شناسهٔ خبر: 25743 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نهمین دوسالانه نگارگری آغاز به کار کرد

گشایش نمایشگاه «نهمین دوسالانه نگارگری ایران» با ابراز امیدواری معاون امور هنری وزارت ارشاد برای شکوفایی این هنر در آینده و اعلام بروز اتفاقات خوب به دنبال واگذاری امور به انجمن های تخصصی همراه بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیین گشایش نهمین دوسالانه «نگارگری ایران» شامگاه شنبه 15 آذرماه با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان نگارگری ایران در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سخنانی با قدردانی از حضور استادان نگارگری در برگزاری این دوره از دوسالانه نگارگری گفت: وعده داده بودیم که بسیاری از فعالیت ها را به انجمن های تخصصی آن واگذار کنیم و دولت وارد مسایل اجرایی برگزاری این رویدادها نشود و تنها نقش حمایت کننده را داشته باشد که این اتفاق رخ داده است و حضور استادان پیشکسوت نیز در برگزاری این دوسالانه ها هم با دقت موشکافانه بیشتری همراه است و هم نظراتشان درباره این دوسالانه ها تخصصی تر و صائب است.

مرادخانی با بیان این که حضور استادان پیشکسوت در دوسالانه های هنری اتفاق خوبی است، یادآور شد: جشنواره زدگی موضوعی بود که درباره رفع آن سخن گفته بودیم این که چگونه می شود شرایط را به گونه ای پیش برد که شاهد بروز رویدادهای تکراری نباشیم، رویدادهایی که بیش از آن که مفید باشند اسباب بروز مشکلاتی بودند و حالا راه حل جدیدی داریم که در همین راستا باید انجمن ها بیشتر فعالیت کنند تا دوسالانه ها برگزار شوند و در کنار آن از جمع بندی این دوسالانه ها بتوانیم شاهد برپایی جشنواره دیگری باشیم.

افتتاحیه دوسالانه نگارگری

او با نقل قول از سخنان بزرگان هنر نگارگری ایران یادآورشد: برخی از استادان نگارگری از بروز شرایط ویژه ای در آثار نگارگری معاصر سخن می گفتند و قدرتی را در آثار این هنرمندان جوان مشاهده کرده اند که نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و این برای ما به معنی آغاز یک دوره مشخص در هنر نگارگری است که یا آغاز شده و یا آغاز می شود.

مرادخانی به ضرورت توجه به این پیشرفت ها در هنر نگارگری نسل جوان اشاره کرد و گفت: باید به این مسایل با حضور استادان نگارگری توجه کرد و با بحث و بررسی برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت بگیرد.

معاون هنری وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که شاهد شکوفایی هنر نگارگری در آینده باشیم و افزود: حضور استادان نگارگری از جمله فرشچیان، جمال پور، آقامیری و ... در این رویدادها ما را به اهداف خود در این زمینه نزدیک تر می کند.

او در پایان تأکید کرد: هنر نگارگری باید از وضعیت موجود خود فاصله بگیرد و حرکت بیشتری را در این هنر شاهد باشیم که به این منظور باید در برنامه های آتی به این هنر توجه بیشتری داشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم، امیر طهماسبی دبیر نهمین دوسالانه نگارگری ایران به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: در این دوره حدود هزار اثر به دبیرخانه رسید که در دو مرحله داوری 300 اثر به بخش نمایشگاهی راه یافت.

افتتاحیه دوسالانه نگارگری

وی افزود: در بخش نگارگری بیش از 100 اثر به نمایشگاه راه یافت، در بخش گل و مرغ 50 اثر، در بخش تذهیب 50 اثر، در بخش تشعیر وسیاه مشق نیز 50 اثر به بخش نمایشگاهی راه پیدا کرد.

طهماسبی یادآور شد: این دوسالانه در پنج گرایش برگزار می شود که در بخش رقابتی آن بعد از داوری، اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه اعلام می شود.

او از انتشار کتاب نفیس این دوسالانه و اهدای آن به شرکت کنندگانی که اثرشان در این کتاب به چاپ رسیده است، خبر داد.

به گفته طهماسبی، در بخش مقالات نیز حدود 20 اثر به مرحله نهایی راه یافته است.

او همچنین درباره کیفیت آثار این دوسالانه بیان کرد: کیفیت آثار این دوسالانه به تایید استادان این هنر و هیئت انتخاب و داوری آن رسیده است و بنا بر نظر آنها آثار این دوره از کیفیت بسیار بهتری نسبت به دوره های گذشته برخوردار است.

افتتاح بخش نمایشگاهی این دوسالانه با حضور معاون امور هنری وزارت ارشاد، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و هنرمندان پیشکسوت نگارگری از جمله جمال پور و محمدباقر آقامیری، پایان بخش این مراسم بود.

نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در پنج بخش نگارگری، تذهیب، تشعیر، طراحی سیاه قلم و گل و مرغ می شود و 276 اثر از 212 هنرمند در این پنج بخش روی دیوار گالری های موسسه فرهنگی وهنری صبا رفته است.

نظر شما