شناسهٔ خبر: 28969 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ساز سازی» رشته دانشگاهی می‌شود

رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره برنامه‌های این موسسه در رشته‌های مربوط به موسیقی و همچنین ایجاد ارکستر سمفونیک دانشجویان صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمید شاه‌آبادی در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر توضیح داد: مهمترین کاری که ما به شدت پیگیر آن هستیم، آموزش صحیح و تربیت نسلی است که به نحو دقیقی بتواند در حوزه آموزش موسیقی فعالیت خود را انجام دهد. خوشبختانه با کارهایی که انجام گرفته، این بستر را برای تشویق مدیران مراکز مختلف فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد کرده ایم تا بتوانند در حوزه موسیقی فعالیت های بیشتری را چه در زمینه خلق آثار و چه در زمینه ایجاد رشته های تحصیلی انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت هایی که تلاش کرده ایم طی این مدت به آن دست پیدا کنیم، سرمایه گذاری صحیح و تغییر تعرفه های موسیقایی در مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه علمی کاربردی است که بتوانیم به تبع آن فضایی را ایجاد کنیم تا آموزش های موسیقایی و سرمایه گذاری صحیح در این زمینه فراهم شود و ما بتوانیم شاهد رشد و گسترش بیشتری در عرصه آموزش های آکادمیک موسیقایی در مراکزمان باشیم.

دو واحد درسی برای شناخت سازها

شاه‌آبادی به ایجاد رشته های جدید از مشتقات حوزه موسیقی در موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: برنامه ریزی هایی انجام شده تا رشته «ساز سازی» به عنوان یکی از رشته های جدید مشتق از حوزه موسیقی در مراکز تحت نظارت ما راه اندازی شود. البته ما یک درس دو واحدی «سازشناسی» را در این دانشگاه داریم، اما به نظر می آید که برای تربیت نیروی ماهر در حوزه آلات موسیقایی باید رشته مشخصی را ایجاد کنیم؛ چراکه این کار نیاز به کار مهارتی و آموزشی دقیقی دارد که ما را بر آن داشت بتوانیم برنامه ریزی هایی را برای تشکیل رشته سازسازی انجام دهیم.

رفع موانع برای رشته ساز جهانی

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث رشته «ساز جهانی» در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و توضیح داد: آنچه که در دستور کار قرار دادیم بررسی موانع و حذف آنها در مباحث مربوط به رشته سازهای جهانی است که امیدواریم با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از سال آینده دانشجویان جدیدی را در این رشته بگیریم. البته در این حوزه رشته رهبری ارکستر هم در شاخه های زیرمجموعه حوزه موسیقی مان قرار دارد، اما به نظر می آید در رشته سازهای جهانی باید هر چه سریعتر موانع را حذف کنیم تا بتوانیم در این فضا نیز به کارهای آموزشی مشغول شویم.

تشکیل گروه‌های سرود و موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی

رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: در سال تحصیلی آینده بحث حوزه سرود دانشجویی و تشکیل گروه‌های موسیقایی در این زمینه یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود. سرود دانشجویی ظرفیت های بسیار زیادی دارد که می تواند با توجه به سبک خاص خود و استفاده از موسیقی بومی ایرانی سرمنشأ تشکیل گروه های سرود دانشجویی برای اجرای برنامه باشد، کمااینکه تصور می کنم جای خالی این موضوع به شدت در فضای موسیقی دانشجویی کشور احساس می شد و ما لازم دیدیم تا در سال تحصیلی آینده از این فضا استفاده بهتری کنیم.

شاه‌آبادی در پایان با اشاره به تشکیل ارکستر سمفونیک موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر که امروز 27 بهمن اجرایی خواهد داشت، گفت: تربیت دانشجوی توانمند که بتواند در آینده ای نزدیک عضو مجموعه های حرفه ای و ارکسترهای بزرگ کشور شود، از اهداف مهم ما برای تشکیل این ارکستر بود و به طور حتم همان چیزی که برای ادامه و استمرار این مجموعه لازم باشد، انجام می دهیم که البته یکی از این راه ها دعوت از رهبران مهمان برای ارکستر است که قطعا در برنامه های آینده ارکستر سمفونیک دانشجویان فرهنگ و هنر مورد نظر ما است و ما برای ارتقای فعالیت های این ارکستر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

نظر شما