شناسهٔ خبر: 29599 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش ملی «اقتصاد هنر ایران» با حضور وزیر ارشاد برگزار می شود

نخستین همایش ملی«اقتصاد هنر ایران» یکشنبه 10 اسفند ماه از سوی اداره کل ارشاد فارس با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اولین همایش ملی «اقتصاد هنر ایران» در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار می شود.

اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، همایش اقتصاد هنر ایران را یکشنبه دهم اسفندماه همراه با اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن آغاز و در ادامه بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، سید محمد احمدی، استاندار فارس،  علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا مریدی، دبیر علمی همایش به ایراد مطالب و موضوع های مرتبط می پردازند.

در این راستا پروفسور هانس ابینگ؛ با رویکرد این مقوله که چرا هنرمندان فقیرند؟ مباحثی را مطرح و پس از آن میثم موسایی؛ رابطه دولت و اقتصاد هنر در ایران، خلیل ارجمندی؛ نقش اقتصاد خلاق در اقتصاد ملی، محمد رضا مریدی؛ سازوکار قیمت گذاری آثار هنری در ایران و مساله عدم تقارن اطلاعاتی در بازار هنر را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

این آیین با مطالب فرانسوا بنهامو؛ درباره بازار نسخه های کپی به صورت ویدیو کنفرانس ، فرنازکربلایی حسن؛ با تحلیلی بر نقش اقتصادی تئاتر در ایران، زهرا شاکری؛ نظریه اولین فروش آثار ادبی و هنری روزنه ای به فروش رقابت و مصرف کننده، مژده دالایی؛ تجارت غیر قانونی میراث فرهنگی ایران و سازوکارهای کنترل آن و پس از آن نشستی برای پرسش و پاسخ ادامه می یابد.      
 
بر اساس این گزارش، نظام بانکی و رونق بخشی به بازار هنر: با حضور نماینده بانک ها و نهادهای مالی، علی حسین صمدی؛ نگرشی سیستمی بر موانع و مشکلات بازار کالاهای هنری: کاربرد رهیافت پویایی شناسی سیستم، رضا صمیم؛ شناخت فضای اجتماعی تولید و مصرف هنر در ایران، زینب پوراسکندریان؛ با عنوان مقاله مزیت نسبی و توان رقابتی گبه ی دستباف ایران را ارائه می دهد و پس از آن نیز نوشین خانی قریه گپی؛ تحلیل اقتصادی المان ها و یادمان های هنری شهری، و در انتها جلسه پرسش و پاسخ اجرا می شود.

نخستین همایش ملی«اقتصاد هنر ایران» که فراخوان آن آبان ‌ماه امسال منتشر شد، با استقبال گسترده پژوهشگران مواجه و ۱۳۶ مقاله از میان آثار ارسالی به دبیرخانه، پذیرفته شد که تعدادی از آثار پذیرفته شده، گزینش و در دو روز همایش ارائه می‌شود.

فرهنگستان هنر تهران در پیش همایش این آیین، میزبان علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد که به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

پس از آن محمدرضا مریدی، دبیر علمی این همایش گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه می‌دهد و رییس کمسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی محمد حسین ایمانی خوشخو، سخنران بعدی همایش است.

درادامه این همایش پروفسور «هانس ابینگ» عکاس، نقاش و استاد هنر دانشکده فرهنگ و هنر دانشگاه اراسموس روتردام در مورد کار با درآمد پایین هنرمندان به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

لطفعلی عاقلی استاد دانشگاه تربیت مدرس روندها و گرایش و دورنمای  اقتصاد هنر در ایران را بررسی می‌کند و سخنران بعدی همایش سعید حبیبا دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که به بحث در حوزه کپی رایت و حقوق مالکیت هنری خواهد پرداخت و حمیدرضا ششجوانی در زمینه ساختار و منطق بازار درهنرهای معاصر مطالبی را ارائه می دهد.

در انتهای روز اول همایش نیز نشست«هنرگردانی و مجموعه‌داری در ایران» با سخنرانی ناصر فکوهی انسان‌شناس هنر و مظفر رویایی برگزار می‌شود که در آن گالری‌های فعال تهران و مجموعه‌داران حضور خواهند داشت.

همایش ملی «اقتصاد هنر ایران» یکشنبه دهم اسفندماه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار خواهدشد.

نظر شما