شناسهٔ خبر: 28934 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی پر تالیف‌ترین اساتید دانشگاه تبریز

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در نشر مقالات خارجی شرکت دارند، اما 5 نفر پر تالیف ترین پژوهشگران این دانشگاه محسوب می شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر افزود: دانشگاه تبریز یکی از دانشگاههای بزرگ و قدیمی کشور است که حدود ۷۰ سال است فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی دارد. این دانشگاه دارای ۱۸ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیات علمی است که در بیش از ۲۰ دانشکده تدریس و تحقیق می کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز ۷ نشریه به زبان انگلیسی و ۲۲ نشریه به زبان فارسی منتشر می کند. تعداد قابل توجهی از مقالات علمی استادان این دانشگاه در همین مجلات و نیز سایر مجلات پژوهشی کشور منتشر می شود. افزون بر آن، استادان و پژوهشگران این دانشگاه برخی از مقالات خود را به مجلات معتبر بین المللی جهت چاپ و انتشار ارسال می کنند.

مهراد خاطر نشان کرد: کل تعداد انتشارت علمی دانشگاه تبریز ثبت شده در پایگاه اسکوپوس ۵۹۹۱ مدرک است. بیشترین مدارک به ترتیب در رشته های مهندسی برق و مخابرات (۶۱۷)، اپتیک (۳۹۹)، مهندسی شیمی (۳۰۴)، علوم طبیعی چند رشته ای (۲۹۲)  و شیمی تجزیه (۲۷۹) اثر است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۵۹۹۱ مدرک تعداد ۵۱۷۵ مورد به مقالات، ۶۳۲ مورد به مقالات کنفرانسها و ۱۴۳ مورد به چکیده مقالات کنفرانسها تعلق دارد.

چهره ماندگار علمی کشور افزود: اعضای هیات علمی این دانشگاه در انتشار آثار خود با سایر کشورهای جهان همکاری دارند که در این بین ۲۰۷ مقاله با آمریکا، ۱۴۲ مقاله با کانادا، ۱۱۴ مقاله با ترکیه، ۹۸ مقاله با انگلستان، ۹۳ مقاله با استرالیا، ۷۷ مقاله با فرانسه، و۶۸ مقاله با همکاری کره جنوبی انتشار یافته است.

وی ادامه داد: نخستین سالی که آثار علمی دانشگاه تبریز در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است مربوط به سال ۱۹۸۰ میلادی وتعداد ۶ مقاله است. این رقم در سال ۱۹۹۰ یعنی ۱۰ سال بعد به دو مقاله کاهش یافته، اما آمار انتشارات علمی آن از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد به سرعت رو به فزونی گذاشته است: سال ۲۰۰۰ میلادی ۷۲ مقاله، ۲۰۱۰ میلادی ۵۵۱ مقاله، ۲۰۱۱ میلادی ۷۴۰ مقاله، ۲۰۱۲ میلادی ۷۰۸ مقاله، ۲۰۱۳ میلادی ۷۵۱ مقاله، وسال ۲۰۱۴ تعداد ۸۴۹ مقاله. در حالیکه از سال میلادی جاری اندکی بیش از یک ماه می گذرد، از این دانشگاه تعداد ۷۳ مقاله در اسکوپوس نمایه سازی شده است.

این استاد علم اطلاعات تاکید کرد: اعضای هیات علمی زیادی در نشر مقالات خارجی شرکت دارند، اما ۵ نفر اول به ترتیب که پر تالیف ترین پژوهشگران محسوب می شوند عبارتند از: علی رستمی ۲۱۶ مقاله، علی اکبر انتظامی ۱۳۳ مقاله، علی رضا ختایی ۱۱۴ مقاله، محمد تقی زعفرانی معطر ۱۰۶ مقاله و محمد علی جعفری زاده ۱۰۵ مقاله.

به گفته دکتر مهراد سنجش نفوذ انتشارات علمی پزوهشگران با توجه به استنادهایی که این انتشارات دریافت می کنند محاسبه می شود. بررسی پیرامون استنادهای ۵ پژوهشگر پرتالیف دانشگاه تبریز نشان می دهد که اثار علیرضا ختایی با شاخص H تعداد ۳۱۷۸ بار مورد استناد قرار کرفته است. تعداد دفعات بدون خود استنادی این استاد پژوهشگر ۲۶۲۹ مورد است. متوسط استناد به هر اثر علیرضا ختایی ۲۸.۷۷ استناد است. پر استنادترین مقاله علیرضا ختایی که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است ۴۲۳ بار مورد استناد قرار گرفته است. بیشترین مقالات این استاد در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و تعداد آن ۱۹ مقاله است.

وی گفت: محمد تقی زعفرانی معطر از نظر تعداد استنادهای دریافتی در مقام دوم قرار دارد. تعداد استنادها به آثار این استاد ۱۸۵۳ مورد و بدون خود استنادی ۱۴۶۰ استناد است. شاخص H وی ۲۴ است. متوسط استناد به هر یک از آثار زعفرانی معطر ۱۷.۴۸ استناد است. پر استنادترین مقاله این پژوهشگر که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است ۷۷ استناد است.

مهراد، سومین پژوهشگر پر استناد دانشگاه تبریز را علی اکبر انتظامی معرفی کرد و افزود: شاخص H وی ۲۰ و تعداد استناد به مقالات این استاد پژوهشگر ۱۲۶۶ مورد است که تعداد  ۱۰۷۹ مورد آن بدون خود استنادی است. متوسط استناد به هر مقاله انتظامی ۹.۵۲ استناد است. وی در سال ۲۰۱۳ بیشترین مقالات خود را که تعداد آن ۱۸ مقاله است منتشر کرده است. پراستنادترین مقاله انتظامی که در سال ۲۰۱۰ میلادی انتشار یافته تعددا ۴۴ استناد دریافت کرده است.

وی ادامه داد: محمدعلی جعفری زاده چهارمین پژوهشگر پر استناد  دانشگاه تبریز است. تعداد استنادهای صورت گرفته به مجموع مقالات این استاد ۶۸۷ و تعداد دفعات بدون خود استنادی ۴۳۶ استناد است. شاحص H جعفری زاده ۱۴ است. پر استنادترین مقاله جعفری زاده مقاله ای است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده و تعداد استنادهای آن ۶۳ است. متوسط استناد به هر یک از مقالات وی ۶.۵۴ استناد است. بیشترین مقالات این استاد در سال ۲۰۰۸ و به تعداد ۲۰ مقاله انتشار یافته است.

این استاد دانش شناسی افزود: علی رستمی که پرتالیف ترین عضو هیات علمی دانشگاه تبریز است از نظر استناد در جایگاه پنجم نشسته است. شاخص H وی ۱۲، تعداد استنادهای دریافتی ۵۸۸ و تعداد دفعات بدون خود استنادی ۴۶۲ استناد است. بیشترین آثار رستمی در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و تعداد آن ۳۵ مقاله است. متوسط استناد به هر یک از آثار این استاد ۲.۷۲ استناد است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۵ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۷۶۷ مدرک در پایگاه اسکوپوس وجود دارد که از مجموع این رقم تعداد ۵۹۹۱ مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز نگارش یافته است.

نظر شما