شناسهٔ خبر: 30171 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: کودک برای کتابخوانی مراحلی دارد

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه کودک برای کتابخوانی مراحلی دارد، گفت: اگر یک کتاب دشوار را در کتابخانه کودکان بگذارید مثل این است که به یک بچه دو تا سه ساله بخواهید غذای بزرگسالان همچون چلوکباب بدهید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، «مهدی محقق» در آیین بزرگداشت «نوش آفرین انصاری»، کتابدار برجسته و پیشکسوت که به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: کودک در هر سنی کتاب خاصی نیاز دارد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همسر نوش آفرین انصاری در ادامه گفت: امسال پنجاه و دومین سال است که در کنار خانم دکتر انصاری هستم. نکته جالب این است که ما متعلق به دو فرهنگ مختلف هستیم. فرهنگی که وی در آن رشد یافت، فرهنگ غربی بود. 

وی با بیان اینکه خانم انصاری اصلا در ایران درس نخواندند، گفت: او دیپلم خود را از انگلیس، لیسانس را از ژنو و فوق لیسانس و دکترا را از کانادا دریافت کرد، برعکس من که تحصیلاتم حوزوی بود.

وی با بیان اینکه «فرهنگ اسلامی و ایرانی» نقطه اشتراک ما بود، افزود: وی از همان آغاز به هردو علاقه مند بودند و در تمام دوره هایی که در دانشگاه بودم، در تالیفاتم کمک کردند زیرا زبان انگلیسی را بسیار خوب می دانستند و کتابشان، مدخل شرق اسلامی، برنده بهترین کتاب سال ایران شد.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه وی را موفق کرد، نظم و انضباطش بود؛ برعکس ما که در فرهنگی تربیت شدیم که گفته بودند نظم ما در بی نظمی است؛ وی در برخورد با زندگی خصوصی، تربیت فرزندان و کارهای تحصیلی و علمی از نظم خاصی برخوردار بود. به ویژه اینکه با یک بانوی با همت همچون خانم توران میرهادی مواجه شدند که توانستند کتاب کودکان را نظم بخشند.

محقق، افزود: آنها فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را بدون اینکه بودجه ای داشته باشند، سر و سامان دادند. 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: کسانی همچون خانم میرهادی با شورای کتاب کودک به صورت افتخاری کار می کردند؛ وی از ساعت هشت صبح تا هشت شب سر کار می مانند و خانم انصاری نیز تا سه صبح مقالات می خواندند.

محقق افزود: آن ها با وجود اینکه هیچ وسیله ای و ابزاری نداشتند و از هیچ نهادی کمک نمی گرفتند، موفق شدند. 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ما در تاریخ از طایفه نسوان افراد زیادی داشتیم که علاقه مند به کتاب و مشوق دانشمندان بوده اند؛ ما باید همت بزرگ بانوانی همچون خانم انصاری و خانم میرهادی را الگوی دخترانمان قرار دهیم. 

نوش آفرین انصاری نیز در ادامه این آیین از انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کسانی که برای برگزاری این بزرگداشت تلاش کرده بوند؛ تشکر کرد.

وی گفت: سی ام اردیبهشت سال ۱۳۷۷ در کتابخانه حسینیه ارشاد برای بازنشستگی ام جلسه ای برگزار شد و ۲۸ تیر ۱۳۸۳ نیز در انجمن مفاخر فرهنگی مورد لطف و محبت دوستان و همکاران قرار گرفتم.

وی با بیان اینکه از آن گروه مجریان و نویسندگان تعدادی از دنیا رفته، تعدادی در خارج از کشورند و تعدادی هم نتوانستند امروز حضور داشته باشند، افزود: امروز از تعدادی از این افراد تاثیر عمیق تری پذیرفتم تا شما هم آنان را بخوانید؛ کسانی همچون توران میرهادی، ثریا قزل ایاق و دکتر عباس حری.

وی ادامه داد: من را هم بخوانید؛ آنچه مصاحبه کردم، آنچه گفتم و آنچه نوشتم را هم بخوانید.

انصاری افزود: دو کتاب را هم به شما توصیه می کنم که در ۵۰ سالگی شورای کتاب کودک منتشر شدند؛ اولی، کتاب «ارج نامه علم عاشقی» و دیگری «از همکاری تا مشارکت». این دو کتاب را امسال در نمایشگاه کتاب تهیه کنید.

انصاری با طرح این پرسش که چرا این نشست آنچنان که من فکر می کردم کوچک و جمع و جور نشد؟ گفت: به این دلیل که جامعه مدنی در ایران رشد کرده و ما اکنون در این دانشگاه ها، دانشگاه هایی از نوع دیگر را تجربه می کنیم و به ایران و کودک ایرانی نزدیک شده ایم.

وی ادامه داد: تجربه های ما در این سازمان های مدنی، از ما انسان های دیگری ساخته است؛ شاید به دلیل آموزشی که دیدند و تغییری که در وجودشان نسبت به کار داوطلبانه و کار جمعی اتفاق افتاده است.

نوش افرین نیز با بیان اینکه دانشجوی تمام وقت باشیم، افزود: قدر و منزلت خود را به عنوان زن ایرانی بشناسیم و به خصوص، قدردان مردان همراه باشیم.

در این آیین، منصوره اتحادیه، زهره قائینی، غلامرضا امیرخانی، مهدی محقق، محمدحسن رجبی و رضا فراستی سخن، با ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی و همکاری با نوش آفرین انصاری پرداختند.

در پایان آیین از دکتر نوش آفرین انصاری به پاس سال ها تلاش و زحمت در عرصه فرهنگ کشور با اهدای هدایا و لوح تقدیر تقدیر شد.

نوش آفرین انصاری استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی ایران است. او که پدرش دیپلمات وزارت امور خارجه بود؛ در پاییز ۱۳۱۸ در دهلی نو هندوستان زاده شد؛ تحصیل در رشته کتابداری را تا مقطع کارشناسی در مدرسه عالی کتابداری ژنو و مقطع کار شناسی ارشد دانشگاه مک گیل کانادا ادامه داد و به ایران بازگشت. 

انصاری، از اعضای شورای کتاب کودک است؛ او از اعضای هیات علمی کتابداری دانشگاه تهران بوده و راه اندازی بخش فنی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و ریاست کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از فعالیت های او به شمار می رود. از آثار نوش آفرین انصاری می توان به تاسیس کتابخانه در روستاها و توسعه کتابخانه های عمومی اشاره کرد. 

کتاب برای همه، ترجمه مدخل تاریخ اسلامی اثر «ژان سوواژ» که به عنوان کتاب سال ایران برگزیده شد، از آثار اوست.
 

نظر شما