شناسهٔ خبر: 27864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار اسناد فارسی و ارمنی عهد صفویه برای نخستین‌بار

کتاب «تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم میلادی» با ترجمه سعید کریم‌پور شامل مجموعه‌ای از اسناد فارسی و ارمنی عهد صفویه است که برای نخستین‌بار از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی ساروخانی، مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر درباره کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات اظهار کرد: انتشارات امیرکبیر قصد دارد به زودی هشت عنوان کتاب را در حوزه تاریخ و سیاست به چاپ برساند.

وی ادامه داد: «تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم میلادی» با ترجمه سعید کریم‌پور از میان کتاب‌های مذکور تنها کتابی است که برای نخستین‌بار به چاپ می‌رسد و بقیه کتاب‌ها آثار بازچاپی هستند.

وی درباره این کتاب توضیح داد: این اثر پایان‌نامه ‌دکترای «وازکین‌س. غوگاسیان» در دانشگاه کلمبیای آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی است و کامل‌ترین مطالعه تاریخی در زمینه تاریخ ارامنه ایران محسوب می‌شود. در واقع این کتاب شامل مجموعه‌ای از اسناد فارسی و ارمنی عهد صفویه است که برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.
 
مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر ادامه داد: نویسنده این کتاب، ارمنی و دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیای آمریکاست که سال‌ها مسئول بخش اداری کتابخانه کلیسای وانک در جلفای نو در ایروان بوده و در حال حاضر، استاد دانشکده الهیات لبنان است.
 
وی همچنین از دومین چاپ کتاب «خاورمیانه نو» با ویرایش جدید خبر داد و گفت: این کتاب نوشته «فردهالیدی»، «بری بوزان»، «هینه بوش» و دیگران با ترجمه عسگر قهرمان‌پور است که مشتمل بر مجموعه مقالاتی در دو بخش نظری و عملی است که تحولات و موضوعات مهم خاورمیانه را بعد از جنگ سرد تا به امروز مورد بررسی قرار می‌دهد.

ساروخانی افزود: بخش نظری کتاب، تحولات خاورمیانه را با طرح‌واره نظری ارائه می‌دهد و بخش عملی این کتاب نیز با مدد گرفتن از این طرح‌واره‌، موضوعات مهم خاورمیانه‌ای را مورد تحلیل قرار می‌دهد و نگاهی کوتاه به چالش‌ها و تحولات آینده منطقه دارد.

وی در ادامه به دیگر کتاب‌هایی که قرار است بازچاپ شوند اشاره کرد و گفت: دو کتاب «بررسی تاریخ تمدن» (خلاصه دوره ۱۲ جلدی بررسی تاریخ تمدن) نوشته «آرنولد توین‌بی» و کتاب دو جلدی «تمدن مغرب‌زمین» نوشته «اشپیل فوگل» از کتاب‌هایی هستند که با ترجمه محمدحسین آریا قرار است به چاپ سوم برسند.
 
ساروخانی بیان کرد: چاپ سوم «تاریخ تطبیقی ایران با کشورهای جهان» نوشته مرحوم عزیزالله بیات، چاپ دوم «سیاست خارجی اسرائیل» تالیف محسن اسلامی، چاپ بیستم «تاریخ روابط خارجی ایران» نوشته عبدالرضا هوشنگ مهدوی و چاپ هشتم «تاریخ هنر اسلامی» نوشته کریستین پرایس از دیگر کتاب‌هایی به‌شمار می‌آید که قرار است بازچاپ شوند.

وی همچنین از چاپ یازدهم جلد چهارم کتاب «تاریخ ایران» با ترجمه حسن انوشه خبر داد و گفت: این کتاب ۷ جلدی پژوهشی از دانشگاه کمبریج است که انتشارات امیرکبیر تا به حال جلد نخست، سوم، چهارم و پنجم آن را چاپ کرده و درصدد چاپ مجلدهای دوم، ششم و هفتم با ترجمه حسن انوشه است.

نظر شما