شناسهٔ خبر: 30792 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» با 18 مقاله فرقانی

کتاب «روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» با 18 مقاله در این‌باره به قلم محمدمهدی فرقانی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» نوشته محمد مهدی فرقانی ۱۸ مقاله را در این باره در بر دارد. این مقالات از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۲ گردآمده‌ و در مجله‌های معتبر علمی، تخصصی یا مجموعه مقالات سمینار‌ها به چاپ رسیده‌اند.

انتشار «روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» با 18 مقاله فرقانی
 
نگارنده در مقدمه می‌نویسد: «از آنجا که مقاله‌های مزبور در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده و دسترسی به برخی از آن‌ها دشوار و گاه غیر ممکن می‌بود، و نیز با توجه به این‌که پاره‌ای از مقاله‌های این مجموعه به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دروس مرتبط و یا در مراحل تدوین پایان‌نامه مورد مطالعه دانشجویان گرامی قرار می‌گیرد، به منظور تسهیل دسترسی و فراهم آوردن مجموعه این مقاله‌ها که حاصل چهل سال کار حرفه‌ای و آموزشی نگارنده است، در یک مجلد، تصمیم به گردآوری و آماده‌سازی آن‌ها برای انتشار گرفته شد.»
 
چشم‌انداز‌های روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، روزنامه‌نگاری؛ تاملات نظری، فناوری‌های ارتباطاتی و جامعه و ارتباطات، تبلیغات و توسعه، عنوان فصل‌های این کتابند که در هر فصل سه تا چهار مقاله گنجانده شده است.
 
روزنامه‌نگاری آرمانی در جامعه مدنی، استقلال حرفه روزنامه‌نگاری در طلیعه جامعه مدنی، خبررسانی در صحنه نبرد بر اساس حقوق بشردوستانه، تعامل سنت و فناوری در جامعه اطلاعاتی و آگهی خدمت عمومی؛ ظرفیت ناشناخته در ارتباطات توسعه، عنوان برخی مقالات «روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» است.
 
در بخشی از مقاله‌ای با عنوان « خبررسانی در صحنه نبرد بر اساس حقوق بشردوستانه» می‌خوانیم: «صرف نظر از گردانندگان روزنامه‌ها؛ روزنامه‌نگاران دولتی و غیر دولتی، باید به اصول اخلاقی متعهد باشند. رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای، یعنی وفادار بودن به حقیقت، عدم تحریف آن، صداقت، شجاعت، عشق به انسان و حقیقت‌گویی؛ یعنی ترجیح منافع دیگری بر خود و ترسیم چهره واقعی طرفین درگیر جنگ، نقش بسزایی در این میان دارد. از اینجاست که رسانه‌ها هم می‌توانند نقش مثبت داشته باشند و هم نقش منفی.»
 
«روزنامه‌نگاری، ارتباطات و جامعه» را انتشارات اطلاعات با شمارگان یکهزار و پنجاه نسخه، ۳۸۰ صفحه، قطع وزیری و به بهای ۱۵۰‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما