شناسهٔ خبر: 27959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اصلاح رشد بی رویه صدور مجوز دانشگاه و رشته

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برخی از دانشگاه های جدید التاسیس حداقل استاندارهای لازم را برای تاسیس نداشته اند و این خطای محض بوده و باید اصلاح شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر گفت: کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی سه رویکرد اصلی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

شریعتی نیاسر در نشست معاونان آموزشی منطقه دو کشور (استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی) که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه اولین جلسه خود با معاونان آموزشی مناطق را درکنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و خطه خراسان شروع می کنم بسیار خوشحال هستم و امیدوارم به برکت این سفر کمک کنیم نظام آموزش عالی کشور، ارتقای کیفی یابد.

وی با تقسیم بندی دانشگاه ها به چهار دسته دانشگاه های دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز علمی خاص و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی سه رویکرد اصلی معاونت آموزشی وزارت علوم است و هدف ما دورنمایی است که در قالب این سه مورد به تصویر کشیده ایم و امیدواریم به عینیت برسند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: ما وارث وضعیتی هستیم که رشد بی رویه از جنبه های مختلف از جمله صدور مجوز تاسیس دانشگاه ها، صدورمجور رشته ها و  افزایش جمعیت دانشجویی داشتیم. برخی از دانشگاه های جدید التاسیس حداقل استاندارهای لازم را برای تاسیس نداشته اند و این خطای محض بوده و باید اصلاح شود. باید وضعیت کنونی را که مطلوب نیست مهار کرده و مجوزها را تحت کنترل قرار دهیم و به یک سری شاخص ها توجه داشته باشیم تا بتوانیم این رشد بی رویه را مهار کنیم و در این صورت است که به شعار دوم یعنی ارتقای کیفی می رسیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای کیفی، نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی یک پارامتر بسیار تاثیرگذار بر کیفیت آموزش است. در زمینه اقتدار و هماهنگی نیز باید گفت که مدیران ما درک خوبی از اداره مراکز آموزش عالی دارند و باید بسیاری از مسئولیت ها را تفویض کنیم تا اقتدار را بالا ببریم. باید این باور را به همه القا کنیم که مراکز آموزش عالی وابسته به ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم نباشند و لذا امیدواریم با همفکری همه بتوانیم مصادیق تفویض اختیار را داشته باشیم.

وی در این خصوص هماهنگی را فرض مسلم دانست و افزود: همه بخش ها باید باهم هماهنگ باشند. هم باید در دل مراکز علمی ارکان با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و هم مراکز آموش عالی باید با ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم هماهنگ باشند و اگر مسئله ای را نمی دانند از ستاد استعلام کنند.

شریعتی نیاسر ساماندهی نظام آموزش عالی و بهبود وضعیت آن را از مهم ترین رسالت های معاونت آموزشی برشمرد و گفت: ما قائل به این نیستیم که هرچه در گذشته انجام شده خراب بوده است بلکه بسیاری از تلاش ها مثبت بوده و باید با تدبیر نقاط قوت را حفظ و ادامه دهیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر بین المللی شدن دانشگاه های کشور گفت: نکته مهم دیگر بحث بین المللی شدن دانشگاه هاست که انتظار داریم همه دانشگاه ها آن را جزو اصول اولیه خود قرار دهند. وقتی صحبت از آموزش فراملی می شود منظور فقط تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیست بلکه عکس آن نیز صادق است که یک شکل آن جذب دانشجویان خارجی است.

معاون آموزشی وزیر علوم اساس بین المللی کردن آموزش را تعاملات بین المللی دانست و ادامه داد: این امر امکان پذیر است و ما نه می توانیم پیشرفت های بیرون را نفی کنیم و نه می توانیم پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی را نفی کنیم.

وی در ادامه از برگزاری اولین اجلاس بزرگ وزرای علوم کشورهای عضو غیر متعهدها در اسفند ماه سال جاری به میزبانی کشورمان خبر داد و افزود: در این اجلاس درنظر داریم ازهمه فرصت ها و از ساده ترین شکل ارتباطات نیز استفاده کنیم و زمینه های همکاری های برون مرزی را پیدا کنیم.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: رویکرد اول ما در بین المللی شدن، ابتدا دانشگاه های مادر و مراکز علمی مرزی است که پتانسیل خوبی برای ارتباطات فرامرزی دارند و در این حوزه پذیرای تمامی ایده ها و پیشنهادات هستیم. در این موضوع تنها رویکرد مالی مد نظر نیست بلکه مهم تر از آن توسعه فکری، هماهنگی و تعاملات بین فرهنگی در دستور کار است.

وی در ادامه به بیان مبنای تشکیل شورای مناطق پرداخت و یادآور شد: تشکیل این شورا براساس درخواست خود معاونان دانشگاه ها بوده است و با بررسی سابقه آن متوجه می شویم که بسیار تاثیرگذار بوده است و براساس این سوابق می توان افق خوبی برای آن ترسیم کرد اما لازمه اش توجه به سه سیاست اصلی و ارائه راهکارهای مناسب است.

شریعتی نیاسر افزود: آنچه مدنظر معاونت آموزشی وزارت علوم هست این است که در جلسات شورای مناطق معاونان دانشگاه ها با همفکری به جمع بندی برسند و حاصل کار این باشد که بسیاری از کارها را خود مراکز می توانند انجام دهند و این امر مستلزم آن است که مراکز از اختیارات لازم برخوردار باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم به تقسیم بندی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: تقسیم بندی کنونی نواقصی دارد که با برنامه ریزی های انجام شده درنظر داریم مناطق 10 گانه را براساس مسائل مالی، پژوهشی و آموزشی یکسان طبقه بندی کنیم تا تصمیم گیری ها به سهولت انجام شود.

وی افزود: هدف از منطقه بندی دانشگاه های کشور این است که هر منطقه نیاز ها و مسائل خود را در حوزه آموزشی در بخش هایی به صورت منطقه ای حل کند و با تمرکز زدایی از مرکز، اختیاراتی از وزارتخانه به استان ها واگذار شود.

 شریعتی نیاسر با بیان اینکه دور جدید فعالیت شورای برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با هدف اجرای بهتر وظایف به زودی آغاز می شود خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی در این معاونت فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی است که به علت های گوناگون پیش از این فعالیتی نداشت.

وی افزود: آیین نامه این شورا به تازگی بازنگری، اصلاح و ابلاغ شده و هفته گذشته نیز احکام اعضای آن صادر شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برنامه ریزی آموزشی تاریخ مصرف دارد و باید بر اساس موضوعات و دانش روز این برنامه ریزی آموزشی متحول شود.

وی اظهار داشت: کمیته های تخصصی با هدف بازنگری دروس دانشگاهی تشکیل شده است و تاکنون 85 برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته و تصویب و ابلاغ شده است و 30 درصد این برنامه درسی بازنگری و بقیه برنامه ها تدوینی است و همچنان بخش زیادی از فرآیند بازنگری برنامه های درسی باقی مانده است.

 شریعتی نیاسر افزود: از دیگر مصادیق توجه وزارتخانه به متون درسی، شورای بررسی تحول در علوم انسانی است که قرار است دوره های علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول، تدوین شود.

وی تصریح کرد: جلسات پر محتوایی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است و سعی داریم این دانشگاه را روی سطح نظام مند آموزش عالی کشور قرار دهیم تا طبق قوانین و ضوابط شورای عالی گسترش وزارت علوم پیش برود.

دکتر شریعتی نیاسر در خاتمه در خصوص برگزاری نشست دانشگاه های منطقه 2 کشور نیز گفت: با هدف تسهیل روابط با دانشگاه ها، منطقه بندی کشور به 10 منطقه، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است که منطقه2 کشور شامل استان های سه گانه خراسان می شود.

گفتنی است در ادامه این نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه دو کشور به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و بهره گیری از تمام پتانسیل و ظرفیت شورای مناطق، ابلاغ طرح آمایش آموزش عالی، ارائه شاخص های به روز برای ایجاد رشته ها و گسترش دانشگاه ها، تمایز بین دانشگاه های بزرگ و کوچک در برخی از تصمیم گیری ها و حمایت بیشتر از دانشگاه ها و مراکز کوچک، تاکید به تفویض برخی از اختیارات به شورای مناطق، بازنگری در برخی از سرفصل های آموزشی و به روز کردن آن ها و ارزیایی دانشگاها بر اساس امکانات و شرایط هر دانشگاه از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

نظر شما