شناسهٔ خبر: 26646 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تیشه به ریشه‌ی میراث فرهنگی‌ قزوین

تب پارکینگ‌سازی ظاهرا از شهرهای تاریخی مانند یزد این‌بار به قزوین رسیده و برای احداث یک پارکینگ چند طبقه‌، این‌بار سراغ کاروانسرای «سعدالسلطنه» و شهر باستانی کاوش‌نشده در زیر آن رفته‌اند.

1419830569244_020.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ ابهامات درباره‌ی احداث خیابان انصاری شرقی، همچنین احداث یک بلوار در ابتدای ورودی شهر قزوین و به تازگی نیز بحث تخریب یک مسجد دوره سلجوقی هنوز برطرف نشده‌اند که از روز گذشته (یکشنبه) لودرها به جان شهر قدیمی قزوین افتادند که هنوز از دل خاک بیرون نیامده و زیر خروارها خاک و ساخت‌وساز پنهان است.

حکایت تخریب بخش بزرگی از تاریخ قزوین، این‌بار توسط شهرداری این شهر در حال شکل‌گیری است؛ شهرداری قزوین از ظهر یکشنبه با لودرهایش بیش از یک‌ونیم متر از کف منطقه‌ تاریخی که قرار است پارکینگ طبقاتی «سعدالسلطنه» در آن احداث شود را کنده و تن نحیف این شهر را باردیگر به لرزه انداخته است.

«محمدعلی حضرتی‌ها»، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان قزوین در این زمینه گفت: بعد‌ازظهر روز گذشته (یکشنبه) با خبر شدیم شهرداری قزوین با ماشین‌آلات سنگین در ضلع جنوبی سعد‌السلطنه و قسمت شرقی کتابخانه‌ نبوی که در حقیقت شبستان زیرزمینی مسجدالنبی (ص) است، خاکبرداری را آغاز کرده تا یک پارکینگ طبقاتی ایجاد کند.

وی افزود: به محض اطلاع از این موضوع نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدام کردند و دستور توقف عملیات را به پیمانکار شرکت مجری طرح دادند و در حال حاضر این اقدام به طور کامل متوقف شده است. ما نیز در حال پیگیری اقدامات قانونی و قضایی آن هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود صدور مجوز از سوی استانداری بوده است، گفت: ما این مجوز را اصلاً ندیده‌ایم و بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی این اقدام صورت گرفته است.

وی همچنین درباره این که مگر هر اقدامی در بافت تاریخی نباید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی باشد، اظهار کرد: به همین دلیل ما در حال تهیه شکواییه و ارسال آن به مقامات قضایی هستیم، چرا که این اقدام برخلاف ضوابط قانونی میراث فرهنگی است.

این اتفاقات درحالی رخ داده که گفته می‌شود بیش از 100 کامیون خاکبرداری در این محوطه را از ساعت 14 بعد‌ازظهر دیروز آغاز کرده‌اند. با توجه به این‌که شرکت عمران و بهسازی در سعدالسلطنه مستقر است و پروژه احیای سعدالسطنه پیشنهاد این شرکت بوده، شهرداری و شرکت عمران و بهسازی عنوان می‌کنند که مجوز ساخت پارکینگ در دوره دیزانی (معاون میراث فرهنگی وقت) صادر شده است.

اما اداره کل میراث فرهنگی مدعی است که در آن زمان هم این اداره صرفاً با تغییر کاربری و تبدیل آن به پارکینگ و نه ساخت پارکینگ طبقاتی موافقت کرده است، چرا که برای ساخت پارکینگ طبقاتی باید 9 متر دل زمین را شکافت تا سه طبقه در زیر زمین احداث کرد.

 

احداث پارکینگ در قزوین

 

نظر شما