شناسهٔ خبر: 29554 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داعش هزاران کتاب و دست‌نوشته کتابخانه‌های موصل را ‌سوزاند

تروریستهای داعش که ماه ژوئن گذشته شهر موصل را در اختیار گرفتند، در این مدت هزاران کتاب و دست نوشته کتابخانه‌های شهر را به آتش کشیدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تروریستهای داعش کتابخانه‌های شهر موصل را چپاول کردند و بیش از صد هزار دست‌نوشته و مدرک نادر که نمایان‌گر صدها سال تاریخ و یادگیری انسانی بودند را سوزاندند. گزارش‌های اولیه می‌گویند حدود هشت هزار کتاب توسط این گروه نابود شده‌اند.

با این حال الایژا جی. مگنیر نماینده ارشد بین‌المللی شبکه ال‌رای به ایندیپندنت گفت که یکی از مسئولان رسمی کتابخانه موصل باور دارد بیش از ۱۱۲ هزار دست‌نوشته و کتاب، که بعضی از آن‌ها در لیست کتاب‌های نادر سازمان یونسکو نیز قرار داشتند، از دست رفته‌اند. غنیم ال‌طعان مدیر کتابخانه عمومی موصل گفت نظامیان داعش بعد از آن با استفاده از بمب‌های انفجاری ساختمان را نابود کردند. مردم هم سعی کردند از سوزانده شدن کتابخانه جلوگیری کنند اما موفق نشدند.

گزارش‌های دیگر می‌گویند در حالیکه دانشجویان دانشگاهی با وحشت نگاه می‌کردند، نظامیان داعش بعدا وارد کتابخانه شدند و توده‌ای بزرگ از متون علمی و فرهنگی را جمع کردند و آتش زدند. باور می‌رود در میان این مدارک مجموعه‌ای از روزنامه‌های عراقی از ابتدای قرن بیستم تا به حال، مجموعه‌ای از نقشه‌ها، کتاب‌ها و نوشته‌های دوران امپراتوری عثمانی نیز وجود داشته است.

کتابخانه عمومی موصل در سال ۱۹۲۱ تاسیس شده بود و سمبلی از تولد عراق مدرن بود. به گفته یکی از اساتید تاریخ دانشگاه موصل، داعشی‌ها از اوایل ماه کنونی شروع به نابودی آن کردند. او ادعا می‌کند پیش از این نیز نیروهای داعش صدمات بسیاری به کتابخانه مسلمانان سنی، کتابخانه ۲۶۵ ساله کلیسای لاتین و صومعه پدران دومینیک وارد کرده بودند. اما از طرف دیگر بعضی گزارش‌ها می‌گویند داعش تمام کتاب‌ها را نابود نکرده و در نیمه شب چند کامیون بزرگ با پلاک‌های سوریه در حال بار زدن سندهای کتابخانه دیده شده‌اند.

در سال ۲۰۰۳ و طی دومین حمله ایالات متحده کتابخانه موصل نابود شد؛ بسیاری از کتاب‌های نادر و با ارزش ناپدید شدند، اما تلاش‌های افراد محلی که توانستند با پنهان کردن بسیاری از دست‌نوشته‌های مهم آن‌ها را نجات دهند، و همچنین پول خانواده‌های ثروتمند باعث نجات پیدا کردن این کتابخانه شد. موصل در شمال عراق، در حال حاضر بزرگترین شهر تحت کنترل داعش است که آن را ماه ژوئن سال گذشته گرفته بود.

اوایل این هفته مرکز فرماندهی ایالات متحده ادعا کرد نیروی حدود ۲۰ هزار نفری سربازان عراق و کرد دارد آماده پس گرفتن شهر تا ماه می می‌شود. دولت عراق از تصمیم اعلام کردن این مسئله انتقاد کرد و گفت که فرماندهان آمریکایی دست آن‌ها را برای داعش رو کرده‌‌اند.

نظر شما