شناسهٔ خبر: 28145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم فیاض: اومانیسم مخالفت باانسان کامل است نه خدا

ابراهیم فیاض گفت: اومانیسم در مقابل خدا نیست در مقابل انسان کامل است. در ایران هم به تازگی از دین اسلام همگانی و اسلام رحمانی نام برده می شود که همان اسلام اومانیستی و غربگرایی اسلامی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، به منظور تحلیل جریان سیاسی رسانه‌ای انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین ­آمیز به ساحت پیامبر اسلام(ص) و حوادث پیرامون آن، نشست تخصصی «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» همراه با تحلیل فیلم مستند «کاریکاتورهای خون آلود» عصر دوشنبه ۶ بهمن در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست دکتر ابراهیم فیاض، دکتر احمد نادری و دکتر عبدالله بیچرانلو درخصوص پیشینه موضوع انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام(ص)، مبانی فلسفی اهانت به پیامبران، ‌ معرفی و تحلیل مستند کاریکاتورهای خون آلود، ‌ جریان­ شناسی فکری- فرهنگی اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص)، چگونگی رویارویی جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران با جریان اهانت رسانه­‌ای به پیامبر اسلام(ص) و  نقد برخورد داعشی با اهانت به مقدسات اسلامی سخنرانی كردند.

دکتر ابراهیم فیاض در ابتدای سخنانش گفت که اولین بار نیست که در غرب شاهد این اهانت ها هستیم. ما داریم در صحنه های جهانی وارد می شویم که به دنبال آن رسانه ها و ارتباطات هم وارد آن می شوند؛ اول این بازی رسانه ای را از طرف غرب در قبال مارکسیسم دیدیم و حالا شاهد حمله به اسلام هستیم. ما نباید وارد بازی آنها شویم که متأسفانه داریم می شویم. بعضی مواقع سکوت کردن بهترین جواب است. آنها سالها با کلیسای خودشان این کار را کردند. کلیسا آخر فهمید که نباید با آنها وارد درگیری شود و باید کار خودش را انجام دهد.

وی افزود: مجله شارلی ابدو یک مجله چپ گرا است. مجله راست گرای مسیحی نیست. قبل از چاپ کاریکاتور حضرت محمد(ص) یک کاریکاتور خیلی بدتر از حضرت مریم و عیسی(ع) کشیده بودند. درواقع کارشان مبارزه با مذهب است. ما نباید کلاه سرمان برود که متأسفانه رفته است. فرانسه کشوری متدین است و ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم آن کاتولیک هستند. رعایت مسائل اخلاقی در آن بسیار مهم است. رشد جمعیت آن خوب است و ازدواج و تشکیل خانواده برایشان مهم است. این جریانها اقلیتهایی از میان خود فرانسویها هستند و ما نمی دانیم با چه پشتوانه ای دارند این کارها را انجام می دهند. نباید بگوییم مرگ بر فرانسه آن هم در یک کشور اسلامی؛ وقتی که می گوییم مرگ بر فرانسه آنها بدتر در مقابل ما موضع می گیرند.

این استاد انسانشناسی دانشگاه تهران ادامه داد: این جریانات یک بازی رسانه ای است. آنها می خواهند اسلام را از غرب دور کنند. مردم غرب تمایل زیادی به اسلام دارند یا حداقل با آن دشمنی ندارند. ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها نمی خواهند با مسلمانان دشمنی ایجاد کنند. ما داریم خودمان به آنها کمک می کنیم و خودمان ابزار غرب برای دامن زدن به این جریانات می شویم. ما سالها اشتباه رسانه ای داشتیم. مثل شوروی که از نظر رسانه ای به شکست انجامید. ما این همه دشنام به غرب دادیم آیا مردم ما با غرب بد شدند؟ مردم و نخبگان فرهنگی ما همه به غرب می روند. اگر هم حضوری نروند دورادور با غرب در ارتباط هستند. بسیاری از اساتید دانشگاهی را می شناسم که زن و بچه شان در اروپا هستند. آیا دشنامهایی که دادیم کار را درست کرد؟ خیر برعکس شد. آنها می خواهند دوقطبی درست کنند و ما نباید وارد این جریان شویم.

وی افزود: سرنوشت اوکراین را همه دیدیم. ما باید اسلامی عمل کنیم تا آنها می خواهند این جریان را سفت کنند ما باید آن را شل کنیم که متأسفانه این کار را نکردیم. داستانی ساختند که به مردم غرب حمله می شود. از کجا معلوم انتحاریست ها مسلمان باشند و از خود آنها نباشد؟ تروریست ها آثاری از خود بر جا نمی گذارند. ما داریم رو به جلو می رویم نباید ترمز کنیم. آنها روز اول تصمیم گرفتند خدا نباشد و جایش انسان بنشیند که همان اومانیسم غربی است، درحالیکه اومانیسم در مقابل خدا نیست در مقابل انسان کامل است. آنها می گویند دینی را قبول داریم که امام نداشته باشد. در دین آنها همه چیز عمومی است.

وی ادامه داد: داعش با القاعده متفاوت است. در داعش همه مفسرند و حکم می دهند و کشت و کشتار انجام می دهند. در واقع در دین آنها همه مفتی و مفسر هستند. بدون محاکمه سر می برند. در داعش همه فتوا می دهند. اگر شیعه است بکشید. دین اومانیستی یعنی مرجع نباشد. در ایران هم به تازگی از دین اسلام همگانی و اسلام رحمانی نام برده می شود که همان اسلام اومانیستی و غربگرایی اسلامی است. دونوع سنت در جهان غرب وجود دارد؛ سنت یهودی یونانی و سنت مسیحی رومی که زبانش لاتین و با مرکزیت روم است و همیشه در حال رقابت با سنت یهودی یونانی هستند. مسیحیان رومی اعتقاد به انسان پاک و با تقوا و انسان غیر تاریخی دارد. البته تندروی ها و افراطی گری هایی هم داشته اند. مثلاً مسیح را خود خدا یا پسر خدا دانسته اند مانند علی اللهیهای خودمان.

وی ادامه داد: قمه زنی و خودآزاری در مسیحیت هم وجود دارد. کشیدن صلیب و گذاشتن خار در پشت بدن خود دارند و تندروهای افراطی مسیحی می گویند: مسیح یک جقیقت خدایی است که فقط با خود آزاری به آن می رسیم. افراطی های عرفانی خود را در سالروز تولد مسیح به صلیب می کشند.

فیاض یادآورشد: یهودی ها انسان کامل ندارند. همه را گناه کار می دانند. حضرت داوود و نوح که در تورات به آن اشاره شده معتقدند که گناه کار بوده اند. در تورات به روابط جنسی با محارم اشاره شده است. تورات درونش معنویت ندارد فقط تاریخی است.

وی گفت: در غرب سنتی به نام هگلیان چپ شکل گرفت که یهودی بودند. آنها ضد مسیح و تاریخی بودند و اومانیسم غربی را بنیان نهادند. مارکس، جزو هگلیان راست بوده که شکست می خورد. در کتاب انسان بسی انسان نیچه گفت: کاتولیسمی که مسیح در آن است یک وجه آسیایی غربی است و باید آن را رها کنیم و به یهودیت بپردازیم. اینکه هیچ انسان کاملی نباشد و هیچ دینی نباشد و باید همه آنها را قلع و قمع کنیم.  

این استاد انسان‌ شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: ملیت در فرانسه مهمتر از دین در فرانسه است. چرا با اسلام درگیر شدند؟ آنها می گویند پیغمبری که ما مسلمانها داریم غیر تاریخی نیست. عبودیت و تقدس ندارد. مثل همه انسانها زندگی روزمره و مسائل غذا و مسائل جنسی داشته است. آیات شیطانی یعنی تحمیل مسیحیت بر اسلام. آنها می گویند ما نمی توانیم پیغمبری را درک کنیم که این همه رابطه جنسی داشته است. در حالیکه قرآن می گوید پیغمبران همه بشر بوده اند. اما این ما انسانها بودیم که به آنها الوهیت بخشیدیم و بزرگنمایی کردیم. اولوهیت بخشیدن مسیح و الوهیت بخشیدن اسلامی در تقدس شکنی پیغمبران آنها کاملاً کاربرد دارد. این الوهیت ها باید از بین برود اگر نرود نتیجه اش بی اعتمادی در جامعه است.

وی ادامه داد: غربی ها با این کارها می خواهند به اعتقادات مسلمانان خدشه وارد کنند. ما باید در مقابل کاری انجام دهیم که همان سیر تاریخی است. فلاسفه غرب می گویند اگر می خواهید پیشرفت پیدا کنید باید خدا را ترک کنید و از خود بیگانه شوید. امام حسین(ع) با همه کرامتش جنگ کریمانه کرده است. پستی و رذالت در آن نیست تا آخرین لحظه شروع جنگ نصیحت می کند. در روز عاشورا دو تا سه ساعت خطبه می خواند. جنگ را امام حسین آغاز نکرد. زن و بچه هایش را با خود آورده بود. کسی که می خواهد جنگ کند این کار را نمی کند. جنگش نوعی اعتراض بود. امام حسینِ روز عاشورا تاریخی است جایش پیداست. امام زمان(ع) هم به نسل امام حسین(ع) می رسد و با بعد تاریخی ایشان شناخته می شود. اما مسیح فقدان تاریخیت دارد. غرب به شدت دچار مشکل شده است. بیگانگی ای که در غرب به وجود آمده در اسلام وجود ندارد. اگر این الوهیت بخشی را در دهه اخیر ادامه دهیم، نتیجه اش این می شود که به شدت آسیب پذیر می شویم.

وی در پایان گفت: نباید به این جریان فتنه انگیز کمک کنیم و بگوییم همه غربی ها بد هستند و این دوگانگی را ایجاد کنیم. صدا و سیمای ما دارد اشتباه می کند. ما نباید داعش را ضد شیعه جلوه دهیم. شیوه ای که رسانه های ما دنبال می کنند بیشتر به نفع غربی ها است نه به نفع اسلام.

نظر شما