شناسهٔ خبر: 30170 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صربستان خواستار فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری ایران در این کشور شد

مشاور رییس جمهور صربستان با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران، خواستار فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری کشورمان در سراسر صربستان شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، رادوسلاو پاولوویچ روز چهارشنبه در دیدار با مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی کشورمان در بلگراد به طیف گسترده تمدن ایران از دیر باز تا انقلاب اسلامی ایران که انقلابی فرهنگی به شمار می رود، اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله در علوم مختلف مانند؛ پزشکی، زیست شناسی، ریاضیات و فناوری پیشرفت چشمگیری داشته است و در تمامی این زمینه ها مطلب برای گفتن زیاد دارد.

پاولوویچ همچنین با اشاره به شاعران بزرگ ایرانی گفت: شعر ایران در کنار شعر هندی که بخشی از سانسکریت هستند از قدیمی ترین اشعار تاریخی در جهان به شمار می آیند.

وی افزود: ایران با ۷۸ میلیون نفر جمعیت که اکثریت آنها را قشر جوان تشکیل می دهند از توان و امکانات بسیاری برخوردار است.

مشاور رییس جمهور صربستان گفت: بر اساس اطلاعات ما موسسه های عالیه ایران از جمله فناوری نانو، بیو تکنولژی و امور مهندسی در سطح بسیار بالایی در جهان قرار دارند و آینده بسیار درخشانی در انتظار ایران است، زیرا که این کشور از قشر تحصیلی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

وی همچنین تاکید کرد که خواسته ریاست جمهوری صربستان حضور هر چه بیشتر فرهنگی، علمی و هنری ایران در این کشور به منظور بالا بردن آگاهی مردم در مورد فرهنگ، هنر و تمدن ایران است.

مشاور رییس جمهور صربستان همچنین به برگزاری برنامه های متنوع هنری، فرهنگی از جمله جشنواره فیلم با حضور کارگردانان ایرانی و مقامات فرهنگی صربستان و همکاری در امور سینمایی بین دو کشور اشاره و در این زمینه تبادل دانشجویان رشته های هنری، فیلم سازی و همچنین سخنرانی کارگردانان ایرانی در مراکز هنری صربستان را پیشنهاد کرد.

وی روابط صربستان با ایران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت که اکنون زمان سفر رییس جمهور این کشور به ایران فرا رسیده که می بایستی امکانات این سفر در آینده برنامه ریزی شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز در این دیدار به امکانات دانشگاهی، فرهنگی و هنری ایران در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و صربستان با امکانات گسترده علمی، فرهنگی، هنری و دانشگاهی که دارند می توانند در عرصه های مختلف همکاری های گسترده ای داشته باشند.

مجید فهیم پور در این دیدار همکاری های فرهنگی و آموزشی را از اصول مهم در گسترش روابط کشورها و نزدیک کردن ملت ها دانست و افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری های فرهنگی، هنری و دانشگاهی دو کشور ایران و صربستان و تبادل هیات های مختلف جهت بررسی ابعاد مختلف همکاری از تمامی امکانات خود استفاده می کند.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران ۲۰۰ دانشگاه و بیش از دو هزار نهاد آموزشی در عرصه های مختلف علمی و تحقیقاتی فعال هستند، گفت که در ایران ۴.۵ میلیون دانشجو به تحصیل مشغولند که بیش از یک میلیون نفر از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری درس می خوانند.

سفیر کشورمان همچنین به نقش زنان در جامعه کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه ۵۳ درصد از دانشجویان دانشگاه های ایران را زنان تشکیل می دهند، گفت: زن ها در امور مختلف از جمله هنری، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی نقش موثری در جامعه دارند.

فهیم پور به فعالیت های گسترده فرهنگی و آموزشی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان اشاره کرد و گفت: رایزنی فرهنگی کشورمان در کنار دیگر فعالیت های فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی در شهرهای مختلف صربستان، کلاس های آموزش زبان فارسی را در دانشگاه بلگراد، دانشگاه نووی ساد و مرکز عالی گردشگری در بلگراد و همچنین در مرکز فرهنگی کشورمان در بلگراد دایر کرده که بیش از هزار شهروند صربستانی در این مراکز در حال فراگیری زبان فارسی هستند. 

سفیر کشورمان، مشترکات فرهنگی میان ایران و صربستان را پایه و اساس همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها از جمله در عرصه فرهنگی و علمی و پژوهشی توصیف کرد و گفت: پیش نویس برنامه همکاری های علمی و فرهنگی بین ایران و صربستان آماده شده که امیدواریم این پیش نویس در اولین دیدار مقامات دو کشور به امضا برسد.

همچنین در این نشست از رییس جمهور صربستان برای سفر به ایران دعوت بعمل آمد.

نظر شما