شناسهٔ خبر: 26817 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از عکاسی و نقاشی تا مجسمه و گلیم های عشایر

گالری های پایتخت در دی ماه سال جاری ضمن میزبانی از هنرمندان جوان و پیشکسوت و مطرح هنرهای تجسمی کشور، طیف متنوعی از تولیدات هنری مدرن و سنتی را پیش روی علاقه مندان به این گونه ها قرار داده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ گالری ها و نمایشگاه های مختلف در حقیقت محلی برای تجمیع و گردآوری آثار هنرمند یا هنرمندانی به شمار می روند که درباره یک موضوع یا نگاه واحد دست به خلق آثار متعددی در حوزه تخحصصی هنرهای تجسمی می زنند و ارائه آنها در یک نمایشگاه در حقیقت گردآوری حاصل ذوق و جوشش هنری خالقان آن آثار زیر چتر واحد به شمار می رود.

بر همین اساس در ادامه گذر و نظری بر نمایشگاه ها و گالری های شناخته شده و مطرح خواهیم زد تا ببینیم درهای این محیط های فرهنگی برای چه نوع از آثار هنری و مخاطبان آن گشوده شده است. 


۱۰ روز با عکاسان در خانه هنرمندان ایران
سومین رویداد «۱۰ روز با عکاسان» دی ماه ۹۳ با مشارکت هفت انجمن تخصصی عکاسی در تمام گالری های خانه هنرمندان برگزار می شود.

«۱۰ روز با عکاسان» که از سوی انجمن عکاسان ایران برگزار می شود، این دوره را با مشارکت انجمن ها و تشکل های تخصصی عکاسی برگزار کرده و از این طریق زمینه مشارکت طیف های مختلف جامعه عکاسان و معرفی ظرفیت های شاخه های متفاوت این رشته هنری را ایجاد کرده است. سومین دوره «۱۰ روز با عکاسان» از ۲۱ تا ۳۰ دی ماه سال ۹۳ در خانه هنرمندان به نشانی خیابان طا لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می شود.


 عکس های «پشت و رو» در گالری راه ابریشم

مجموعه ای از آثار هاوار امینی و صلاح ابراهیمی هنرمندان عکاس در نمایشگاهی با عنوان «پشت و رو» در گالری راه ابریشم به روی دیواررفته اند.

هاوار امینی درباره مجموعه عکس هایش گفته است: ۱۲ کار از من در کنار یک مجموعه از صلاح ابراهیمی به نمایش گذاشته شده است. در این عکس ها از آرشیو عکس های قدیمی استفاده کرده و با تلفیق نگاتیوهای دهه ۴۰ با عکس های زمان حال، به ترکیبی تازه رسیده ام.

وی ادامه داد است: این عکس ها در سال ۹۱ کار شده اند و پس از سه سال به صورت مشترک به نمایش در آمده اند.

صلاح ابراهیمی نیز درباره مجموعه عکس های خود گفته است: حدود ۱۵ عکس با استفاده از تکنیک فتومونتاژ به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه پیش از این در یک فستیوال در فنلاند در معرض دید قرار گرفته بود و برای اولین بار است که در ایران هم روی دیوار می رود.

نمایشگاه «پشت و رو» از ۵ تا ۱۵ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری راه ابریشم به نشانی خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲، میزبان علاقه مندان به هنر عکاسی است. گالری شنبه ها و تعطیلات عمومی تعطیل است.



گالری «محسن» میزبان عکاسی در دنیای امروز

مهرداد افسری مجموعه ای از عکس هایش را با موضوع تکثر عکاسی در دنیای امروز در گالری محسن در معرض تماشای مخاطبان قرار داده است.

این عکاس، درباره این نمایشگاه با عنوان «هر آنچه که دیگر نیست» گفت: در این مجموعه ۳۶ عکس وجود دارد که همه از یک موضوع یکسان و خاص گرفته شده اند، اما چون در زمان های مختلفی ثبت شده اند با یکدیگر متفاوت هستند.

نمایشگاه «هر آنچه که دیگر نیست» از ۵ تا ۱۷ دی ماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری «محسن» به نشانی خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، شماره ۴۲، میزبان علاقه مندان خواهد بود. گالری پنج شنبه ها تعطیل است.


تبلوهای آبرنگ سورئالیستی در گالری گلستان


بهمن نیکویی هنرمند نقاش مطرح کشور مجموعه ای از تابلوهای آبرنگ خود را با موضوعات مفهومی و سورئالیسم (فراواقع) به نمایش می گذارد.

این هنرمند نقاش درباره تازه ترین نمایشگاه نقاشی های خود با عنوان «آبرنگ؛ با نگاهی دیگر» گفته است: ۳۹ تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف و با تکنیک آبرنگ به نمایش در خواهد آمد.

نمایشگاه بهمن نیکویی از ۱۲ تا ۱۷ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ میزبان علاقه مندان به هنر نقاشی است.


 آثار شاگرد نقاش ها در گالری عقیلی

شاگردان آتلیه درس نقاشی ماهیار چرمچی، نمایشگاه آثار خود را با «واژه های عجیب» در گالری عقیلی برگزار می کنند.

نمایشگاه «واژه های عجیب» که به نمایش آثار سارا شریفی، نازی عسگری، سایه محمدی، هانیه محمدی، محمد منیری و ماهیار چرمچی اختصاص دارد، دومین نمایشگاه گروهی شاگردان آتلیه چرمچی است که به دنبال کشف و تجربه نو در هنر هستند.

این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۸ دی در گالری عقیلی به آدرس شهرک قدس(غرب)، خیابان سیمای ایران، روبه روی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک ۱۲ برپا خواهد بود.


 گالری شکوه میزبان عجیب تر از بهشت

تازه ترین مجموعه نقاشی های محمد طباطبایی در گالری شکوه به نمایش در خواهند آمد.

«عجیب تر از بهشت» عنوان این نمایشگاه است که طباطبایی در آن ۱۲ اثر را با تکنیک اکریلیک روی بوم و اکریلیک و کریستال روی بوم ارائه خواهد کرد که همچنان شاخصه های بارزی مانند شوک به مخاطب، خلق فضای پرتنش، القای حس تعلیق و ارائه لحظه ای دراماتیک در هریک از آنها وجود دارد.

نمایشگاه نقاشی های محمد طباطبایی از ۱۲ تا ۲۴ دی ماه ۱۳۹۳ در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ برپا خواهد بود و علاقه مندان می توانند هر روز (به جز پنجشنبه ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.


گالری «مس نگار» میزبان گلیم های عشایر

مجموعه ای از گلیم های زنان عشایر سیرجانی در گالری «مس نگار» به نمایش گذاشته شده است.

محمدرضا جلیلی که به همراه همسرش الهام تجلی گلیم های زنان عشایر سیرجان را برای این نمایشگاه گردآوری کرده است.

گلیم سیرجان نفیس ترین گلیم ایرانی و یکی از بهترین گلیم های دنیا به شمار می رود. این هنر به دلیل جنس، ماده مورداستفاده و نقش و نگارهایی که دارد، منحصر به فرد است.

نمایشگاه گلیم های سیرجان از ۱۱ تا ۱۸ دی ماه، در گالری مس نگار به نشانی میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، پلاک پنج میزبان علاقه مندان خواهد بود.



 مجسمه های ایرانی در گالری «آن»

نمایشگاه مجسمه های عباس اکبری با عنوان «مرکب ایرانی در جست و جوی معنا» افتتاح شد.

اکبری پس از برگزاری نمایشگاه های مختلف مجموعه «جام جم» و مجموعه «در جست و جوی آرش»، «در جست و جوی صلح»، مجسمه های متفاوتی را از سرامیک و آهن در معرض دید علاقه مندان قرار داده است. وی این بار به سراغ خوشنویسی ایرانی با نگاهی مفهومی رفته است.

نمایشگاه آثار عباس اکبری تا ۱۷ دی ماه در گالری «آن» واقع در میدان ونک، خیابان سئول، شماره ۴۴ برپا است.


نقاشی های تلفیقی در گالری طراحان آزاد

معصومه مظفری نقاش و طراح شناخته شده کشور تازه ترین نقاشی های خود را که تلفیقی از فیگور انسان و فضا هستند در گالری طراحان آزاد به نمایش گذاشته است.

رییس هیئت مدیره انجمن نقاشان ایران، درباره تازه ترین نمایشگاهش با عنوان «در حضور دیگران» گفته است: در این نمایشگاه، پنج تابلوی نقاشی از تازه ترین کارهای من در ابعاد بزرگ و متفاوت، به نمایش درآمده است. این کارها تلفیقی از مجموعه های گذشته من و ترکیبی از فیگورها، مکان ها و فضاها هستند.

نمایشگاه «در حضور دیگران» از ۵ تا ۱۶ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «طراحان آزاد» به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک پنج به جز پنجشنبه ها میزبان علاقه مندان به هنر نقاشی است.


 گالری هور و میزبانی از آثار چاپ دستی

۳۱ اثر چاژ دستی از آثار ۱۶ هنرمند چاپ دستی در نمایشگاه گالری هور ارائه شده است. 

احمد وکیلی، مهرداد خطایی، مسعود غفاری، یوسف شریف کاظمی، رضا هدایت، زهرا حسینی، الهه مقدمی یعقوب امدادیان، شکوفه فلاح، همایون سلیمی، مجید فتحی زاده، فائزه احمدی، الهام پارسیان، همایون موسوی، نازیلا مقدم و آیدین خانکشی پور هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه گروهی چاپ دستی از ۵ تا ۲۶ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «هور» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۶، میزبان علاقه مندان است.

نظر شما