شناسهٔ خبر: 25512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار جرداق سلسله‌گردان کتابخانه‌های بشریت است

مراسم بزرگداشت جورج جرداق نویسنده، ادیب و اندیشمند لبنانی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در سالن قصر یونسکو بیروت برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در این مراسم که مقامات رسمی، شخصیت‌های دینی و فرهنگی لبنان حضور داشتند پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و لبنان، حسین شیخ الاسلام - مشاور رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان - پیام علی لاریجانی - رییس مجلس شورای اسلامی - را به مناسبت بزرگداشت جورج جرداق خواند.

در پیام علی لاریجانی آمده است: ادیب و اندیشمند لبنانی جورج جرداق پس از آن که زندگی امام علی (ع) و سخنان ایشان را بررسی و ارث بزرگ انسانی آن امام را مطالعه کرد با عشق به علی و نوشتن درباره او از خود کلمه طیبه را بر جای گذاشت و با تکیه بر اندیشه‌های امام علی(ع) به این نتیجه رسید و می‌گفت: ای امام تو متعلق به یک قوم و یا یک دین نیستی بلکه تو برای همه بشریت هستی.

در ادامه در این پیام، لاریجانی می‌افزاید: جای شگفتی نیست که از کشوری چون لبنان مفاخری چون جورج جرداق ظاهر می‌شوند.

او در پایان ضمن ارج نهادن به آثار ادبی و فکری جرداق، درگذشت وی را به مردم لبنان و خانواده وی تسلیت گفت.

در ادامه مراسم محمد فتحعلی - سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان - در سخنانی گفت: امروز در بزرگداشت شخصیتی برجسته گرد آمده‌ایم که بزرگداشتش تجلیل از علم و فرهنگ است؛ فردی که زندگی را با رنگ‌هایی حیات‌بخش و الهام انسانی نشان داد. او از کودکی الگو بودن علی را آموخت و از نهج البلاغه الهام گرفت و دایرة المعارفش از امام علی(ع) را به نگارش در آورد.

سفیر ایران در لبنان افزود: امام علی(ع) و اهل بیت(ع) پیام‌آور ارزش‌های انسانی با صرف نظر از قومیت ها و رنگ ها و زبان ها بوده اند که محدود به هیچ زمان و مکانی نیستند و هر که علی و فرزندانش را شناخت به سوی ارزش های والای آنها روی می آورد و این یکی از ویژگی های بالای ادیب درگذشته جورج جرداق بوده است به گونه ای که با نوشتن کتاب های بسیاری آثار جاودانه ای از اسمان شعر و ادب و فرهنگ از خود برجای گذاشت.

وی در پایان افزود: آثار جورج جرداق سلسله‌گردان کتابخانه‌های بشریت است که نسل‌های آینده و معاصر را با چشمه‌های زلال علم و معرفت ائمه(ع) و به شکل خاص امام علی(ع) آشنا می کند و مروج ارزش های انسانی است که هیچ مرزی و قومیتی را نمی شناسد.

سپس در این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان - رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - در سخنانی در بزرگداشت جرداق گفت: او ضمیر خود را در درون چارچوب های طایفی و سیاسی محدود نکرد بلکه در مسیر کشف حقیقت و کمال حرکت کرد و هنگامی که حقیقت را دریافت در مقابل آن تسلیم شد و این آغاز عصر مسئولیت پذیری وی در زندگی اش بود.

او افزود: جورج جرداق تمام انرژی درونی خویش را به کار گرفت تا سفر جاودانه اش "امام علی (ع)" را به نگارش درآورد. جرداق بهترین نمونه از همزیستی مسالمت امیز عزت مدارانه بین طوایف دینی بود و شکی نیست که ظهور جورج جرداق نتیجه همین همزیستی مسالمت آمیز بین طوایف لبنانی بوده است از همین رو بزرگداشت وی، بزرگداشت همه کسانی است که مثل او زندگی می کنند و این گروه از انسان ها کم نیستند. بدون شک یادآوری نام او و بزرگداشتش ارزش گذاری تسامح دینی و مذهبی در لبنان است.

ابراهیمی ترکمان با ابراز تاسف از بروز اندیشه و افکار تکفیری تاکید کرد: این ارزش های بالای جامعه لبنانی اکنون در خطر جریان های تکفیری قرار گرفته است که همه منطقه را به شرایط بسیار خطرناکی سوق داده است،جریانی که خلق الساعه نبوده بلکه نتیجه حمایت های مالی برخی قدرت های بزرگ بین المللی و منطقه ای است.

وی با دعوت از علمای جهان اسلام و مسیحیت برای رویارویی با جریان تکفیری افزود: ایران اماده است با نخبگان فکری و علمی دنیا برای برخورد با جریان تکفیری همکاری کند.

پس از سخنان وی فیلم مستندی از زندگی جورج جرداق به نمایش درآمد که در آن به چگونگی تالیف کتاب‌هایی در باره امام علی (ع) از سوی وی پرداخته شده بود.

در ادامه مراسم، هادی جرداق فرزند جورج جرداق به زندگی پدرش پرداخت و گفت: از همان دوران کودکی به خاطر دارم که او داستان های ادبی را برای من می‌خواند و به شدت به حفاظت از زبان عربی اهتمام داشت.

در ادامه این مراسم پیام‌های نایب رییس مجلس اعلای شیعیان، وزیر فرهنگ، کلیسای روم کاتولیک، رهبر دینی دروزی های لبنان و رهبر دینی کلیسای روم ارتدوکس لبنان خوانده و از مقام جرداق تجلیل شد. همچنین از اقدام شایسته جمهوری اسلامی ایران در بزرگداشت جورج جرداق تجلیل کردند.

در پایان این مراسم لوح بزرگداشت و یادبود جورج جرداق توسط محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان به خانواده وی اهدا شد.

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

 

بزرگداشت جورج جرداق

نظر شما