شناسهٔ خبر: 27148 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: فیلترینگ تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی نیست

جنتی: واقعیت این است که در عصر حاضر نمی توان جلوی استفاده مردم بسیاری از فضاهای مجازی وشبکه های ماهواره ای را گرفت. فیلترینگ هم راه حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست و برای مقابله با نفوذفرهنگی دشمن باید زمینه تکیه بر فرهنگ خودی را مهیا کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی جنتی در مراسم اختتامیه اولین  جشنواره عکس طبیعت استان البرز اظهار کرد: ازجمله شعارهایی که ریاست جمهوری در دوران رقابت انتخاباتی خود مطرح می کرد زنده کردن روحیه نشاط و امید در دل فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی ۱۶ ماه گذشته با برنامه ریزی های خرد و کلانی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته این هدف به میزان قابل توجهی تحقق یافته است.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:امروز فضای کشور برای فعالیت آزادانه هنرمندان رشته های مختلف بازاست و به جز برخی موانع قانونی که از قبل تعیین شده هیچ مشکلی برای تولید و عرضه آثار هنرمندان وجود ندارد.
 

وی ادامه داد:امروز شاهد تغییر فضای فرهنگی جامعه و بسط و گسترش آزادی قلم و اندیشه در کشور هستیم.
 

جنتی تصریح کرد: امروز بسیاری از نویسندگان می توانند اندیشه های خود را در قالب کتاب به جامعه عرضه کنند و از این طریق در فضای فکری و ذهنی مردم تغییرات مثبت و سازنده ایجاد کنند.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: این آزادی درفضای مطبوعاتی و رسانه ای کشور نیز وجود داشته و قابل لمس می باشد.
 

این مسوول تصریح کرد: البته آزادی قلم به معنای ولنگاری نبوده و هرجا که هنرمندان این حوزه از چهارچوب های تعیین شده پافراتر بگذارند مطابق قانون با آنها برخورد می شود .
 

وی ادامه داد: وزارت ارشاد اجازه توزیع کتاب هایی که باعث مسومیت فضای فکری جامعه می شوند را نمی دهد و از انتشار آنها جلوگیری می کند.
 

جنتی گفت: این موضوع صرفا به حوزه کتاب منحصر نشده و در خصوص تئاتر، فیلم، موسیقی و سایررشته های هنری نیز اجرایی می شود.
 

وی اظهارکرد: آثار هنری ای باید به مردم عرضه شود که با فرهنگ  و اصالت ایرانی – اسلامی  و تمدن چند هزار ساله ایران تناسب داشته باشد.
 

وزیر ارشاد ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ازتمامی آثار و تولیدات هنری ای که مجوز دریافت کرده اند به شدت حمایت می کند و در این خصوص به هیچ وجه کوتاه نمی آید.
 

این مسوول تاکید کرد: آنچه در خصوص مسائل شرعی درحوزه فرهنگ و هنر اهمیت دارد نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری است و خط قرمز ما در این حوزه نیز دیدگاه ایشان می باشد بنابراین نباید فراموش کنیم که در حوزه مسئل فرهنگی نباید از ایشان جلوتر افتاده و متعصبانه برخورد کنیم.
 

جنتی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص هنرگفت: به عقیده مقام معظم رهبری هنررساترین ابزار انتقال فرهنگ است و باید از تمام ابراز های هنری برای انتقال فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی به جهان استفاده کرد.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زمان به سرعت می گذرد و بنابراین باید از تمامی امکانات برای رساندن پیام فرهنگی کشور به سایر کشورها استفاده کنیم.
 

وی تاکید کرد: چرا نباید شاهد اکران فیلم های ایرانی در بزرگ ترین سالن های سینمای اروپا باشیم ؟ چرا نباید شاهد حضور هنرمندان برجسته تئاتر و موسیقی در سالن های سایر کشورها باشیم؟
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد:امروز باید از هر طریق که می شود فرهنگ و هنر ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم و به این ترتیب نام ایران را جهان زنده نگه داریم.
 

وی افزود: امروز بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی افکار و اندیشه ایرانی را به جهان معرفی می کنند و مردم سایر کشورها را با نام ایران آشنا می کنند.
 

جنتی گفت: درحال حاضر بیش از دوهزار شبکه ماهواره ای در کشور قابل دریافت است که بسیاری از انها برای ایران طراحی  شده است.
 

وی ادامه داد: واقعیت این است که در عصر حاضر نمی توان جلوی استفاده مردم  بسیاری از فضاهای مجازی وشبکه های ماهواره ای را گرفت. فیلترینگ هم راه حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست و برای مقابله با نفوذفرهنگی دشمن باید زمینه تکیه بر فرهنگ خودی را مهیا کرد.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد کشور در بخش دیگری از صحبت های خود بر ضرورت فرهنگ سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشورراهی جز تحقق اقتصاد مقاومتی نداریم و برای رسیدن به این هدف هم راهی جزفرهنگ سازی وجود ندارد.
 

این مسوول ابراز کرد: تا زمانی که فرهنگ صرفه جویی ،وجدان کاری ،جلوگیری از اصراف در کشوربه وجود نیاید نمی توان از سرمایه های مادی و معنوی کشور به درستی استفاده کرد.
 

وی در بخش دیگر از صحبت های خود به وجود برخی محرومیت ها در حوزه فرهنگ و هنر نیز اشاره کرد و افزود: درحال حاضر برخی مراکز استان ها یک کتابخانه عمومی مجهز و حتی یک سالن تئاتر و سینما هم ندارد.  متاسفانه امکانات و بودجه های محدود جوابگوی نیازفرهنگی کشور نیست و این باعث ایجاد برخی محرومیت ها در این حوزه شده است.
 

وزیر ارشاد ادامه داد: برای ایجاد عدالت فرهنگی در کشور تلاش داریم اعتبارات را به سوی شهرستان ها و استان هایی که از لحاظ امکانات فرهنگی محروم هستند سوق دهیم.
 

وی ابراز کرد: درحال حاضر ۳۰۰ مجتمع فرهنگی ،هنری درکشور درحال ساخت است که امید است با تزریق اعتبار به  بهره بردای برسند .

این مسوول گفت: سیاست وزارت ارشاد در تکمیل طرح های نیمه تمام بات پروژه هایی است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریبا آماده بهره برداری هستند.
 

جنتی دربخش انتهایی صحبت های خود به برگزاری جشنواه عکس طبیعت استان اشاره کرد و گفت: استان البرز استعدادها وپتانسیل های ویژه ای در حوزه طبیعت و گردشگری دارد که باید به سایر استان ها و گردشگران خارجی معرفی شوند. این جشنواره زمینه مناسبی برای شناساندن این استعدادها فراهم کرد و امید است با برگزاری دوره های بعدی این جشنواره شاهد چاپ آلبوم طبیعت استان باشیم.

نظر شما