شناسهٔ خبر: 26591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشریح جزئیات نخستین جشنواره «استاد شهناز»

جزئیات نخستین جشنواره‌ی موسیقی «استاد شهناز» که قرار است دی‌ماه امسال در شهر اصفهان برگزار شود، تشریح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مدیر اداره‌ی ارشاد اصفهان درباره‌ی جایگاه موسیقی در این استان، اظهار کرد: اصفهان در حوزه‌های فرهنگی و هنری ریشه‌ای غنی دارد، بویژه موسیقی که سابقه‌ی آن در استان ما بسیار کهن است و آوازه‌ی آوازخوانان آن همیشه پیچیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: با برگزاری این جشنواره می‌خواهیم به جرأت بگوییم که موسیقی در اصفهان همچنان زنده است و این موضوع با استادانی که همه، آن‌ها را می‌شناسند، قابل تثبیت است، بویژه زنده‌یاد جلیل شهناز که توانسته «مکتب اصفهان» را زنده نگه دارد.

وی گفت: لازم بود برای احیای توسعه‌ی موسیقی، رویدادی در کشور رقم بخورد که اندیشکده «مشیر» این وظیفه را برعهده گرفت و افتخار می‌کنیم که جشنواره‌ی استاد جلیل شهناز در حال تبدیل شدن به یک رویداد ملی است.

او درباره‌ی اهداف این جشنواره، بیان کرد: می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره، بین هنرمندان و تکاپوگران عرصه‌ی موسیقی، رقابت سازنده‌ای ایجاد شود. احیا و بازسازی این موسیقی نیز از دیگر اهداف ما است که به‌خوبی در حال پیش‌روی است.

حجت‌الاسلام قطبی در این‌باره تأکید کرد: باید حوزه‌ی تأثیرگذاری موسیقی در دیگر بخش‌های فرهنگی - هنری مانند فیلم، تئاتر و انیمیشن گسترده شود، زیرا در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم. این یکی از اهداف ما بMehdi Ghasemi-4-68.jpgرای دومین سال جشنواره است که به هنرهای هم‌طراز موسیقی بپردازیم. می‌خواهیم این جشنواره فراتر از ملی شدن برود و گامی جهانی بردارد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با وجود برگزاری چنین جشنواره‌ای، تکلیف نوازندگی زنان در اصفهان چه می‌شود، زیرا این امر مدتی است در اصفهان ممنوع شده است، گفت: حضور نوازندگان زن در کنسرت‌های موسیقی ممنوع بود و اکنون چنین نیست. سایه‌ی عرف در اصفهان اثر گذاشته بود و نوازندگان زن هم روی صحنه نمی‌رفتند، اما با حمایت‌های مدیرکل دفتر موسیقی، این مشکل حل شد.

وی افزود: ما در این زمینه، منع قانونی نداریم و نفس نوازندگی زنان هم منع شرعی ندارد. اگر هم حاشیه‌ای وجود داشته باشد، برای زنان و مردان تفاوتی نمی‌کند. به هر حال، سرانجام توانستیم آرام‌آرام فضا را تغییر دهیم و در همین جشنواره نیز نوازندگان زن اجرا دارند.

او درباره‌ی فضای رایج موسیقی در اصفهان نیز گفت: بعضی شهرستان‌ها هستند که در هیچ دوره‌ای از تاریخ، در آنجا کنسرتی برگزار نشده است و ما این کار را انجام داده‌ایم. برای مثال، مردم گلپایگان مردمی بسیار متدین و ولایی هستند، اما کنسرت استاد علیزاده در آنجا برگزار و استقبال خوبی هم از آن شد.

در این نشست که صبح امروز (هفتم دی‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سخنانی، گفت: جشنواره‌ی استاد جلیل شهناز به دو دلیل ارزش ویژه دارد؛ اول این‌که این جشنواره متبرک به نام جلیل شهناز است و دوم این‌که برگزاری این جشنواره در موزه‌ی شهر اصفهان، آغاز خوبی برای این جشنواره خواهد بود.

پیروز ارجمند به بحث تمرکززدایی جشنواره‌ها پرداخت و اظهار کرد: این جشنواره، مقدمه‌ای برای تمرکززدایی جشنواره‌ها از تهران است که با کمک بخش خصوصی، یعنی اندیشکده «مشیر» در حال پیگیری است. این اندیشکده مدیران جوانی دارد که ثابت کرده‌اند مدیران جوان می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

ارجمند درباره‌ی اهمیت تمرکززدایی جشنواره‌ها، گفت: خیلی وقت‌ها مردم می‌خواهند به تهران بیایند، زیرا معتقدند برگزاری برنامه‌های هنری در این استان رایج است. ما در این راستا حرکت‌هایی را آغاز کردیم و استان اصفهان نیز که امکانات بالقوه و بالفعل زیادی در عرصه‌ی موسیقی دارد، اقداماتی انجام داده است.

وی افزود: اصفهان این امکان را داشت که با معرفی شورای شعر و موسیقی خودش، مجوز کنسرت، البته به‌جز کنسرت‌های پاپ را صادر کند. امیدوارم این اتفاق در سایر استان‌ها نیز رخ دهد تا ما بیشتر به فکر سیاست‌های کلان باشیم. این جشنواره، فعالیت‌های خوبی دارد و درست و اصولی است.

در ادامه‌ی این نشست، دبیر جشنواره استاد شهناز در سخنانی گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره زیاد است و 245 نوازنده در بخش تک‌نوازی، 52 گروه در بخش گروه‌نوازی، 16 اثر آهنگسازی و پنج مقاله به دبیرخانه رسیده است. پس از برگزاری جشنواره، تیمی شروع به بررسی آثار می‌کند و حاصل آن در قالب بولتن تقدیم دفتر موسیقی می‌شود.

رامین کاویان درباره‌ی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، اظهار کرد: در بخش گروه‌نوازی 11 گروه انتخاب شده‌اند که هفت گروه شهرستانی و دو گروه تهران هستند. 30 تک‌نواز هم به مرحله‌ی نهایی رسیده که گروه سنی «الف» و «د» به حد نصاب نرسیده‌اند و فقط گروه «ب» و «ج» امسال شرکت می‌کنند.

او درباره‌ی هیئت داوران جشنواره نیز توضیح داد: فریدون شهبازیان، ساسان فاطمی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، داوران بخش گروه‌نوازی، هوشنگ ظریف، سیامک جهانگیری و رضایی‌نژاد، داوران بخش تک‌نوازی، پیروز ارجمند و ساسان فاطمی، داوران بخش مقالات علمی، فریدون شهبازیان و پیروز ارجمند، داوران بخش آهنگسازی هستند. هیئت انتخاب نیز شامل جمعی از جوانان هنرمند اصفهان است که دانش‌آموخته‌ی رشته موسیقی‌اند.

دبیر این جشنواره از برگزاری سه کارگاه آموزشی با سه موضوع مختلف در بخش جنبی خبر داد و افزود: سبک‌شناسی در موسیقی توسط علی قمصری و فریدون شهبازیان، یکی از این کارگاه‌هاست. سبک نی‌نوازی دوران معاصر و همچنین بررسی مکتب آوازی اصفهان نیز کارگاه‌هایی است که در این بخش خواهیم داشت.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر اندیشکده «مشیر» که در این جشنواره همکاری دارد، گفت: خیلی‌ها از ما می‌پرسیدند که چطور یک اندیشکده دانش‌بنیان پیگیر برگزاری چنین جشنواره‌ای است و معتقد بودند که موسسات موسیقی باید پیگیر این امر باشند. در حالی که ما معتقدیم موسیقی هم یک علم است.

شیروانی تأکید کرد: نگاه ما به موسیقی، یک نگاه علمی است و از حاشیه‌ها پرهیز می‌کنیم. البته امیدواریم این جشنواره نمودی بر این ادعا باشد.

مسوول برگزاری بخش جنبی جشنواره نیز در سخنانی گفت: برگزاری جشنواره‌ی موسیقی جلیل شهناز روح تازه‌ای در اصفهان دمیده است و شور و شوق زیادی میان جوانان دیده می‌شود.

کیوان عسگری‌پور یادآوری کرد: شعار جشنواره‌ی امسال «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» است که دلیلش تقارن این جشنواره با هفته‌ی وحدت است.

او اضافه کرد: اجراهای جنبی جشنواره از 15 دی‌ماه با اجرای اردشیر کامکار به خوانندگی وحید تاج و حشمت رجب‌زاده در تالار کوثر آغاز می‌شود. داود آزاد 16 دی‌ماه، گروه لوتوس به سرپرستی حمید بهروزی‌نیا و خوانندگی سینا سرلک 17 دی‌ماه و ارکستر ملی اصفهان 18 دی‌ماه روی صحنه خواهند رفت.

جشنواره موسیقی «استاد جلیل شهناز» 14 تا 19 دی‌ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

نظر شما