شناسهٔ خبر: 25911 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح راه‌اندازی گوگل فرهنگی

نشست خبری این هفته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشتر حول محور کتاب و نشر بود؛ در این نشست از برنامه‌های وزارت ارشاد برای رفع مشکل گرانی کاغذ و گسترش شبکه‌های پخش کتاب سخن گفته شد. اما در پایان از اهداف راه‌اندازی گوگل فرهنگی نیز سخنانی بیان داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر (۱۸ آذرماه) در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.   
 
نوش‌آبادی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: خوشبختانه دهمین اجلاس وزیران اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تدارک و برنامه‌ریزی مناسب در زمان مناسب به میزبانی تهران برگزار شد و آثار بسیار مثبتی نیز به‌جا گذاشت؛ به‌گونه‌ای که ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برگزاری موفق این اجلاس تشکر کردند.
 
وی ادامه داد: در این اجلاس همه کشورهای اسلامی اتفاق‌نظر داشتند که رسانه‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در به تصویر کشیدن حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، نقش برجسته‌ای دارند. همچنین از دیگر مفاد این اجلاس می‌توان به لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری‌های نوین و آموزش نیروهای انسانی، همگرایی رسانه‌های کشورهای اسلامی و رسیدن به صلح و آرامش در جهان اسلام، تبدیل رسانه‌ها به سازمان‌های کارآمد و تأثیرگذار، تلاش همه کشوهای اسلامی برای معرفی جهان اسلام و پرداختن رسانه‌ها به جامعیت دین اسلام اشاره کرد.
 
رشد بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۴

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، به رشد بودجه فرهنگی این وزارتخانه در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد و گفت: یکشنبه (۱۶ آذرماه) بودجه سال ۱۳۹۴ توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. خوشبختانه بودجه فرهنگی ۱۳۹۴ وزارت ارشاد نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۰ میلیاردی مواجه شده است. پیشنهاد وزارت ارشاد برای بودجه فرهنگی خود، هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر با ۷۷۰ میلیارد آن موافقت شده است و امیدواریم این بودجه با رشد بیشتری مواجه شود. خوشبختانه در همه حوزه‌ها شاهد رشد اعتبار برای سال آینده خواهیم بود. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به پژوهش و موضوعات تحقیقاتی، سینما، بنیاد فرهنگی ـ هنری امام رضا (ع)، سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات، سازمان تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.
 
سرنوشت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

نوش‌آبادی در ادامه این نشست در جایگاه پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران برآمد. وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سرنوشت «قانون دسترسی آزاد اطلاعات»  گفت: قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت قبل هم مطرح بود، برای تصویب به این دولت واگذار شد، اما متأسفانه چون آیین‌نامه اجرایی این قانون در دولت قبلی به تصویب نرسید، دولت یازدهم با اصلاحاتی این آیین‌نامه را دوباره تنظیم کرد و خوشبختانه سه هفته گذشته به تصویب دولت رسید. این طرح اکنون مسیر قانونی خود را طی می‌کند تا در نهایت به امضای رئیس مجلس برسد و اجرایی شود.
 
وی به ضرورت اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: حق مردم است که بر اساس این قانون، از آخرین تصمیمات دولت باخبر شوند و تمام مسئولان موظف‌اند بر اساس این قانون، به‌صورت آنلاین تمام اطلاعات و اخبار حوزه اجرایی خود را به اطلاع مردم برسانند. اجرای این طرح حرکتی در جهت تأمین حقوق شهروندی و از جمله دستاوردهای مهم دولت یازدهم است.
 
سند نهضت مطالعه مفید

خبرنگار دیگری به وجود مصوبه سال ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سند نهضت مطالعه مفید» اشاره کرد و گفت: با وجود این مصوبه به نظر می‌رسد، وضعیت کتابخوانی نابهنجار است؛ دولت یازدهم برای اجرای اهداف این سند چه اقداماتی در دستور کار دارد یا در طول یک سال گذشته در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد: پایین بودن سرانه مطالعه در کشور مشکلی است که همه مسئولان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب، دغدغه آن را دارند. رهبری به‌کرات تأکید داشته‌اند که باید با تدبیر راهکارهای کاربردی، این سرانه را افزایش داد.
 
نوش‌آبادی در ادامه سخنانش با اشاره به ضرورت پرداختن به اقدامات اجرایی در حوزه افزایش سرانه مطالعه کشور، گفت: به نظر می‌رسد که فقط نوشتن «سند نهضت مطالعه مفید» مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه این حوزه به فرهنگ‌سازی نیازمند است. همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در حوزه فعالیت‌های خود بسیج شوند و فرهنگ کتابخوانی در کشور را ارتقاء دهند.
 
وی عنوان کرد: متأسفانه در حوزه تبلیغ کتاب‌های سالم و مناسب بسیار ضعیف عمل شده است. همچنین در حوزه توزیع کتاب و گسترش شبکه‌های پخش کتاب چندان موفق عمل نشده است. متأسفانه تعداد کتابفروشی‌ها نیز رضایت بخش نیست.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این‌که کتاب باید در سبد خرید هر خانوار قرار بگیرد، گفت: برای ارتقای سرانه مطالعه کشور باید در مباحث مربوط به یارانه‌ها، یارانه کتاب در اولویت قرار بگیرد. همچنین باید در راستای تولید فیلم و سایر برنامه‌های فرهنگی تلویزیونی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی گام برداشت.
 
نوش‌آبادی افزود: شورای فرهنگ عمومی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال تنظیم سند نهضت مطالعه مفید است اما تا قبل از تنظیم این سند نباید فعالیت‌های مربوط به افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی متوقف شوند بلکه همه دستگاه‌ها باید نسبت به ترویج و نشر کتاب اهتمام ورزند.
 
وی به خبرنگار دیگری که از صحت‌وسقم اعطای مدرک عالی فرهنگی به هوشنگ مرادی کرمانی پرسید، گفت: اعطای این مدرک به آقای مرادی کرمانی فعلاً در حد یک پیشنهاد است و هنوز نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بیمه فعالان قرآنی که قرار بود توسط این وزارتخانه پیگیری شود، گفت: معتقدیم تمام کسانی که در حوزه فرهنگی به‌ویژه حوزه قرآن فعالیت می‌کنند باید بیمه شوند. بدون تردید افرادی که در ترویج و نشر قرآن نقش بسزایی داشته باشند، از حمایت‌های ویژه وزارت ارشاد برخوردار خواهند شد.
 
نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از صحت‌وسقم کمک‌های وزارت ارشاد به جایزه کتاب سال دفاع مقدس پرسید، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با سایر برنامه‌های خود، به توسعه فرهنگ ایثار و دفاع مقدس توجه ویژه داشته و دارد. تاکنون نیز در حد توان خود در این حوزه ورود پیدا کرده است. از این پس نیز نه تنها در حوزه دفاع مقدس بلکه در سایر حوزه‌ها نیز در صورت وجود ظرفیت لازم و کامل، کمک‌های خود را دریغ نخواهیم کرد.
 
اختصاص مشوق‌های مالیاتی برای وارد کنندگان کاغذ

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» که از گرانی کاغذ به عنوان مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ و نشر و مهم‌ترین چالش حوزه کتاب یاد کرد، گفت: متأسفانه دغدغه نشر نسبت به تأمین کاغذ همواره وجود داشته و دارد. بدون تردید یکی از بخش‌های مهم تولید کتاب، تهیه کاغذ است. در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تأمین کاغذ لازم، علاوه بر این‌که از توانمندی‌های داخلی استفاده می‌کند، از ظرفیت‌های خارجی نیز در این حوزه بهره‌مند می‌شوند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، گفت: در این زمینه مشوق‌هایی را برای افراد یا سازمان‌هایی که کاغذ را به موقع وارد کشور می‌کنند، در نظر گرفته شده است. همچنین واردکنندگان کاغذ را از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌کنیم.
 
نوش‌آبادی افزود: ما باید به سمتی برویم که نیاز داخلی خود در حوزه کاغذ را از صنایعی مانند چوب تأمین کنیم. اما هنوز به نقطه مطلوب در این حوزه نرسیده‌ایم و متأسفانه وابستگی در این حوزه به خارج همچنان وجود دارد. بنابراین، از فعالان حوزه کاغذ که نسبت به وارد کردن آن به کشور، تدابیر اساسی بیندیشند، حمایت ویژه خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره برگزاری یا برگزار نشدن جشنواره شعر فجر پرسید، گفت: برگزاری هیچ جشنواره‌ای تعطیل نخواهد شد. همه جشنواره‌های مختلف فجر سازوکار مشخصی دارند و بر اساس زمان‌بندی مشخص‌شده، برگزار خواهند شد. اما در میان این جشنواره‌ها فقط اقدامات مربوط به برگزاری جشنواره شعر فجر به تأخیر افتاده است که در فرصت باقی‌مانده این تأخیر جبران خواهد شد و در اسرع وقت در تعیین هیأت داوری این جشنواره اقدامات اساسی صورت خواهد گرفت. بنابراین، هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
اهداف راه‌اندازی گوگل فرهنگی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار دیگری که درباره اهداف راه‌اندازی گوگل فرهنگی توسط وزارت ارشاد پرسید، گفت: این طرح از جمله پیشنهادات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تقویت فرهنگ زبان فارسی و گسترش این زبان در سایر کشورها است.
 
وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی این طرح، توضیح داد: در صورت ترویج زبان فارسی، هم در داخل کشور و هم در خارج از آن، زمینه تقویت زبان فارسی فراهم می‌شود. با تقویت این زبان نیز به مراتب می‌توان بنیان‌های فرهنگی و ملی خود را تقویت و از آسیب‌های سایر موتورهای جست‌وجوگر جلوگیری کنیم.
 
نوش‌آبادی در پایان، به خبرنگار دیگری که از وضعیت اجرای طرح معافیت مالیات کتابفروشان پرسید، اظهار کرد: کتابفروشان همچون ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند. کتابفروشی‌هایی که در کنار فروش کتاب، نوشت‌افزار نیز عرضه می‌کنند، برای معافیت مالیاتی هیچ‌گونه منعی ندارند.

وی با بیان اینکه «ممکن است کتابفروشی‌هایی در سطح استان‌های مختلف وجود داشته باشند که هنوز مالیات پرداخت می‌کنند» گفت: بدون تردید به صورت موردی پیگیری خواهیم کرد و آن‌ها را از پرداخت مالیات معاف می‌کنیم. البته ناگفته نماند که برخی از استان‌های کشور هنوز نسبت به اجرایی شدن طرح معافیت مالیاتی کتابفروشان توجیه نشده‌اند که باید به صورت مصداقی به آن‌ها توجه و پرداخته شود.

نظر شما