شناسهٔ خبر: 28233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکمیل همایون: آثار مرتضی احمدی نشان از دیدگاه مردم‌شناسی او دارد

در آستانه چهلمین روز درگذشت مرتضی احمدی، نویسنده و هنرمند فقید تئاتر و تلویزیون، در مراسمی با عنوان «تهران در یاد و خاطره مرتضی احمدی» از کتاب «مردی که هیچ بود» رونمایی شد. دکتر ناصر تکمیل همایون در نشست رونمایی این کتاب گفت: نوشته‌های مرحوم مرتضی احمدی جنبه مردم‌شناسی دارد و نوستالژی در نوشته‌های او حاکم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مردی که هیچ بود» اثر مرحوم مرتضی احمدی  عصر سه‌شنبه 7 بهمن با حضور دکتر ناصر تکمیل همایون، تاریخ‌نگار، نصرالله حدادی، تهران‌پژوه و علی دهباشی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و سردبیر مجله «بخارا» در دانشگاه تهران رونمایی شد.

مرتضی احمدی و همسانی‌اش با جعفر شهری

دکتر ناصر تکمیل همایون در این نشست گفت: نوشته‌های مرتضی احمدی سرشار از دیدگاه‌های مردم‌شناسانه است، هر چند وی مانند بسیاری از تحصیلکردگان رشته علوم اجتماعی و سایر رشته‌های مرتبط نبوده است، اما آثار برجسته‌ای در کارنامه خود دارد.

وی در ادامه مراسم «تهران در یاد و خاطره مرتضی احمدی» اظهار کرد: مرحوم احمدی، مانند جعفر شهری بود که کتاب‌های بسیاری را درباره تاریخ اجتماعی تهران نوشته است.

تکیل همایون با اشاره به زادگاه مرحوم احمدی گفت: وی از اهالی تفرش بود، چنان‌که می‌دانید بسیاری از اهالی تفرش باسواد بودند  و در اداره امور کشور از آنها استفاده می‌شد که یکی از آنها خاندان احمدی بود، البته محمد مصدق، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر و پروفسور حسابی هم از اهالی تفرش بودند.

تهران؛ از دیروز تا امروز

تکمیل همایون ادامه داد: وقتی آثار مرتضی احمدی مطرح می‌شود، حال او را درک می‌کنم، تهرانی که من و او می‌شناختیم با تهران امروزی متفاوت است، گاهی فکر می‌کنم اگر آقامحمدخان قاجار بار دیگر به تهران امروز بیاید، چه واکنشی نشان می‌دهد.



ادبیات تهران در نوشته‌های احمدی

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه در ادامه این نشست گفت: مرتضی احمدی را  از سال 1354 که صدایش را از رادیو شنیدم می‌شناسم.

حدادی اظهار کرد: بعد از 90 سال سن چه واقعه عجیبی است که  یک روز می‌آیند و یک روز می‌روند و تنها خاطره‌ای به فراخور شخصیت در اذهان می‌ماند، و این‌که تو (مرتضی احمدی) نماد جشن‌ها باشی و نام عید و شب یلدا باشی.

این تهران پژوه ادامه داد: مرتضی احمدی در نوشته‌های خود بسیاری از اصطلاحات و تکیه کلام‌های تهران را جمع‌آوری کرده است و البته جریان حاکم بر زمان نیز در آثار او دیده می‌شود.

علی دهباشی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و سردبیر مجله «بخارا» در سخنان کوتاهی یاد و خاطره مرتضی احمدی را گرامی داشت و گفت: مرحوم احمدی رابطه دوستانه‌ای با نشر ققنوس داشت و این ناشر نیز بسیاری از آثار وی را به چاپ رساند.

مراسم «تهران در یاد و خاطره مرتضی احمدی» عصر سه‌شنبه هفتم بهمن از سوی انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نشر ققنوس و مجله بخارا در محل سالن باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما