شناسهٔ خبر: 25779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ماهیت سینما» با «تاریخ مصور تئاتر» به زودی منتشر می‌شوند

مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر درباره کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات گفت: دو کتاب با نام‌های «ماهیت سینما» و «تاریخ مصور تئاتر» به زودی توسط انتشارات امیر کبیر منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی ساروخانی، مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر گفت: امیرکبیر یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌های انتشاراتی ایران است که فعالیت خود را در سال ۱۳۲۸ آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه انتشار کتاب‌های ادبیات ایران و جهان، اسلام، پزشکی، تاریخ اسلام، دین، روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، کودکان و هنر فعالیت می‌کند.

وی درباره جدیدترین کتاب‌های منتشر شده در زمینه هنر توسط این انتشارات ادامه داد: چون انتشارات امیرکبیر به‌صورت تخصصی در زمینه کتاب‌های هنری فعالیت نمی‌کند معمولاً تعداد کتاب‌های کمی در حوزه هنر منتشر می‌شود. «تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضایی هندسی در معماری» عنوان کتابی با ۱۶۰ صفحه است که به صورت مصور و با قیمت ۶۵۰۰ تومان در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به‌تازگی منتشرشده است. این کتاب نوشته عبدالحمید نقره‌کار، مدیر قطب علمی معماری اسلامی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

ساروخانی در این خصوص افزود: کتاب «تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضایی هندسی در معماری» نظریه جدیدی را با عنوان کلی نسبت به مکتب اسلام و فلسفه هنر و معماری شهرسازی مطرح کرده است. این کتاب در سال نود در دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و مورد تأیید داوران آن قرار گرفته است. از نویسنده این اثر در ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز به‌عنوان نظریه‌پرداز برتر تقدیر شد.

مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر درباره این کتاب توضیح داد: مقوله‌های ایده‌های فضایی هنری در معماری از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی معماران شایسته از ناشایسته و آثار و سبک‌های ارزشمند و اصیل از آثار و سبک‌های انحرافی و غیر اصیل است. در رویکردهای معاصر غربی مبتنی بر انسان‌گرایی‌های حسی و غریزی فلسفه هنر و معماری دچار بی‌هدفی و هرج‌ومرج شده است. در این رساله ایده‌های نو انتخاب و فضای هنری در معماری متناسب با نیازهای متنوع انسان‌ها پیش‌بینی و تدوین‌شده و مقایسه‌ای با رویکردهای معماری معاصر غربی است.

وی درباره میزان استقبال از کتاب «تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضایی هندسی در معماری»  تصریح کرد: نویسنده این کتاب به دلیل اینکه فرد شناخته‌شده‌ای در حوزه معماری اسلامی است مخاطبان بسیاری او را می‌شناسند. «تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضایی هندسی در معماری»  چون در زمان نمایشگاه کتاب منتشر شد با استقبال خوبی مواجه شد. به‌طوری‌که امروز حدود ۲۶ نسخه از مجموع ۱۰۰۰ نسخه آن در دست است و به‌زودی به چاپ دوم می‌رسد.
 
کتاب‌های در دست چاپ انتشارات امیرکبیر

وی در مورد کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات گفت: کتاب «ماهیت سینما» یک کتاب دوجلدی است که جدل اول آن در سال ۷۴ چاپ و تا سال ۸۹ به چاپ سوم رسیده است. جلد دوم این کتاب را بزرگمهر رفیعا تألیف کرده که قرار است تا پایان سال منتشر شود.

به گفته ساروخانی، این کتاب در شش فصل بانام‌های «تجسم پدیده‌های پنداری بر اندیشه»، «امپراطوری»، «گروه هنری»، «ارباب حلقه‌ها»، «طراحی و سازمان‌دهی تولید» و«پنجره» تدوین‌شده است.

مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر با ارائه توضیحاتی درباره فصل‌های این کتاب ادامه داد: مهم‌ترین موضوع فصل نخست این کتاب درباره تجسم پدیده‌های پنداری بر اندیشه و پیوندها و اسطوره سینمای مدرن و ادبیات درام و سینما است. در فصل دوم پادشاهان امپراطوری آدولف زوکر فرمان روایان دوران دوم والت ایسنی بررسی می‌شود. فصل سوم کتاب فیلم‌نامه، زبان فیلم، ساختار دراماتیک و سکانس را بررسی می‌کند. فصل چهارم این کتاب با عنوان ارباب حلقه‌ها است که با سؤال «آیا می‌توان کارگردانی را آموخت؟» آغاز می‌شود. در فصل پنجمنویسنده به موضوع طراحی و طراحی تولید، بودجه و کارگردان هنری می‌پردازد. فصل ششمکتاب که فصل آخر آن‌هم محسوب می‌شود به نخستین هنر تقلید خلاقیت بازی برای دوربین می‌پردازد.

وی ادامه داد: «تاریخ مصور تئاتر» عنوان کتابي دیگر نوشته جان راسل براند با ترجمه ایرج نیک‌آیین است. این کتاب جامع و مرجع در این حوزه است که انشاالله تا سال آینده منتشر می‌شود.

ساروخانی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ناشران سراغ کتاب‌های ترجمه‌ای می‌روند؟ تصریح کرد: متأسفانه به دلیل کمبود نویسندگان برجسته در حوزه هنر، ناشران سراغ کتاب‌های ترجمه‌ای می‌روند تا از این طریق بتوانند منابع موجود در بازار را تامين کنند.

نظر شما