شناسهٔ خبر: 26783 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جرداق حکایت ارتدوکسی که شیعه علی‌(ع) بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی در مراسم بزرگداشت جرج جرداق گفت: در سفر اخیر این دانشمند به تهران با او ملاقات داشتم و نظرش را درباره شیعه پرسیدم. او جواب داد: «نظر من مثبت است اما اگر می‌خواهید بپرسید که من شیعه شده‌ام،‌ خیر؛ ارتدوکسم اما همچنان شیعه علی‌ هستم زیرا علی یعنی اخلاق.» حجت‌الاسلام یونسی نیز عظمت کار جرداق را این‌گونه توصیف کرد: جرداق توانست با بهترین زبان پیشوایی برای بشر امروز معرفی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شامگاه سه شنبه نهم دی ماه 1393، مراسم بزرگداشت ادیب و اندیشمند مسیحی لبنانی جرج سمعان [سجعان] جرداق با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایرانی و لبنانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی مترجم کتاب «امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» اثر جرج جرداق در این مراسم به توضیح تاریخچه‌ای از چگونگی ترجمه این اثر پرداخت و اظهار کرد: طبق نامه‌ای که 55 سال پیش، از جرج جرداق به دست من رسید، نام صحیح او «جرج سجعان جرداق» است. جرج جرداق قبل از انتشار کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» در خارج از لبنان شهرتی نداشت اما با چاپ و انتشار این کتاب به معروفیت رسید.   

او افزود: من در مدرسه حجتیه حوزه علمیه قم بودم که یک روز آیت‌الله رضا صدر به من گفت کتابی به دستم رسیده است که شما می‌توانید آن را ترجمه کنید. دیدم کتاب خوب و پر محتوایی است. همچنین ادبیاتی غنی دارد. من که تازه زبان فارسی را یاد می‌گرفتم برایم سخت بود که این کتاب را ترجمه کنم. آیت‌الله صدر مرا تشویق به این کار کرد.    

حجت‌الاسلام خسروشاهی عنوان کرد: برای ترجمه هر پنج جلد کتاب، نامه‌ای به جرج جرداق نوشتم که بعد از مدت کوتاهی جوابش به دستم رسید. در اوایل انقلاب رهسپار انارک یزد شدم و در آنجا به ترجمه کتاب پرداختم. محمدرضا حکیمی اعتقاد دارد که بعد از «الغدیر» جامع‌ترین کتاب درباره حضرت علی (ع) کتاب جرج جرداق است. در سفر اخیر جرداق به تهران با او ملاقات داشتم. نظرش را درباره شیعه پرسیدم و او جواب داد: نظر من مثبت است اما اگر می‌خواهید بپرسید که من شیعه شده‌ام،‌ خیر؛ ارتدوکسم اما همچنان شیعه علی‌ هستم زیرا علی یعنی اخلاق.
 
جرداق عالم به زمان بود
حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از دیگر سخنرانان این مراسم بزرگداشت، با سخن گفتن از ویژگی‌های حضرت علی (ع) و تیزهوشی جرداق که درباره این حضرت نوشته 

جرداق توانست با بهترین زبان پیشوایی برای بشر معرفی کند.

است، اظهار کرد: بنده براي معرفي و تعظيم مرحوم جرج جرداق از يك سخن از حضرت علي (ع) بهره مي‌گيرم. حضرت مي‌فرمايند: «ارزش هر انساني به آن چيزي است كه او را به احسان مي‌كشاند.» امام علي (ع) در اين سخن كوتاه و زيبا ارزش‌ها را احصا نكرده است بلكه به وجدان انسان‌ها احاله مي‌كند. انسان‌ها فطرتا مي‌دانند كه چه ارزش‌هايي وجود دارد. چه خوب است كه خداوند انسان را با اين ويژگي‌ها آفريد. مرحوم جرج جرداق به معرفي بزرگترين ارزش پرداخته است.
 
وی جرداق را شخصيتي بزرگ و يكي از نوابغ كم‌نظير لبنان توصیف کرد و گفت: اگر او به اين كار نمي‌پرداخت، جرج جرداق، جرج جرداق نبود. يك انسان چقدر بايد باهوش، خوب و زيباپسند باشد كه شخصيتي مانند امام علي (ع) را انتخاب  كند. هيچ مانعي نتوانست او را از اين هدف منع كند. هر انساني خواسته يا ناخواسته اسير بسياري از انگيزه‌هاي قومي، مذهبي و تعصبات است. چقدر يك انسان بايد فرهيخته باشد و از اين موانع بگذرد و امام علي (ع) را انتخاب كند. تا امام علي (ع)، امام علي است،‌ جرج جرداق هم جرج جرداق است. او بزرگ شد و هيچ‌ گاه فراموش نمي‌شود.
 
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی عنوان کرد:انسانيت به هيچ دين و مذهبي منحصر نمي‌شود. امام علي (ع) خيلي زودتر از زمان خود متولد شد و متعلق به آن زمان نبود. آقای جرداق عالم به زمان بود. بهترین عالم کسی است که زمان شناس باشد و نیاز زمان خود را درک کند و برحسب نیاز جامعه، وظیفه خود را انجام دهد. در زمان تولد جرداق بحرانی فکری در جهان اسلام به‌ وجود آمد که همه کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم را شامل شد. آن بحران شدید هویتی و فکری بود که دو قطب عدالت یا آزادی و عدالت یا حقوق بشر تقسیم شد. در این زمان معرفی تنها شخصیتی که می‌توانست پاسخگوی نیاز زمان باشد، امام علی (ع) بود که متأسفانه این وظیفه را علمای اسلام انجام ندادند. ما عادت کرده‌ایم که سخن خوب را از زبان دیگران بشنویم. جرداق توانست با بهترین زبان پیشوایی برای بشر امروز معرفی کند.
 
حجت‌الاسلام یونسی افزود: بشر همیشه نیاز به امام علی (ع) دارد و امام علی (ع) عامل وحدت ماست. امروزه عده‌ای تلاش می‌کنند او را عامل تفرقه میان شیعه و سنی معرفی کنند؛ او را که مدعی اصلی ولایت و اسلام مجسم است. جرج جرداق بزرگترین خدمت را به اسلام کرد.
 
پیام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مراسم بزرگداشت اندیشمند مسیحی لبنانی جرج جرداق
در بخشی از این مراسم، پیام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی توسط حجت‌الاسلام رستگاری به این مراسم  قرائت شد. متن پیام به شرح زیر است:
 
«فاضل فرزانه جناب آقای دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
 اقدام بجا و مبارک جناب عالی و همکاران ارجمندتان به منظور تجلیل و تکریم از چهره‌ ماندگار، ادیب آگاه و شجاع، اندیشمند مسیحی لبنانی فقید فرهیخته زنده‌یاد جرج سمعان جرداق که مفتخر به شیفتگی و محبت به ساحت والای یگانه دوران، معجزه جاوید پیامبر پس از قرآن مجید، علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام است، اقدامی شایسته و قابل تقدیر بود.
 
او موفق شد با اثر جاوید خود، هم صدای عدالت انسانی آن حضرت را به گوش تشنگان عدالت و انسانیت برساند و هم علی (ع) را فراتر از مرزهای جغرافیایی و تقسیمات دینی و گرایش‌های مذهبی نشان داده و همگرایی وحدت مکاتب وحیانی به ویژه اسلام و مسیحیت را که نیاز فعلی جامعه جهانی است به نمایش بگذارد. خداوند به شما فرهیختگان به پاس این حرکت ارزشی و به آن فقید سعید جزای خیر مرحمت فرماید.»
 
جرداق در ایران شناخته‌شده‌تر از لبنان است
ابوذر ابراهیمی ترکمان به عنوان آخرین سخنران، بعد از قرائت زندگینامه‌ای جامع از جرج جرداق گفت: جرداق شخصیت بسیار بزرگی است که در لبنان به اندازه ایران شناخته نیست و در ایران توسط افرادی چون آیت‌الله بروجردی و حجت‌الاسلام و المسلمین خسروشاهی شناسانده شد. امیدوارم قدردان این شخصیت‌ها باشیم که برای ابراز حقیقت هیچ‌ گاه کوتاهی نکردند.

بخش پیشین این گزارش را در اینجا بخوانید.

نظر شما