شناسهٔ خبر: 24465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از میان این‌همه نهاد فرهنگی، همیشه ارشاد زیر ذره‌بین است

حسین نوش‌آبادی نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود، ضمن تشریح فعالیت‌های و اقدامات وزارت ارشاد در دولت یازدهم گفت: از میان این‌همه نهاد فرهنگی، همیشه ارشاد زیر ذره‌بین است بااین‌حال درراه اعتلای فرهنگ با همه توان تلاش می‌کند فقط در حوزه نشر از ابتدای سال تاکنون ۷۳ میلیارد ریالی از ناشران کتاب خریده‌ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست اظهار کرد: از میان ده‌ها دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی، رسمی و غیررسمی کشور که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسمی‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و دقیق‌ترین دستگاه فرهنگی است که همواره زیر ذره‌بین نقد قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دولت یازدهم گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۳ هزار عنوان کتاب با ۵۰۰ هزار نسخه به قیمت ۷۳ میلیارد ریال از ناشران به‌منظور حمایت از اهالی قلم و ترویج فرهنگ کتابخوانی خریداری‌شده است. در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۳، بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب توسط هزار و ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور عرضه‌شده است.

نوش‌آبادی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه ممیزی کتاب گفت: ۲۱ نفر از متخصصان که صلاحیت آن‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسیده است، به‌عنوان اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب معرفی‌شده‌اند.

سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فرهنگ و هنر

وی بابیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نقش عملیاتی‌تر در حوزه فرهنگ و هنر به همان میزان خود را در برابر ملت ایران پاسخگو می‌داند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را ملزم به اجرای سیاست‌هایی می‌داند که از سوی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر مطرح‌شده‌اند؛ این سیاست‌ها عبارت‌اند از سیاست‌های فرهنگی سند چشم‌انداز، سیاست‌های برگرفته از قانون برنامه توسعه فرهنگ اجتماعی و سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

نوش‌آبادی گفت: اعتلای آگاهی‌های عمومی، صیانت از استقلال عمومی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف ازجمله اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آیند که موظف به اجرای آن‌هاست.

ارتباط مؤثر با رسانه‌ها در دستور کار وزارت ارشاد

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل هجمه‌ها و سیاه نمایی‌ها در حوزه فرهنگ ناشی از نبود اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع و تعامل درست و مناسب وزارت ارشاد با نهادهای رسمی و غیررسمی باشد. انعکاس پیدا نکردن به‌موقع اخبار و اطلاعات، زمینه‌های سوءظن و بدبینی را فراهم می‌کند و بهانه را برای افراد مغرض به وجود می‌آورد.
در این راستا وزارت ارشاد باید در ارتباط با رسانه‌ها به تبیین اهداف خود بپردازد به همین دلیل شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعیین سخنگوی برای این وزارتخانه اقدام کرده است.

وی بابیان اینکه بنا داریم تعامل سازنده و مثبتی با رسانه‌ها داشته باشیم گفت: ازاین‌پس به‌صورت هفتگی با برگزاری نشست‌های متعدد و مستمر از نظرات اهالی قلم و اصحاب رسانه در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار خواهیم شد.

پیشگیری از اتلاف سرمایه‌ها با اجرای مأموریت‌های اصلی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باوجود محدودیت‌های منابع مالی و انسانی از اتلاف سرمایه‌های خود پیشگیری کرده و منابع خود را به سمت اجرای مأموریت‌های اصلی سوق داده است. در این راستا به تعمیق برنامه‌های کیفی، توسعه برنامه‌های استانی، توجه به مناطق محروم و دورافتاده و تمرکززدایی فعالیت پرداخته است.

نوش‌آبادی در ادامه سخنانش گفت: سفرهای مداوم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی به استان‌ها و شهرستان‌های متعدد که متجاوز از ۵۰ بوده است حاکی از توجه وزارت ارشاد به سراسر کشور است.

وی اظهار کرد: وزارت ارشاد در راستای تعامل با مجلس شورای اسلامی، تاکنون ۲۵۰ ملاقات انفرادی و حضوری شخص وزیر با نمایندگان مجلس داشته است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به بیش از ۷ هزار نامه وارده از نمایندگان مجلس پاسخ‌داده‌شده است که ۵۰ پرسش ویژه شخص وزیر ارشاد بوده که ایشان با سعه‌صدر در جایگاه پاسخگویی به آن‌ها برآمده و همچنین به ۱۱۰۰ استعلام حقوقی پاسخ‌داده‌شده است.

نوش‌آبادی ادامه داد: در دولت یازدهم هزار و ۶۰۰ مورد، پاسخ و گواهی ثبت آثار دریافت شده است. همچنین ۴۰ مورد پرونده مختومه در این دوره رسیدگی شده است و برای 102 لایحه دفاعیه تهیه‌شده است.

برخی فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه فرهنگ و هنر

نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دولت یازدهم ۱۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد راه‌اندازی شده است. همچنین ۳۲ مرکز دیجیتال فرهنگی و هنری تأسیس شده‌اند. ۱۲۲ فیلم در این دوره موفق به دریافت پروانه تولید و ساخت شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه هنر گفت: در این حوزه سیاست بازسازی اعتماد صنوف مختلف هنری و واگذاری بخشی از امور و اصناف در دستور کار قرارگرفته‌اند در این حوزه اقدامات خوبی برای تمرکززدایی، حمایت از بخش خصوصی، ارتباط با رایزنان فرهنگی در خارج از کشور، مشارکت هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی، برگزاری جشنواره‌های تئاتر فجر، موسیقی فجر و هنرهای تجسمی فجر صورت گرفته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این دوره مجوز انتشار ۸ روزنامه، ۱۰۴ هفته‌نامه و دوهفته‌نامه، ۲۷۹ ماهنامه و دوماهنامه، ۵۳۳ فصلنامه و دو فصلنامه، ۲۳۱ پایگاه اطلاع‌رسانی، ۳ خبرگزاری صادرشده است و برگزاری ۳۵ جلسه هیأت نظارت در این رابطه، صورت گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه قرآنی گفت: برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم، برپایی ۷۵ محفل انس با قرآن، برپایی ۱۲۰ نشست تخصصی در محیط‌های علمی و دانشگاهی با موضوع قرآن، تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور، برگزاری همایش کاتبان وحی، کمک به ۱۰۰ کانون قرآنی، جمع‌آوری ۵۰۰ هزار قرآن فرسوده و اهدای ۱۳ هزار جلد قرآن ازجمله اقدامات وزارت ارشاد در دولت یازدهم به شمار می‌آید.

وی در پایان سخنانش گفت: از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در حوزه پیشکسوتان می‌توان به پرداخت کمک‌هزینه ماهیانه به هنرمندان پیشکسوت و بازنشسته، برگزاری مراسم‌های تکریم هنرمندان پیشکسوت، عیادت از هنرمندان بستری‌شده در بیمارستان، برگزاری جشن سالروز تولد برای هنرمندان، تولید فیلم‌های مستند از زندگی هنرمندان و کمک‌های پزشکی برای هنرمندان اشاره کرد.

نظر شما