شناسهٔ خبر: 24903 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معلوم نیست چه خبر است؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک ماه پیش اعلام کرد، گزارش برنامه‌ی ششم توسعه در حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تقدیم دولت کرده است، اما با این حال معاون سرمایه‌گذاری این سازمان گفته بررسی‌ها درباره‌ی این برنامه همچنان ادامه دارد و مقدمات اولیه درحال تهیه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ برنامه‌ی ششم توسعه که سال‌های 95 تا 99 را دربرمی‌گیرد هم‌اکنون در دست تهیه است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظر به حضور بسیار کمرنگ در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، این‌بار تصمیم گرفته در برنامه‌ ششم نقش پررنگ‌تری داشته باشد؛ به طوریکه از 29 قسمت این برنامه، یک بخش به سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی‌ و گردشگری اختصاص یافته است.

بیش از دو ماه پیش این سازمان نشستی را با حضور معاونان سرمایه‌گذاری، گردشگری، میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و مدیریت توسعه، رییس پژوهشگاه و جمعی از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی برگزار کرد تا افق سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این برنامه ترسیم شود؛ اما آن جلسه بیشتر به درد دل کردن تشکل‌ها گذشت تا ارائه دیدگاه و نظر. ضمن آن‌که بسیاری از تشکل‌ها از جمله میراث فرهنگی و باستان‌شناسی نماینده‌ای برای طرح مساله و دیدگاه در آن هم‌اندیشی نداشتند.

بیشترین موضوعی که در تنها نشست هم‌اندیشی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تشکل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی مطرح شد، گردشگری بود؛ برای همین برخی سخنران‌ها به‌خاطر نامتوازن بودن موضوع بحث‌ها در آن نشست اعتراض‌هایی را مطرح کردند که باعث شد این توضیح از طرف مجری نشست ارائه شود:‌ سخنرانی‌ها براساس اعلام آمادگی و ثبت نام تشکل‌ها برای صحبت کردن تنظیم شده بود و سیاستی در کار نبوده است.

معاونانی هم که در آن نشست حضور داشتند صرفا به بیان کلیاتی از اقدامات و نگرشی که درباره‌ی برنامه ششم توسعه داشتند، سخن گفتند و ظاهرا مطالبات آن جمع که سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت این سازمان‌ گفته بود برای اعمال‌نظر و هم‌افزایی گردهم آمدند در سطحی نبود که هدایتگر و یا راهنمای برنامه‌ی ششم توسعه باشد،‌ چرا که بحث‌ها بیشتر حول محور خواسته‌های تشکل‌های مردم‌نهاد از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلب حمایت بیشتر بود. شاید خرده‌ای بر این تشکل‌ها هم نباشد چرا که فرصت هم‌اندیشی‌ها با مقامات این سازمان آن‌قدر اندک و محدود است که مطالبات جامع و ملی را معمولا به حاشیه می‌کشاند.

بحث‌های کلی و غیرشفافی هم که تا امروز درباره‌ی برنامه‌ی ششم توسعه شده این نگرانی را در برخی از بخش‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله جامعه باستان‌شناسی بوجود آورده که مبادا آن‌ها از این غافله جا مانده باشند.

سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این نگرانی به ایسنا گفت: این‌طور نیست،‌ مگر برنامه‌ی ششم توسعه نوشته شده که حالا بگوییم بخش باستان‌شناسی جا افتاده است.

وی ادامه داد: ما همچنان درحال بررسی هستیم و برنامه‌ی ششم توسعه در مرحله‌ی تهیه‌ی مقدمات اولیه است و چیزی هم از آن جا نیافتاده است.

شیرکوند که در آن تک نشست هم‌اندیشی برنامه‌ی ششم توسعه به‌نوعی نقش یک رهبر ارکستر را برای همسو کردن سایر نهادها،‌ وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بازی می‌کرد، از این قصد سازمان سخن گفته بود که «کاری می‌کنیم که این سازمان در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد. ما نباید در این برنامه، دو یا سه بند تشریفاتی داشته باشیم، بلکه باید دو سه حکم جان‌دار داشته باشیم که سازمان را در مسیر واقعی خود پیش ببرد و محدودیت‌ها را بردارد.»

اما فعلا تا اینجای کار که رییس سازمان گفته گزارش این برنامه را در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دولت تقدیم کرده، معلوم نیست چه خبر است و آن احکام جان‌دار که قرار است قطار سازمان را به ریل برگرداند چه محتوا، موضوع و رویکردی دارند؟!

نظر شما