شناسهٔ خبر: 30122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آنتولوژی شعر عاشقانه فارسی منتشر شد

کتاب «هفتاد سال عاشقانه شعر فارسی» با تحقیق و پژوهش محمد مختاری به همت موسسه انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، «هفتاد سال عاشقانه شعر فارسی» شامل تحلیل ذهنیت غنایی معاصر با استفاده از گزینه اشعار شاعران بازه زمانی سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ است. این کتاب ۳ بخش اصلی دارد که عبارت اند از: روش گزینش، ذهنیت غنایی و گزینه شعر که در آن ۲۰۴ شاعر که شعر عاشقانه سروده اند، معرفی شده اند.

این کتاب که اولین عنوان از مجموعه آنتولوژی‌های انتشارات بوتیمار است، در ابتدا به موضوعاتی چون درک وحدت، تجریه و دوگانگی، عشق دگرسان، حافظ، فرخی، ویس و رامین، سعدی، مولوی، اشراق، گرایش عاشقانه نو، رابطه بی واسطه، شعر رمانتیک، تناقض مجسم، ناخودآگاه، رمانتیسم ایرانی و... پرداخته است.

سپس گزینه شعر ۲۰۴ شاعر معاصر کشور در زمینه شعر عاشقانه، درج شده است. میان اسامی این شاعران، می توان نام گلچین گیلانی، سهراب سپهری، فریدون توللی، مهدی اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، فرخ تمیمی، اسماعیل رها، سیاوش کسرائی، احمد شاملو، منوچهر نیستانی، هوشنگ ایرانی، سیروس آتابای، حشمت جزنی، علی مقیمی، علی موسوی گرمارودی، احمدرضا چه کنی، مینا اسدی، مهستی حنانه، تورج رهنما، علیرضا پنجه ای، نسیم خاکسار، محمد خلیلی، عدنان غریقی، ژاله مهدوی، مندو پارسی و... و. را مشاهده کرد.

مختاری توضیح داده که بین چاپ و اجازه انتشار گرفتن این کتاب ۶ سال فاصله افتاده است. اما از این که این کتاب در نهایت، به همان صورتی که بوده، به چاپ رسیده، ابراز خرسندی کرده است. نقل شعر از شاعران مقیم کشور در این اثر، با اطلاع آن ها بوده و مولف از همه شاعران ایرانی و پارسی سرای مقیم خارج از کشور، به دلیل عدم دسترسی برای هماهنگی، عذرخواهی کرده است.

مولف در انتهای کتاب نیز، به بخشی درباره کتابشناسی شعر معاصر پرداخته است. کتاب هایی که در این بخش فهرست شده اند، به ترتیب حروف الفبا، عنوان، نام شاعر و سال انتشارشان مرتب شده اند.

این کتاب ۷۸۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما