرن بيستم امپراتوري قدرتمند روسيه را در نبردي برق‌آسا شکست داد و پس از چند دهه به يک قدرت صنعتي و نظامي قاره‌اي و حتي جهاني تبديل شد،‌ در اين کتاب بيان مي‌شود که ژاپن چگونه در کمتر از يک نسل از جامعه‌اي پسافئودالي به اشکال آغازين توليد صنعتي گام گذاشت.

نظر شما