شناسهٔ خبر: 25424 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی دیگر به تمدن غرب با کتاب"در تکاپوی بهشت زمینی"

کتاب «در تکاپوی بهشت زمینی» اثر محمد جبارپور که به اهتمام مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق منتشر شده است، در تلاش است خواننده را با ضرورت، چیستی و ماهیت حوزۀ مطالعاتی غرب‌شناسی آشنا کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در بخشی از «مقدمه ناشر» آورده شده: کتاب حاضر شرحی است بر سرفصلی به عنوان غرب شناسی. با این رویکرد غرب‌شناسی نه شناخت دیگران که شناخت ساحات حاکم  بر ضمیر ناخودآ گاه ما بواسطه فضای اندیشه ای حاکم بر تاریخ است. این اثر در تلاش است خواننده را با ضرورت، چیستی و ماهیت حوزۀ مطالعاتی غرب‌شناسی آشنا کرده و بطور اجمالی تبیین نماید؛ برای خروج از بن بست هویتی حاکم بر دستگاه فکری و فرهنگی حال حاضر چه باید کرد. امید آن که مطالعه کتاب حاضر بتواند گره‌گشای سوالات پنهان شده در ذهن خواننده باشد و از این طریق خواننده را در راستای حل تعارض تعامل سنت و مدرنیته یاری نماید.

آنچه این اثر را از سایر آثار پیرامون موضوع غرب‌شناسی متمایز می سازد تدوین آن برای مخاطبان فرهیخته و دانشگاهی به ویژه دانشجویان است که از یک سو اتقان محتوا و علمی بودن را می طلبد و از سوی دیگر ایجاز و سلاست بیان؛ که گرچه جمع این دو دشوار است اما نگارنده نهایت اهتمام خود را در این راستا به کار بسته است، امید آنکه مورد رضایت حضرت حق و استقبال فرهیختگان گرامی قرار گیرد.

 همچینین در پشت جلد این کتاب آمده است :

 حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا این تمدن در گذشته به وجود نیامده بود؟ آیا دلیل اینکه برای مثال تلویزیون قبلاً به وجود نیامده بود، این است که در آن دوران عقلانیت و علم بشر به این سطح نرسیده بود؟

اگر چنین است، پس چرا اهرام ثلاثه مصر و یا حتی آثار تاریخی‌ای که از قرن‌ها پیش در کشور خودمان وجود دارد(مانند بناهایی که در اصفهان هست) به گونه‌ای است که ما در حال حاضر با این علوم امروزی خود نیز نمی‌توانیم به این ابزار برسیم؟ این مسأله به قدری اهمیت دارد که حتی برخی از محققین قائل به این نظر هستند که علمای آن دوران به علومی دست یافته بودند که ما پس از قرن‌ها هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم.

لازم به ذکر است چاپ اول این کتاب در ۱۱۲ صفحه، به شمارگان ۳۰۰۰ جلد و به قیمت ۶۰۰۰ تومان در پاییز ۹۳ منتشر شده است.

نظر شما