شناسهٔ خبر: 29287 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشن سی‌امین سال تاسیس نشر چشمه و افتتاح شعبه جدید کتابفروشی

نشر چشمه که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به نویسندگان جوان و نشر آثارشان و از این رهگذر کمک به رونق و گسترش ادبیات داستانی در سطح جامعه داشته است شعبه جدید کتابفروشی خود را در مجتمع تجاری- فرهنگی کوروش افتتاح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکشنبه سوم اسفند، نشر چشمه به مناسبت سی امین سال تأسیس و همچنین افتتاح شعبه جدید فروشگاه خود در مجتمع تجاری فرهنگی کوروش از اهل قلم دعوت به عمل آورد.

از میان میهمانان این جشن، می‌توان از علی اشرف درویشیان، جواد مجابی، گروس عبدالملکیان، امیرشهاب رضویان، بهرنگ رجبی، سینا دادخواه و جهانگیر هدایت نام برد که برخی از آنها آثار خود را برای علاقه‌مندان امضا کردند و به صحبت دوستانه با مخاطبان آثارشان پرداختند. همچنین تعدادی از مدیران انتشارات دیگر نیز در مراسم حضور داشتند و افتتاح فروشگاه جدید نشر چشمه را به حسن کیاییان مدیر انتشارات تبریک گفتند.

کاوه کیاییان در گفت‌وگویی کوتاه پس از بیان شرح مختصری از پیشینه تأسیس نشر چشمه گفت:
چشمه در ابتدا تنها یک کتابفروشی به همین نام در خیابان کریمخان (محل فعلی آن) بود و سپس تصمیم به کار نشر گرفته شد. تاریخ تأسیس نشر چشمه به سال 1363 باز می‌گردد و  اکنون 30 سال از آن تاریخ گذشته و این مراسم هم به همین مناسبت برگزار شده است و البته همین طور به مناسبت افتتاح شعبه جدید فروشگاه.

وی افزود: ما از دوستان اهل قلم و دوستان دیگر مان در حوزه نشر و مطبوعات برای شرکت در این مراسم دعوت کردیم و آنها نیز لطف کردند و امروز اینجا جمع شدند و خوشبختانه بهانه ای شد تا بعد از مدت‌ها دیداری تازه کنیم و باهم گپ و گفتی داشته باشیم.


کیاییان سپس در پاسخ به این سؤال که چه زمانی تصمیم به تأسیس فروشگاهی تازه گرفتید، گفت: از چند سال پیش دنبال مکان تازه ای در چنین فضاهای تجاری و فرهنگی بودیم که با کمک دوستان در این مجتمع این مکان به ما واگذار شد. فعالیت‌های فروش ما غالباً در زمینه کتاب است و تلاشمان همیشه این بوده که از این مسیر خارج نشویم. 

نشر چشمه در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به نویسندگان جوان و نشر آثارشان و از این رهگذر کمک به رونق و گسترش ادبیات داستانی در سطح جامعه داشته است. کیاییان در باره علت این توجه خاص و انگیزه آن گفت: ما همیشه به بررس های خود می گوییم که بر مبنای نام نویسنده نسبت به پذیرش یا رد کتابی قضاوت نکنند. خوشبختانه همین سیاست که از اوایل سال‌های هشتاد آغاز شد، استقبال وسیع نویسندگان جوان را در پی داشت.

کیاییان همچنین به مهم‌ترین آثار این سیاست در معرفی استعدادهای واقعی به جامعه کتاب خوان اشاره کرد و توضیح داد:در این میان البته از آثار برخی استقبال چندانی به عمل نیامد و کتاب‌های آنها در همان چاپ نخست ماند، برخی دیگر هم البته کتاب‌هایشان به چاپ‌های متعدد رسید که آنها اکنون از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ما هستند.
 
کاوه کیاییان در پایان از بررس های بخش‌های مختلف ادبی در نشر چشمه نام برد و موازینی را که آنها برای گزینش کتاب‌های قابل انتشار مدنظر دارند، چنین شرح داد: بخش ادبیات داستانی را آقای مهدی یزدانی خرم سرپرستی می‌کنند. آقای احمد پوری هم ترجمه شعر و آقای گروس عبدالملکیان شعر معاصر را سرپرستی می‌کنند. اخیراً بخش دیگری را هم به چاپ اولین رمان اختصاص داده‌ایم که آقای سناپور  مسئولیت آن را پذیرفته‌اند.

نظر شما