شناسهٔ خبر: 28467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «هوسرل» منتشر شد

کتاب «هوسرل» نوشته دیوید وودراف اسمیت، ترجمه سید محمد تقی شاکری به همت انتشارات حکمت منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب «هوسرل» نوشته دیوید وودراف اسمیت که توسط سید محمد تقی شاکری ترجمه شده است به همت انتشارات حکمت چاپ و روانه بازار نشر شد. این کتاب در قطع رقعی و جلد شومیز توسط این انتشارات به چاپ رسیده است.

در پشت جلد این کتاب جمله ای از بری اسمیت،  استاد دانشگاه بافلو، آمریکا مبنی بر اینکه: «ارائۀ استادانه‌ای از کل حیطۀ تفکر هوسرل که از منظر یک پدیدارشناس تحلیلی برجسته نگریسته شده است». می خوانید.

ادموند هوسرل (۱۸۵۹ ـ ۱۹۳۸) یکی از مؤثرترین فیلسوفان قرن بیستم و مؤسس پدیدارشناسی بود که اندیشه‌اش هایدگر، سارتر، مرلوـ‌پونتی و دریدا را تحت‌تأثیر قرار داد. در این معرفی مهیّج، دیوید وودراف اسمیت کل اندیشة هوسرل را با نشان دادن تأثیر او در فلسفة ذهن و زبان، در وجود‌شناسی و معرفت‌شناسی، و در فلسفة منطق، ریاضیات و علم عرضه می‌کند.

دیوید وودراف اسمیت با شرح مختصری پیرامون زندگی و آثار هوسرل، و جایگاه او در فلسفة قرن بیستم و در کل فلسفة غرب آغاز می‌کند و به معرفی و عرضة تلقی هوسرل از پدیدارشناسی و توضیح نظریه‌های مؤثر او در باب حیث التفاتی، عینیت (ابژکتیویته) و سوبژکتیویته می‌پردازد. نویسنده در فصل‌های متوالی به توضیح منطق، متافیزیک، واقع‌گرایی و ایدئالیسم استعلایی، و معرفت‌شناسی هوسرل می‌پردازد. در نهایت، وی اهمیت و لوازم آثار هوسرل را برای فلسفة ذهن معاصر و علوم شناختی بررسی می‌کند.

کتاب هوسرل که مشتمل بر اصطلاح‌نامه‌ای مناسب و جامع است و برای مطالعة بیشتر پیشنهادهایی ارائه می‌دهد، متنی اساسی برای علاقه‌مندان به فلسفه، پدیدارشناسی و فلسفة قرن بیستم خواهد بود.

دیوید وودراف اسمیت استاد فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا، اروین است. او ویراستار کتاب پدیدارشناسی و فلسفة ذهن (همراه با امی ال. توامسن) و کتاب راهنمای کمبریج برای هوسرل (همراه با بری اسمیت) است.

نظر شما