شناسهٔ خبر: 25838 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر بهترین کتاب‌های ورزشی 2014 از نگاه گاردین

گاردین از میان انبوه کتاب‌های ورزشی 2014 چند کتاب را به عنوان بهترین‌ انتخاب کرده است. در این میان کتاب‌هایی درباره ثروت و بی‌اعتدالی لیگ برتر فوتبال انگلیس تا داستان‌هایی از نسل طلایی کریکت بازان در این لیست جای گرفته‌اند.

 مروری بر بهترین کتاب‌های ورزشی 2014 از نگاه گاردین

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ برای بسیاری از طرفداران فوتبال انگلیس، شرایط این ورزش در قرن بیست و یکم، همانگونه که «دیوید گولدبلات» در کتاب «بازی زندگی ما» تشریح کرده، دو معنی دارد: ثروت و آلودگی.

به گفته گولدبلات، فوتبال اکنون در شرایطی است که مزایا و منافع جهانی شدن آن در تصرف و توقیف عده معدودی واقع شده است. اعضا و مدیران اصلی لیگ برتر انگلیس و باشگاه‌های خصوصی که از طریق پخش تلویزیونی بازی‌ها در سراسر جهان و مشارکت‌های تجاری درآمد بسیار بالایی کسب کرده‌اند، جزو این عده معدود هستند.

گولدبلات در کتاب خود روایتی واقع‌بینانه و البته گاه ناامیدکننده از مسیری که فوتبال طی سال‌ها پیموده تا به این شرایط پرچالش و در عین حال پر زرق و برق برسد، ارائه کرده است.

کتاب دیگر «من فکر می‌کنم پس بازی می‌کنم» زندگی‌نامه «آندره‌آ پیرلو»، هافبک نابغه ایتالیایی و یکی از معدود ستارگان فوتبال مدرن به قلم وی است. پیرلو همواره از عضویت در لیگ برتر انگلیس سر باز زده و کتاب او از توجیهاتی که اغلب در کتاب‌های نسل طلایی فوتبال می‌بینیم، به دور است.

پیرلو در کتاب خود تصویری جالب از «سیلویو برلوسکونی» مالک باشگاه میلان ایتالیا و نیز «زلاتان ابراهیموویچ» بازیکن سوئدی تیم پاری‌سن‌ژرمن فرانسه ترسیم کرده است.

«لوئیس فن‌خال» در طول دو دهه موفقیت در فوتبال اروپا همواره از چنگال لیگ برتر انگلیس فرار کرد اما سرانجام منچستر یونایتد موفق به جذب او در تابستان امسال شد. «هوگو بورست» نویسنده هلندی در کتاب «او. لوئیس» زندگی‌نامه‌ای بسیار جالب از فن‌خال و تحلیل شخصیت او ارائه کرده است.

«کتاب نقل قول‌های فوتبالی» نوشته «فیل شاو» 30 سال است که خوانندگان ورزشی را به خود جذب کرده و اکنون چاپ نهم آن در رقابت با کتاب «مسئله مرگ و زندگی» نوشته «جیم وایت» است که در آن 100 نقل قول معروف در تاریخ فوتبال بیان شده است. باید گفت هر دو نویسنده فوتبال را به خوبی می‌شناسند و هر دو کتاب بسیار جالب و لذت‌بخش هستند.

دو کتاب برجسته جدید درباره کریکت نیز امسال به بازار عرضه شدند. کتاب «10 برای 10» نوشته «کریس واترز» که درباره «هدلی وریتی» از بزرگ‌ترین بازیکنان کریکت انگلستان و بازی‌های شاهکار او است و کتاب «وایزدن در جنگ بزرگ» نوشته «اندرو رن‌شاو» که داستان بازی‌های کریکت همزمان با جنگ جهانی اول در سال‌های 1914 تا 1918 را به تصویر کشیده است.

کتاب دیگر «سایه‌ات را دنبال کن» نوشته «جان کارلین» است که به موضوع دادگاه «اسکار پیستوریوس» قهرمان پارالمپیک و سریع‌ترین انسان بدون پا به اتهام قتل نامزدش پرداخته است.

از میان انبوه کتاب‌هایی که به یکباره درباره شکوفایی دوچرخه‌سواری انگلیس منتشر شده‌اند، «نیکول کوک» با کتاب «جدایی» جایگاه خاصی برای خود رقم زده است. «جدایی» داستانی جالب از یک ورزشکار زن را روایت می‌کند که در مسیر خود به سمت مدال طلای المپیک و مسابقات جهانی در تابستان 2008 با سیستم ورزشی حاکم مبارزه می‌کند تا نگرش جامعه به ورزش زنان را تغییر دهد.

نظر شما