شناسهٔ خبر: 25247 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: برخی سرفصلهای علوم انسانی بیش از ۳ دهه به روز نشده‌اند

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: با تأسف مشاهده می‌شود که برخی از سرفصل‌های علوم انسانی در کشور بیش از ۳ دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده و بازنگری در این رشته‌ها می‌تواند یکی از ثمرات تحول و ارتقا در علوم انسانی باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، جلسه ۹۵ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد. در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام خسروپناه گزارشی از سفر خود به کشور اندونزی و شرکت در کنفرانس ارتباط علم و دین که در این کشور برگزار شده بود، ارائه کرد.

در ادامه جلسه گزارش کارگروه مدیریت شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی، توسط رئیس این کارگروه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تقسیم بندی رشته مدیریت به ۳ شاخه صنعتی، بازرگانی و دولتی سرفصل‌های مشترک این ۳ شاخه تشریح شد.

 در بخش دیگری از این گزارش ضمن توجه به سیال بودن محتوای دروس رشته مدیریت در شاخه‌های سه‌گانه آن، لزوم بازنگری مداوم این سرفصل‌ها نیز مورد تأکید قرار گرفت.

بعد از ارائه این گزارش دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: مشی و رویه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی عدم ورود به جزئیات تخصصی در هر رشته و واگذار کردن این موضوع به کارگروه تخصصی و مورد اعتماد شورا است.

وی افزود: با تأسف مشاهده می‌شود که برخی از سرفصل‌های علوم انسانی در کشور  بیش از ۳ دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشده و بازنگری در این رشته‌ها می‌تواند یکی از ثمرات تحول و ارتقا در علوم انسانی باشد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: شورای تحول و ارتقا علوم انسانی تنها خود را در موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی مسئول نمی‌بیند و به روزرسانی رشته‌های علوم انسانی با توجه به پیشرفت‌های علمی روز هم یکی از وظایف این شورا است.

وی گفت: البته همه کارگروه ها موظف هستند تا با دقت و موشکافی انطباق گزارش‌های ارائه شده و محتوای پیشنهاد شده را با موازین اسلامی بررسی کنند.

بعد از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه بیشتر به ابعاد اسلامی مدیریت، اشتراک برخی از مفاهیم اسلامی با مفاهیم رایج در علم مدیریت، در نظر گرفتن تاریخ نظام‌های مدیریت در اسلام و ایران، پیوستگی مدیریت و حقوق، لزوم کاربردی و عملیاتی شدن مباحث مدیریت دردانشگاه‌ها، اشتراکات مکاتب مختلف مدیریت در برخی از مفاهیم و در نظر گرفتن آموزش سازوکارهای اصلاح سازمان‌ها دررشته مدیریت.

دستور دیگر جلسه، اظهارنظر اعضا در مورد اصلاحات صورت گرفته در سرفصل‌های درس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود، که این اصلاحات بر طبق نظرات اعضا در جلسه گذشته، اعمال شده است.

اعضا بعد از استماع گزارش کارگروه مربوطه به اصلاحات اعمال شده رأی مثبت دادند.

همچنین اعضا تصویب کردند مبحث سنت‌های اجتماعی پیشرفت و عدم پیشرفت به سرفصل‌های این رشته اضافه شود.

دکتر حداد عادل در پایان این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به عنوان یکی از مهمترین گفتمان‌های مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» باید در قالب یک فعالیت علمی مستمر و نظامند ادامه پیدا کند.

وی افزود: تجربیات هم صحت این موضوع را نشان داده که فارغ‌التحصیلان هر رشته برای حفظ و ارتقای آن رشته نهایت تلاش را به کار خواهند بست.

نظر شما