شناسهٔ خبر: 26705 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قاتلان میراث فرهنگی قزوین عکس یادگاری گرفتند!

با ادامه‌ی عملیات گودبرداری برای ایجاد پارکینگ طبقاتی روی شهر باستانی قزوین، تاکنون یک آب‌انبار پیدا شده و بقایای خانه‌ تاریخی «حاج ملاعبدالوهاب» را به طور کامل تخریب کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ از ظهر روز یک‌شنبه - 7 دی ماه - سازمان نوسازی و بهسازی قزوین که پیمانکار مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه نیز هست، عملیات گودبرداری با هدف ایجاد پارکینگ طبقاتی در ضلع جنوبی این کاروانسرا را که روی لایه‌های باستانی شهر قزوین و محصور شده میان سه بنای تاریخی کاروانسرای «سعدالسلطنه» در شمال، سرای «وزیر» در جنوب و «مسجدالنبی» در غرب که هر سه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند را نیز آغاز کرد، حتی روز گذشته حکم دادستانی را در برای ادامه‌ی کار گرفت و اکنون با ادامه‌ کار در این محدوده، هر روز امکان تخریب بخش‌های بیشتری از شهر باستانی قزوین وجود دارد.

آرش ضیاآبادی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین با تاکید بر ادامه‌ این گودبرداری از صبح امروز در این محدوده‌ تاریخی، درباره‌ آسیب‌هایی که از زمان آغاز عملیات گودبرداری در این محدوده‌ تاریخی رخ داده است، به ایسنا گفت: روز گذشته در جریان ادامه‌ گودبرداری، یک آب‌انبار به ابعاد 6×4 پیدا شد که پس از آن، گودبرداری در آن منطقه را متوقف و کار را در بخش دیگری ادامه دادند.

وی در ادامه با بیان این‌نکته که در بررسی‌های چند سال گذشته در شهر باستانی قزوین و در همین محدوده که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین انجام شده بود، گفت: بخش‌هایی از خانه‌ «حاج ملا عبدالوهاب»، متولی اولیه‌ «مسجدالنبی» شهر قزوین و یکی از بزرگان دوره فتحعلی‌شاه قاجار پیدا شد، اما از روز گذشته با آغاز این گودبرداری، این خانه که اهمیت آن از آب‌انبار پیدا شده بیشتر بود، به طور کل تخری1419830569244_020.jpgب شد.

او در ادامه با اشاره به وجود برخی اسناد تاریخی که براساس آن خانه‌ «حاج‌ملا عبدالوهاب» در آن منطقه شناسایی شده است، گفت: براساس این اسناد، این خانه کنار مدرسه علمیه‌ای که اکنون نیز وجود دارد، قرار داشته است.

وی تأکید کرد: اگر روی این محدوده از شهر باستانی قزوین مطالعات باستان‌شناسی می‌شد، حتما اطلاعات تاریخی و سازه‌های زیادی از بافت قزوین پیدا می‌کردیم که به نظر می‌رسد چون پیمانکاران پروژه‌ی پارکینگ سعدالسلطنه از این قضیه اطلاع داشتند، آغاز گودبرداری و احداث پارکینگ در این منطقه را شروع کردند.

ضیاآبادی با اشاره به حضور دو نفر از کارشناسان حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان قزوین برای بررسی این اتفاق گفت: از ظهر روز گذشته (دوشنبه 8 دی‌ماه) این دو کارشناس به همراه مسئولان میراث فرهنگی استان، تلاش زیادی برای ارتباط با دادگستری و استانداری قزوین داشتند، اما متأسفانه نتوانستیم هیچ ارتباطی با آن‌ها بگیریم.

او در ادامه با اشاره به صحبت‌های ضد و نقیضی که از سوی دادستانی به مسئولان مختلف در این زمینه مطرح شده بود، گفت: اگر رویکرد تخریب تاریخ در قزوین را ادامه دهیم، خودمان نیز به مرور از بین می‌رویم.

معاون میراث فرهنگی استان قزوین در ادامه با اشاره به بی‌نتیجه بودن این پیگیری‌ها اظهار کرد: کسانی که کار ایجاد پارکینگ طبقاتی را در ضلع جنوبی کاروان‌سرای سعدالسلطنه آغاز کرده‌اند، روز گذشته از خود به عنوان قاتلان میراث فرهنگی یاد می‌کردند و حتی یک عکس یادگاری با این عنوان گرفتند.

«علی‌رضا خزائلی»، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین و پیمانکار این پروژه در جواب تماس‌ها برای گرفتن اطلاعات بیشتر در این زمینه اظهار کرد: بهتر است درباره‌ی سعدالسلطنه مصاحبه‌ا‌ی صورت نگیرد، اجازه بدهید موضوع در فضای کارشناسی حل شود.

او افزود: تمایلی به انجام مصاحبه در این زمینه ندارم. موضوع در جلسات کارشناسی بررسی و نمایندگانی برای بحث بر سر این موضوع انتخاب خواهند شد.

نظر شما