شناسهٔ خبر: 25740 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» در بوته نقد قرار می‌گیرد

خانه نقد کتاب، نوزدهمین نشست را به نقد و بررسی کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» اختصاص داده است. این نشست چهارشنبه (19 آذرماه) در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نوزدهمین نشست خانه نقد کتاب به نقد و بررسی کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» نوشته علی کالیراد اختصاص دارد. این کتاب برگزیده بیست و هفتمین دوره کتاب فصل (پائیز ۱۳۹۲) است.
 
این نشست با حضور علی کالیراد (نویسنده)، کاوه بیات (تاریخ‌نگار ایران معاصر) و جواد مرشدلو (عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی) برگزار می‌شود.

كتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» که شايسته‌تقدير بیست‌وهفتمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد، زندگینامه فکری و سياسی «احمد آقايف»  يکی از چهره‌های نامدار خانات قراباغ است. «احمد آقايف»  که در آغاز در مقام عضوی از سرزمین ايران، هر چند عضوی به دورمانده از پيکر اصلی و تحت اشتغال روسيه، در جستجوی کيستی و چيستی خود برآمد، در نهايت به گونه‌ای که در اين کتاب به توصيف و توضيح آن پرداخته شده است، بر آن شد جايگاه خود را در عرصه‌ای ديگر، يعني در جهان ترک بيابد.

«احمد آقايف» از نخستین منادیان و نظریه‌پردازان ملی‌گرایی ایرانی ‌است. این شخصیت بعدها به یکی از بنیانگذاران و فعالان سرشناس جنبش تُرک‌گرایی بدل شد.

کتاب، نخستین تک‌نگاری منتشر شده به زبان فارسی درباره این شخصیت است و در کنار توصيف و توضيح اين فرايند فکری و سياسی در عين‌حال به تحولات و رخدادهای قفقاز در سال‌های پايانی جنگ جهانی اول و انقلاب روسيه و همچنين گوشه‌ای از تحولات ترکيه در آستانه تبديل به يک جمهوری نوپا نيز اشاره می‌کند.

نشست نقد و بررسی کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» چهارشنبه (۱۹ آذرماه) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، برگزار می‌شود.

نظر شما