شناسهٔ خبر: 30836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مساله کلان گروه ارتباطات

ما مخالف نگاه ذات گرایانه به تکنولوژی ها هستیم و معتقدیم که تکنولوژی ها به خودی خود ذات مثبت یا منفی ندارند و این کاربران تکنولوژی ها هستند که به شکلی فعالانه معناهای مورد نظر خود را در میانکنش (interaction) با تکنولوژی ها خلق می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از سایت انسان شناسی و فرهنگ؛حوزه مطالعاتی ما ارتباطات با واسطه کامپیوتر و تکنولوژی های نوین رسانه ای است. دغدغه ذهنی اصلی ما در این حوزه ها این است که ارتباطات با واسطه کامپیوتر و به طور کلی فناوری های نوین رسانه ای چه تاثیری بر ساحت های مختلف زندگی انسان ها شامل آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات )فردی، میان فردی، گروهی و جمعی)، هنر، زندگی روزمره و جز این ها می گذارد.

حوزه مطالعاتی ما ارتباطات با واسطه کامپیوتر (Computer mediated communication) و تکنولوژی های نوین رسانه ای (New Media Technologies)  است. دغدغه ذهنی اصلی ما در این حوزه ها این است که ارتباطات با واسطه کامپیوتر و به طور کلی فناوری های نوین رسانه ای چه تاثیری بر ساحت های مختلف زندگی انسان ها شامل آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات )فردی، میان فردی، گروهی و جمعی)، هنر، زندگی روزمره و جز این ها می گذارد.

ما مخالف نگاه ذات گرایانه به تکنولوژی ها هستیم و معتقدیم که تکنولوژی ها به خودی خود ذات مثبت یا منفی ندارند و این کاربران تکنولوژی ها هستند که به شکلی فعالانه معناهای مورد نظر خود را در میانکنش (interaction) با تکنولوژی ها خلق می کنند.  از همین رو معتقدیم در عین حال که استفاده از تکنولوژی های نوین رسانه ای در هر جامعه ای با آسیب هایی همراه است، فرصت ها و امکانات جدیدی را نیز پیش رویِ گروه های زیرِ تبعیض، محروم و خاموش قرار داده است. به واقع این تکنولوژی ها فرصت های فراگیری تا پایان زندگی (lifelong learning)، آموزش و خلق محتواها را برای گروه های مختلف به وجود آورده است که می تواند در مسیر توسعه در کشورهای کم تر توسعه یافته به کار گرفته شود.

در عین حال نگاه ما به تکنولوژی های نوین رسانه ای نگاهی انتقادی است. فرصت های دسترسی به تکنولوژی های ارتباطی جدید در جهان و در درون جوامع مختلف برابر نیست. شکاف دیجیتالی (digital divide) دو دهه پس از فراگیری تکنولوژی های نوین ارتباطی همچنان مشکلی جدی است. بسیاری از نابرابری های از پیش موجود بر دسترسی و استفاده از این تکنولوژی ها تاثیر گذاشته است. هر چند دسترسی به تکنولوژی های رسانه ای جدید طی سال های اخیر در جوامع مختلف بیشتر شده است اما شکاف جدیدی در حال ظهور است که می توان از آن با عنوان شکاف دیجیتالی سطح دوم (second level digital divide) نام برد. در واقع مطالعات مختلف نشان می دهند که دسترسی صرف به تکنولوژی ها کافی نیست و حتی پس از دسترسی به آن ها شکاف مهارت ها موجب می شود همچنان افرادی که در دسته بندی های وضع اقتصادی اجتماعی (Socioeconomic status) از سطح بالاتری برخوردارند استفاده کارامدتر و مفیدتری از تکنولوژی ها دارند.

 

 

کتاب شناسی مختصر

Bell, D. (۲۰۰۶). An introduction to cyberculture. Routledge.

Bell, D. (Ed.). (۲۰۰۴). Cyberculture: The key concepts. Psychology Press.

Campbell, R., Martin, C. R., & Fabos, B. (۲۰۱۱). Media and culture: An introduction to mass communication. Macmillan.

Dewdney, A., & Ride, P. (۲۰۰۶). The new media handbook. Routledge.

Gane, N., & Beer, D. (۲۰۰۸). New media: The key concepts. Berg.Chicago           

Griffin, E. (۲۰۱۲). A first look at communication theory, ۸th edition. Boston: McGraw-Hill.

Hartley, J. (۲۰۱۲). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Hassan, R., & Thomas, J. (۲۰۰۶). The new media theory reader. McGraw-Hill International.

Hine, C. (۲۰۰۰). Virtual ethnography. SAGE Publications Limited.

Howels, Richard (۲۰۰۳), visual culture, Cambridge: Polity.

Ito, M. et al. (۲۰۰۹) Hanging Out, Messing Around, Geeking Out: Living and Learning with New Media. Cambridge, MA: MIT Press.

Jensen, K. B., & Jankowski, N. (۱۹۹۱). A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Psychology Press.

Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (۲۰۰۸). New media: A critical introduction. Routledge.

Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (۲۰۰۵). Theories of human communication. Cengage Learning. ۸th edition.

Miller, K. (۲۰۰۵). Communication Theories: Perspectives, Processes, and Contexts. McGraw-Hill. international edition. pp.۱۵۳-۱۵۸.

Mirzoeff, Nikolas (۲۰۰۸), an introduction to visual culture, London: Routledge.

Mosco, V. (۲۰۰۹). The political economy of communication: Rethinking and renewal,۲nd edition, Sage.

Woodward, K. (۲۰۰۲). Understanding identity. New York: Hodder Arnold.

 

نظر شما