شناسهٔ خبر: 27594 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نجفقلی حبیبی: اهل علم و قلم می‌توانند تولی‌گری ممیزی کتاب را به عهده بگیرند

نجفقلی حبیبی، پژوهشگر فلسفه اسلامی درباره ممیزی و واگذاری آن به اهل قلم گفت: من فکر می‌کنم که خود اهل علم و قلم به‌عنوان صاحبان عرصه فرهنگ باید تولی‌گری این عرصه را به دست بگیرند و یک نهاد اجتماعی مردمی باید وجود داشته باشد که افراد خودشان کار ممیزی را به جای دولت انجام دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حبیبی در گفت‌وگویی اظهار کرد: فرهنگ رُکن هر جامعه است و هیچ جامعه‌ای بدون فرهنگ دوامی نخواهد داشت؛ یعنی شناخت و معرفی ملت‌ها نسبت به یکدیگر در درجه نخست، بر اساس فرهنگ آنها ایجاد می‌شود. ایران نیز به‌ویژه به لحاظ سابقه تاریخی و فرهنگی‌اش نقش برجسته‌ای در این میان می‌تواند ایفا کند.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ ما درحال آسیب دیدن است، ادامه داد: آنچه در کشور ما از گذشته دور تاکنون رُخ داده، مظهر فرهنگی این مملکت است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی اتفاقاتی را در زمینه مسائل بین‌المللی و داخلی یا عملکردهای مسئولان شاهد بوده‌ایم که تأثیرات منفی بسیاری بر فرهنگ ما گذاشته، به‌طوری که یک بریدگی فرهنگی در جامعه ما نسبت به گذشته در حال صورت گرفتن است. هرچند همه مردم و مسئولان تلاش می‌کنند ارتقاء فرهنگی ایجاد شود، نه سقوط فرهنگی.

دبیر سابق جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرهنگ ایرانی، اسلامی و توجه به فضایی معنوی و اخلاقی کشور، تأکید کرد: آنچه مهم است این است که همه باید برای ارتقاء سطح فرهنگ دینی و اخلاق اجتماعی و فرهنگ ملی تلاش کنند و این یک اصل قطعی است.

این پژوهشگر فلسفه اسلامی درباره بحث ممیزی و واگذاری آن به متولیان اصلی خود، گفت: این‌که درباره کتاب و ممیزی چه کسانی می‌توانند دخالت کنند، من فکر می‌کنم که خود اهل علم و قلم به عنوان صاحبان عرصه فرهنگ باید تولی‌گری این عرصه را به دست بگیرند و یک نهاد اجتماعی مردمی باید وجود داشته باشد که افراد خودشان کار ممیزی را به جای دولت انجام دهند.

وی افزود: بنابراین اگر یک ساز و کاری ایجاد شود که نمایندگانی از ناشران، استادان دانشگاه، اهل فرهنگ، تاریخ و رشته‌های مختلف علمی تجمع‌هایی سازماندهی شده از طرف خودشان و بدون دخالت دولت داشته باشند، می‌توانند در این عرصه راهگشا باشند و زمانی که این موضوع باعث ارتقاء فرهنگی در جامعه شود و رضایت عمومی ایجاد شود، کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند.

حبیبی ادامه داد: بررسی و ارزیابی آثار توسط این متخصصان در چنین نهادهای اجتماعی که هیچ منفعت دولتی هم ندارند باعث اعتماد بیشتر خوانندگان و بالا رفتن جاذبه اجتماعی کتاب‌های ارزیابی شده می‌شود و صاحبان فرهنگ در چنین جایگاهی مسلماً نگهبانان شایسته‌ای برای فرهنگ کشور خواهند بود و قطعاً در پی این هستند که این فرهنگ ارتقاء یابد.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: تاکنون موقعیت به‌گونه‌ای بوده که بیشتر دولت در این زمینه نقش داشته و امروز بعد از این همه سال می‌بینیم که تأثیر آن خوب نبوده است و اگر بتوانیم این موضوع را به نهادهای اجتماعی و مدنی که در حوزه‌های مختلف تخصص دارند بسپاریم، قطعاً تأثیر بهتری خواهد داشت.

نظر شما