شناسهٔ خبر: 29688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحصیل دانشجویان ۲۷ کشور دنیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران

مراسم روز بين‌الملل دانشگاه با حضور سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و مديران و دانشجويان خارجي دانشگاه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دومين مراسم روز و جشن بين‌الملل دانشگاه با رونمايي از كتاب و تمبر يادبود اين روز در حضور سفرا و نمايندگان كشورهاي مختلف و دانشجويان خارجي دانشگاه علوم پزشكي تهران در راستاي «استفاده از ظرفيت‌هاي موجود و ارتقاي بين‌المللي سازي دانشگاه، تعامل سازنده و مؤثر در عرصه بين‌الملل و ايجاد روابط حسنه با كشورهاي دنيا با تأكيد بر مسائل آموزشي» برگزار شد.

در مراسم روز بين‌الملل و ديدار با سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي که به مناسبت نوروز در موزه تاريخ پزشكي برگزار شد، دكتر علي عرب خردمند، معاون بين‌الملل دانشگاه با اشاره به این نکته که دانشگاه علوم پزشكي تهران به‌عنوان نماد آموزش عالي كشور و پيشرو در تحقق آرمان‌هاي افق بيست‌ساله است، اظهار داشت: دانشگاه توانسته با معرفي خود در عرصه بين‌المللي زمينه لازم را براي تعاملات آموزشي فراهم كند و در كوتاه‌مدت علاوه بر ارتباط مستقيم با مراكز معتبر بين‌المللي پذيراي صدها دانشجو از ۲۷ كشور جهان باشد.

وي افزود: دستيابي به اين مهم نه‌تنها مديون نگرش بين‌المللي سازي در دانشگاه و پشتوانه علمي و اخلاقي اعضاي هيئت‌علمي و همكاران سخت‌كوش ما در بخش‌هاي مختلف است، بلكه حمايت و كمك مستمر وزارتخانه‌هاي امور خارجه، بهداشت، سازمان‌ها و ارگان‌هاي ديگر كشوري در تحقق آن نقش بنيادي و زايد الوصفي داشته است.

در ادامه «نامرا ارشاد» دانشجوي پاکستانی که در پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي تهران تحصیل می کند با اشاره به اينكه افتخار مي‌كنم در دانشگاه به اين خوبي درس مي‌خوانم گفت: اين دانشگاه فرصتي به ما داده است كه را ه هاي بهتر ادامه تحصيل و زندگي كردن را پيدا كنيم.

وي بابيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي تهران مسير را مهيا كرده است كه دانشجويان ايده‌هاي نو و جديد را ترسيم و به وجود آورند؛ افزود: بين‌المللي كردن دانشگاه‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چراكه دنيا در حال تغيير و دگرگوني است و بايد دانشگاه‌ها به اين سمت حركت كنند.

دانشجوي پاکستانی پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي تهران، تاکید كرد: اين دانشگاه امكانات خوبي را براي دانشجويان بين‌المللي فراهم كرده است و حضور دانشجويان در اين‌گونه مراسم‌ها كمك مي‌كند كه به اهداف و چشم‌انداز پيش روي دست‌يابيم.

وي، مهم‌ترين فرآيندي كه درروند بين‌المللي سازي بايد لحاظ كرد را فرهنگ و جغرافيا دانست و گفت: از مردم كشور ايران ياد گرفتيم كه فراتر از ارتباط برقرار كردن مي‌توانيم از تجربيات همديگر به نحو احسن استفاده بهينه داشته باشيم.

سيد كاظم سجادي مديركل امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه، نیز در این مراسم يادآور شد: يكي از ابزاري‌هاي گسترش تعاملات در نظام بين‌المللي، تبادلات آكادميك و جذب دانشجو است و جمهوري اسلامي ايران همواره در جهت بسط اين‌گونه ارتباطات پيش‌قدم بوده و از حضور دانشجويان كشورها در كشور استقبال مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه، حضور دانشجويان مقيم ايران فرصت بسيار مناسبي براي شناخت و تعامل سازنده فرهنگ ايراني و فرهنگ ساير ملل است؛ افزود: اين دانشجويان نمايندگان و سفيران واقعي فرهنگ و تمدن ايراني در كشورهاي خودشان هستند كه البته نقش مثبتي در توسعه و نزديكي بين ملت‌ها ايفا خواهند كرد.

مديركل امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه، در ادامه افزود: وظيفه ما نيز ارائه و طراحي سازوكارهاي مناسب به‌منظور حفظ و تداوم اين ارتباطات و دوستي‌ها بين ملت‌ها است، در اين زمينه دانشگاه علوم پزشكي تهران از هيچ كوششي در زمينه بين‌المللي سازي دريغ نكرده است.

سجادي، تاكيد كرد: امروزه همگام با رقابت‌هاي سياسي و اقتصادي، بازار رقابتي در حوزه آموزشي به ويژه آموزش عالي در جهان گسترش‌يافته و حضور سرمايه در بازار آموزشي و علم و جابه‌جايي مغزها همچون تحرك و جابه‌جايي سرمايه‌ها اهميت زيادي پيداكرده است به‌طوري‌كه كشورهاي مختلف در حال برنامه‌ريزي براي جذب بيشتر سرمايه و دست آوردهاي علمي هستند.
وي ماحصل تحصيل دانشجويان را توسعه منابع انساني دانست و تصريح كرد: بر اين باور هستيم كه دانشجويان مي‌توانند به صلح و امنيت بين‌المللي كمك كنند.

محمد عبدالجبار الزبيدي، رايزن پزشكي سفارت عراق نیز به نيابت از سفير عراق پيام وی را قرائت کرد و گفت: كشور ما صدمات زيادي از رژيم بعث و تروريسم داشته اما دو كشور به ما در مبارزه با تروريست كمك كرده‌اند كه يكي از آن‌ها ايران است و اين در حالي است كه در كشور عراق اتحاد برقرارشده است و ما به دنبال حفظ ارزش‌هاي انساني هستيم.

رايزن پزشكي سفارت عراق، با اشاره به اينكه دولت عراق در تلاش است كه ارتباط خوبي با تمام كشورها برقرار كند؛ خاطرنشان كرد: از دانشگاه علوم پزشكي تهران براي اينكه دانشجويان عراقي را براي ادامه تحصيل پذيرش مي‌كند، قدرداني مي‌كنيم و ضمن تبریک نوروز اميدوارم كه دوره جديدي در روابطمان ايجاد کنیم.

در ادامه قائم‌مقام سفير نيجريه، ضمن تشكر از رياست دانشگاه، گفت: خرسنديم كه دانشجويان كشور ما در دانشگاه علوم پزشكي تهران براي ادامه تحصيل حضور دارند. سفارت نيجريه با اين دانشگاه در زمينه تعاملات آموزشي همكاري مي‌كند.

دكتر علي جعفريان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دومین بار است که روز بين‌الملل را در دانشگاه برگزار مي‌كنيم و اين دانشگاه تمركز خود را در جذب دانشجويان خارجي و گسترش ارتباطات بين‌المللي قرار داده است.

وي با گراميداشت هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه تهران؛ تاکید كرد: اگر بخواهيم يك دانشگاه بزرگ و خوب بمانيم وظيفه‌داريم كه دانشجويان خارجي را به اين دانشگاه هدايت كنيم.

جعفريان بابيان اينكه درهاي دانشگاه بر روي تمامي دانشجويان خارجي در سراسر دنيا باز است، تأكيد كرد: از همه سفيران و ديپلمات‌هاي كشورهاي مختلف دعوت مي‌كنم تا به‌منظور گسترش ارتباطات، از دانشكده‌ها و سايت‌هاي مختلف دانشگاه در هر زمان كه تمايل دارند ديدار و بازديد کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اينكه طي اين مدت پشتيباني خوبي را در مجموعه شاهد بوديم؛ خاطرنشان كرد: براي تعامل سازنده و پذيرش دانشجويان خارجي، ارتباط خوبي داشتيم و از اغلب كشورها دانشجو در اين دانشگاه مشغول به ادامه تحصيل هستند.

وي با اشاره به توانمندي دانشگاه در تربيت دانشجويان خارجي، افزود: دانشگاه قابليت‌هاي بسيار زيادي در عرصه آموزش در منطقه دارد. ازاين‌جهت در برنامه روز بين‌الملل به نيت معرفي اين ظرفيت‌ها از تمامي سفارت‌خانه‌هايي كه علاقه‌مند بودند دعوت كرديم تا با اين قابليت‌ها از نزديك آشنا شوند.

جعفريان اين مراسم را محيط خوبي براي تنظيم ارتباطات آينده خواند و تصريح كرد: ان‌شاءالله هرسال به مناسبت نوروز اين مراسم را تكرار خواهيم كرد.

نظر شما