شناسهٔ خبر: 26553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «در مسیر زیارت» در باكو رونمایی شد

به همت رایزنی فرهنگی ایران در آذربایجان، كتاب «در مسیر زیارت» نوشته ظریفه نوروزاوا در باكو رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، مراسم رونمایی از کتاب «در مسیر زیارت» نوشته خانم ظریفه نوروزاوا با حضور تلی ‌پناه قزی، «مجری رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان»، علی یوا، «رئیس انجمن زنان منطقه نسیمی»، سونا چرکس، «از اساتید دانشگاه دولتی باکو» و همچنین ابراهیمی، «رایزن فرهنگی ایران در باکو» در محل رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد. ظریفه نوروزاوا، بعد از زیارت و مشاهده زیارت‌گاه‌های ایران خاطرات و احساسات خود را در قالب متن و شعر به رشته تحریر در آورده است.

وجود پیشرفت‌های علمی و فرهنگی در ایران

در این مراسم كه جمعی از فرهیختگان و نویسندگان باكو حضور داشتند، خانم تلی پناه قزی مجری رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان، ایران را کشوری با تمدّن بسیار غنی دانست و از کمک‌های كشورمان از سال‌های ابتدایی استقلال آذربایجان تاکنون، قدردانی كرد.

سپس، خانم علی یوا رئیس انجمن زنان منطقه نسیمی به اهمیت نگارش و چاپ خاطرات و سفرنامه اشاره کرد و گفت: نویسنده كتاب «در مسیر زیارت» از جمله کسانی است که در حوزه نشر آثار فرهنگی موفق و تأثیرگذار بوده است؛ این کتاب دومین اثر وی در رابطه با سفرهای زیارتی به كشور ایران است.

در ادامه،خانم سونا چرکس  استاد دانشگاه دولتی باکو کتاب «در مسیر زیارت» را آئینه زندگی نام برد و خواندن این گونه آثار فرهنگی را برای کسانیکه تاکنون توفیق زیارت زیارتگاه‌های واقع در ایران را نداشته‌اند، مؤثر دانست.

وی با اشاره به اینکه کتاب «در مسیر زیارت» ادامه عمر انسان‌هاست، احترام و نیکی به پدر و مادر و همچنین مادری نمونه برای فرزندان خویش را از خصوصیات بارز نویسنده این کتاب برشمرد.

محسن پاک‌آئین، سفیر جمهوری اسلامی  ایران در باکو، نویسنده كتاب «در مسیر زیارت» را مادری نمونه و همسری فداکار عنوان كرد و گفت: رایزن فرهنگی ایران به عنوان نماینده كشورمان در باكو توانسته فعالیت‌ مثمرثمری را در جهت معرفی این اثر فرهنگی داشته باشد.

وی وطن پرستی و توجه به آداب زیارت را از خصوصیات نویسنده كتاب «در مسیر زیارت» نام برد و افزود: با توجه به اینکه نویسنده در بخشی از کتاب به قره باغ اشاره و از آن به عنوان «پارچالانمیش وطنیم یارامدیر منیم»، وطن پاره شده زخم من است یاد کرده است.

با توجه به اینکه نویسنده در بخشی از کتاب به قره باغ اشاره کرده و از آن به عنوان "پارچالانمیش وطنیم یارامدیر منیم" (وطن پاره شده زخم من است) اشاره کرده است، پاک‌آئین گفت: مسئله قره باغ نه تنها زخم دل نویسنده و مردم آذربایجان را نشان می‌دهد، بلکه به عنوان زخم دل مردم ایران است.

در پایان، رایزن فرهنگی ایران در باکو، ایران را کشوری با تمدّن و قدمت بسیار دانست و گفت: كشورمان علاوه بر داشتن زیارتگاه‌ها و شهرهای مذهبی، پیشرفت‌های علمی و فرهنگی گسترده‌ای در سطح جهانی داشته که باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد.

وی به مشترکات فراوان قومی و فرهنگی دو کشور، اظهار كرد: ایران و آذربایجان پیوندی ناگسستنی داشته و هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند آنها را از یكدیگر جدا کند.

ابراهیمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) مبنی بر «حب الوطن من الایمان» و به اشغال قره باغ اشاره كرد و آزادی آن را خواسته و آرزوی ملت و دولت ایران دانست.

در پایان این مراسم، رایزن فرهنگی ایران در باكو هدیه‌ای به رسم یادبود به ظریفه نوروزاوا، نویسنده كتاب «در مسیر زیارت» اهداء كرد.

نظر شما