شناسهٔ خبر: 27217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمدرضا اصلانی: گاهی سینمای پر زرق و برق مبتذل می‌شود

محمدرضا اصلانی معتقد است این روزها باب شده که هر فیلم پر زرق و برقی با بودجه بسیار بالا نام فیلم فاخر را به خود می‌گیرد و این درحالی است که گاهی پر زرق و برق بودن می تواند نشانه ابتذال باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ صبح روز ۲۰ دی ماه نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با حضور محمدرضا اصلانی کارگردان، مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره و مونا زاهد مدیر اجرایی این جشنواره در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره «خورشید» با اشاره به اینکه این جشنواره از ۲۳ تا ۲۵ دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود، بیان کرد: جشنواره فیلم «خورشید» با شعار «زیباترین رویاهایت را بیاور» برگزار می شود.

استقبال فیلمسازان دنیا از شعار جشنواره «خورشید»

مهدی یارمحمدی دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به اینکه پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل حامی برگزاری جشنواره «خورشید» است، گفت: پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل با هدف حمایت از تولید و عرصه فیلم کوتاه مستقل در داخل و معرفی آن در خارج از کشور تاسیس شد و توانست ارتباط خوبی با جشنواره های داخلی برگزار کند به نحوی که این پایگاه در جشنواره های مختلف فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه مستقل را در نظر گرفته و اهدا کرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره فیلم «خورشید» و حضور داوران این جشنواره نشان دهنده تلاش برای زنده نگه داشتن تولیدات فیلم کوتاه در حوزه مستقل است، ادامه داد: پایگاه فیلم کوتاه مستقل در فرودین ماه سال جاری پیامی را برای همه فیلمسازان جهان ارسال کرد و از آنها درخواست کرد که هرچند این روزها دنیا رنگ جنگ به خود گرفته و اکثر فیلمسازان به دنبال به تصویر کشیدن جنایات جنگی هستند، اما با توجه به نیاز مخاطب امروز که به دنبال امید در تولیدات سینمایی هستند، درباره رویاهای خود فیلم بسازند و آن را به دبیرخانه «خورشید» ارسال کنند. خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال بسیاری از فیلمسازان در سراسر دنیا مواجه شد.

یارمحمدی با تاکید براینکه جشنواره فیلم «خورشید» با موضوع آزاد برگزار می شود، توضیح داد: تمام تلاش خود را کردیم تا از فیلم هایی با موضوع به تصویر کشیدن رویاها حمایت کنیم.

وی با اشاره به برنامه های این دوره از جشنواره «خورشید» بیان کرد: سایت جدید پایگاه حمایت از فیلم مستقل امروز رونمایی شده و جدیدترین اطلاعات و رویدادهای جشنواره در این سایت قابل دسترسی است. همچنین بخش بین الملل جشنواره با ۱۲ فیلم از کشورهایی چون فرانسه، هلند، مجارستان و آلمان برگزار می شود. مراسم افتتاحیه جشنواره در روز ۲۳ دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود. همچنین مراسم بزرگداشت  محمدرضا اصلانی فیلمساز شناخته شده برگزار می شود.

مدیرعامل پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل با اشاره به اینکه این جشنواره بدون حمایت از سوی نهاد خاصی و کاملا به صورت مستقل برگزار می شود، گفت: با توجه به اینکه برای برگزاری جشنواره «خورشید» ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا گنجینه آثار اهدایی هنرمندان را برنامه ریزی کنیم که در این بخش هنرمندان شناخته شده هدایایی را به گنجینه اهدا می کنند که در یک فرصت مناسب این هدایا در معرض فروش قرار گرفته و مبلغ به دست آمده از این فروش به تولید فیلم کوتاه مستقل منجر می شود. در این بخش می توان به اهدای اولین ساز قشنگ کامکار و اهدای لباس دست دوز بیژن کامکار در تور کنسرت اروپا و امریکا از جمله این هدایا است.

وی ادامه داد: بعد از پایان جشنواره از ۲۷ دی ماه به مدت یک هفته فیلم های حاضر در جشنواره به صورت آنلاین در سایت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل پخش می شود، همچنین از ۷ و ۹ بهمن ماه نمایش فیلم های کوتاه در دانشگاه تهران برگزار می شود.

گاهی سینمای پر زرق و برق به سمت ابتذال می رود

مونا زاهد مدیر اجرایی جشنواره فیلم «خورشید» در ادامه نشست گفت: در این دوره از جشنواره ۴۰۴ فیلم به جشنواره ارسال شده که از این میان ۱۷ فیلم مستند، ۳۲ فیلم داستانی، ۱۳ فیلم تجربی، ۹ فیلم انیمیشن، ۹ ویدئوآرت، ۳۳ فیلم در بخش دریچه و ۴۴ پوستر انتخاب شد.

وی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره ۵ کارگاه برگزار می شود، ویدئو آرت، شخص نگاری، مستند و تجربی، بازاریابی فیلم کوتاه و کارگاه کارگردانی برگزار می شود.

در ادامه این نشست محمدرضا اصلانی کارگردان سینمای ایران گفت: یکی از مهمترین دلایل حضور من در این جشنواره، ضرورت برگزاری جشنواره ای در حوزه فیلم های مستقل است. ضرورت این که جامعه ما به سوی مدنی بودن پیش رود و در این میان وابستگی به دولت کم شود و جامعه روی پای خود بایستد، نه اینکه جامعه منتظر باشد تا دولت از او حمایت کند و در نهایت به دولت وابستگی پیدا کند.

وی تاکید کرد: وابستگی به نهادهای دولتی تا آنجا که به معنای هدایتگری دولت در حوزه سینما نباشد، می تواند شرایط برای رشد سینمای ایران را فراهم کند. اگر این وابستگی به وجود آید شرایطی پیش می آید تا تولیدات خلاقانه در سینما دچار مشکل شوند. سفارش گرفتن تولید یک فیلم برای یک فیلمساز مشروع است، یک فیلمساز می تواند از خود هم سفارش بگیرد اما سفارشی کار کردن در سینما درست نیست.

اصلانی بیان کرد: یک فیلمساز در مقام بالاتری قرار دارد تا اینکه در خدمت کسی باشد. در واقع سینماگر باید همراه و مشاور نهادها باشد تا اینکه در خدمت این نهادها قرار گیرد.

این فیلمساز با سابقه تاکید کرد: جشنواره فیلم «خورشید» مسأله بنیادینی را مطرح کرد و آن اهمیت سینمای مستقل است و اینکه چگونه یک سینماگر می تواند جامعه خود را حمایت کند و دولت را متوجه مسائل خود و جامعه کند. سینماگران حامل جامعه هستند و تمام نظام های جامعه را در خود دارند. در واقع هر فیلمسازی که فیلم می سازد فیلم‌اش برآیند کل جامعه است. این جشنواره انگشت بر اصل بنیادین سینما گذاشته و سینما را می تواند به سمت درستی هدایت کند.

وی ادامه داد: برای مستقل بودن باید سعی کنید بودجه کمتری را صرف ساخت یک فیلم کنید و به جای سرمایه مالی از خلاقیت استفاده کنید. متاسفانه این روزها باب شده است که هر فیلم پرزرق و برقی با بودجه بسیار بالا نام فیلم فاخر را به خود می گیرد و این درحالی است که گاهی پر زرق و برق بودن می تواند نشانه ابتذال باشد. در واقع می توان گفت سینمای فاخر تنها به این دلیل فاخر است چرا که اندیشه و ساختار فاخری دارد.

محمدرضا اصلانی در پایان گفت: کارگردان فیلم های مستقل شاید موضوعات کم اهمیت در جامعه را به تصویر کشد، اما نوع به تصویر کشیدن همین موضوعات باعث با اهمیت شدن این مسائل در جامعه می شود.

نظر شما