شناسهٔ خبر: 30930 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توریسم از نظر اقتصادی بر جوامع فقیر چه تاثیری دارد؟

بنیان مطالعه در کتاب «توریسم و کاهش فقر» اثر جاناتان میچل و کرولاین اشلی روی تاثیری که توریسم از نظر اقتصادی بر جوامع فقیر می‌تواند داشته باشد، بنا نهاده شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امروزه با گسترش زیر ساخت‌های ارتباطی، برقرار کردن ارتباطات در بین جوامع مختلف به آسانی صورت می‌پذیرد. تورریسم یکی از ابزارهای گسترش تعاملات اجتماعی با جوامع بیرونی محسوب می‌شود. در کتاب «توریسم و کاهش فقر» اثر جاناتان میچل و کرولاین اشلی بنیان مطالعه روی تاثیری که توریسم از نظر اقتصادی بر جوامع فقیر می‌تواند داشته باشد، بنا نهاده شده است.
توریسم از نظر اقتصادی بر جوامع فقیر چه تاثیری دارد؟/ جاناتان میچل و کرولاین اشلی پاسخ می‌دهند
مولفان به اهمیت توریسم در کشورهای مختلف به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که کشورهای در حال توسعه که امکان استفاده و فراهم کردن زیر ساخت‌های اقتصادی متفاوت مانند برداشت از معادن و تولیدات صنعتی وجود ندارد، استفاده از صنعت توریسم می‌تواند بسیار به صرفه و مفید واقع شود. ضمن این‌که حدود ۴۰ درصد از مسافرت‌های خارجی صورت گرفته به قصد کشورهای در حال توسعه بوده و هزینه‌هایی که عاید این کشورها شده است به مراتب بیشتر از منابع دیگر این کشور ها بوده‌اند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه پتانسیل و ظرفیت مناسبی برای رشد در زمینه گردشگری را دارا هستند و با فراهم کردن زیر ساخت‌های مناسب می‌توانند به آسانی فرهنگ خود را جلا بخشیده و به جهانیان معرفی کنند.

یکی از خصوصیات مهم این کتاب، بررسی موضوع از جوانب متفاوت است. به گفته مترجم کتاب فهم ما از نحوه تاثیر توریسم بر فقرا عموماً بر تحلیل‌های جانبدارانه سطحی، بی ارتباط با هم و بیگانه با جریان اصلی اقتصاد توسعه مبتنی است. نویسندگان کتاب سعی دارند با رویکرد بین رشته‌ای تحلیل واقع بینانه‌تر و کامل‌تری از موضوع را ارائه دهند.

به عقیده مولفان کتاب در یک جمله هدف اصلی کتاب پرداختن به جنبه‌های علمی و ضروری و درک این است که آیا فعالیت خدمات بخش خصوصی  همانند توریسم می‌تواند فقر را در کشورهای در حال توسعه کاهش دهد.

سه ویژگی متمایز این کتاب در مقابل دیگر پژوهش‌ها، معرفی مسیر اصلی مستدل که فقر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، میزان اهمیت این تاثیر در کشورهای توسعه نیافته با شواهد آماری و مطالعات تجربی و معرفی شیوه‌های مطالعه و جمع آوری اطلاعات در این زمینه برای علاقه‌مندان است. از این رو این کتاب می‌تواند مورد استفاده مفید دانشجویان و کارمندان مختلف گرایش‌های اجتماعی، حوزه‌های مرتبط با توریسم و اقتصاد و توسعه توریسم مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «توریسم و کاهش فقر» نوشته جاناتان میچل و کرولاین اشلی به ترجمه علی شکوری با شمارگان هزار نسخه در ۳۲۸ صفحه به بهای ۱۴ هزار تومان به همت انتشارات جامعه شناسان منتشر شده است.

نظر شما