شناسهٔ خبر: 27515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نماینده مجلس:جشنواره های مردمی فیلم، راه عبور از سلطه غرب به فرهنگ کشور است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره های مردمی فیلم، راهی جدید برای خارج شدن از سلطه تعریف شده غرب بر فرهنگ و بخش فیلمسازی کشور ماست و باید به این جشنواره ها توجه ویژه شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سید احمدرضا دستغیب شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح پنجمین جشنواره فیلم عمار در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بیان کرد: متاسفانه در پنج سال اخیر در شورای پروانه فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضوح مشاهده شده که استفاده از شاخصه های فرهنگ اسلامی و انقلابی در فیلم های ما بسیار کمرنگ شده است.

وی افزود: امروز در بخش فیلمسازی کشور ما جریانی شکل گرفته است که اجازه نمی دهد خارج از مسیر تعیین شده حرکتی انجام شود این درحالی است که برای توسعه باید استانداردها در هر بخش رعایت شود.

دستغیب اظهار کرد: متاسفانه در حوزه فیلم سازی و محصولات سینما، الگو و استاندارد های غرب برای کشور ما تعریف شده که در صورت ادامه این روند به نقطه دلخواه غرب در فرهنگ کشور خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: در غرب سینما به عنوان یک ابزار در راستای بازتولید مفاهیم مورد نظر سیاست مداران است و این جای تعجب است که فیلم های داخلی کشور ما به سبب استانداردسازی و حرکت بر اساس الگوهای غربی، به جایگاه های بلندی برسد درحالی که هیچ گونه سنخیت و هماهنگی با فرهنگ داخل کشور ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جشنواره های مردمی در راستای پس زدن و شکستن سلطه جویی غرب است که نحوه تولید آثار در جشنواره های مردم حرکتی در جهت استکبار ستیزی است.

دستغیب عنوان کرد: این درحالی است که اگر قرار بود در حوزه هایی مانند انرژی هسته ای و امور علمی نیز دنباله رو غرب باشیم شرایط ما متفاوت با وضعیت کنونی بود.

او با اشاره به جشنواره فیلم عمار افزود:در این جشنواره شاهد تکثر و تنوع سناریوها و آثار هستیم که این مهم از ویژگی های جشنواره مردمی فیلم عمار است که به همگون سازی و یکسان سازی فرهنگی مد نظر استکبار ضربه می زند.

وی گفت: در جشنواره فیلم عمار آثار بر مبنای اعتقادات و باورها و با محتوای تولید می شود که حرکت جدیدی در بخش فیلم سازی کشور است که این سینمای مردمی، گامی در راستای شکستن سینمای مادی گرا و لیبرال است.

دستغیب بیان کرد: بسیاری از فیلم های ساخته شده در کشور یا از غرب الهام گرفته و یا موضوعات القایی از خارج از کشور است که در جشنواره عمار شاهد عدم کپی برداری و بومی بودن فیلم ها هستیم که این حرکتی ارزشمند است.

دستغیب ادامه داد: امیدواریم این جشنواره در سال های آینده به جایگاه واقعی خود در جهت تحقق حق انقلاب و توجه به هنر متعهد در بخش فرهنگ و هنر کشور برسد.

وی عنوان کرد: متاسفانه استفاده از ابزار فرهنگ و هنر در عرصه های فیلم، تئاتر و موسیقی کشور به فراموشی سپرده شده و نقشی از نمایه های انقلاب و عنوان فجر در حال کمرنگ شدن است.

او گفت: انتظار است جشنواره های فرهنگی که به مناسبت دهه فجر در کشور برگزار می شود به سبب تقارن و مناسبت با انقلاب موثرتر عمل کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون جشنواره فیلم فجر به جایی رسیده است که کم کم این اسم در حال بی محتوا و بی معنا شدن است که با توجه به موضوع های فیلم های ساخته شده، فیلم سازان کشور باید به رسالت های خود در این بخش عمل کنند.

پنجمین جشنواره عمار در استان فارس همزمان با برگزاری این جشنواره در تهران برگزار می شود.

نظر شما