شناسهٔ خبر: 28097 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه اصلی نخستین روزنامه رسمی ایران در کتابخانه آستان قدس نگهداری می شود

سرپرست اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پنجم ربیع الثانی مصادف با سالروز انتشار روزنامه 'وقایع اتفاقیه' به عنوان نخستین روزنامه رسمی ایران است که نسخه اصلی و دستنویس آن در مرکز اسناد این آستان نگهداری می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ 'سالم حسین زاده' ایرنا افزود: روزنامه وقایع اتفاقیه سومین روزنامه ایرانی، دومین روزنامه فارسی و نخستین روزنامه رسمی کشور است که برای نخستین بار پنجم ربیع الثانی سال 1267 قمری با عنوان 'روزنامچه اخبار دارالخلافه طهران' به چاپ رسید.

وی گفت: ابتکار چاپ این روزنامه از میرزا محمدتقی خان فراهانی 'امیرکبیر' و مدیریت آن بر عهده 'میرزا جبار تذکره چی' بود که در دوره ناصرالدین شاه قاجار در تهران منتشر شد.

سرپرست اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: 37 شماره نخست روزنامه وقایع اتفاقیه به دو صورت دستنویس و چاپ سنگی منتشر شد که نسخه دستنویس آن به جز آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در آرشیو دیگری در ایران مشاهده نشده است.

وی گفت: این روزنامه که قدیمی ترین نشریه فارسی موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی است طبق وصیت مرحومه 'اشرف السلطنه' همسر 'اعتماد السلطنه' وزیر انطباعات دربار ناصر الدین شاه، به دست 'حاج سیدحسین نایب التولیه عرب' در شعبان 1334 قمری به همراه 150 جلد کتاب وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.

او افزود: در این وقف نامه مهر و امضای 'مرتضی قلی طباطبایی' متولی وقت آستان قدس و 'حسین بن سعید حسینی موسوی' نایب التولیه آن زمان به چشم می خورد.

آستان قدس رضوی با 52 کتابخانه با سه میلیون و 656 هزار جلد کتاب چاپی، 10 کتابخانه تخصصی، 12 تالار ویژه مطالعه و امانت، چهار میلیون و 929 هزار کتاب دیجیتال، 13 میلیون برگ سند و یک میلیون و 570 هزار نشریه یکی از غنی ترین گنجینه های نسخ خطی و اسناد تاریخی در جهان اسلام به شمار می رود.

نظر شما