شناسهٔ خبر: 24405 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حراجی هنرهای سنتی ایرانی برگزار می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: نباید نقدهایی که به جریان «اقتصاد هنر» بخش خصوصی می‌شود، بازدارنده باشد. باید به فکر اصلاح اشکال‌های این جریان باشیم،‌ نه به فکر تعطیلی آن.

1414835732180_amin khosroshahi (2 of 14).JPGبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی - دبیر شورای فرهنگ عمومی، درباره‌ی جریان «اقتصاد هنر» که توسط بخش خصوصی هدایت می‌شود، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی به جریان فرهنگ و هنر ورود نکرده، ولی از نظر من به‌عنوان یک هنرمند درباره‌ی جریان اقتصاد هنری که این روزها به راه افتاده، این است که این حرکت، حرکت خوبی است، گرچه برخی نقدهایی که به آن وارد می‌شود هم درست است.

او ادامه داد: من با این حرکت موافقم و فکر می‌کنم که برای شروع چنین جریانی در ایران حتی دیر شده است و هنر ایرانی این پتانسیل را دارد که در دنیا به درجات بالاتری برسد و فکر می‌کنم جا دارد بیش از این‌ها برای آن تلاش شود. البته من فکر می‌کنم که حضور هنر ایران در عرصه‌ی «اقتصاد هنر» نباید به کریستی، بنامز و ساتبی محدود باشد و فکر می‌کنم باید در عرصه‌های جهانی حضور فعالانه‌تری داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: تا کنون حضور ما در عرصه‌ی بین‌المللی افتخارآفرین بوده، ولی باید به این توجه کرد که اکنون هنر مدرن ایران در دنیا عرضه می‌شود در صورتی که هنرهای سنتی ایران مغفول مانده است. موضوع خرید و فروش آثار هنری نباید به قشر خاصی محدود شود و این البته موضوعی است که افراد هدایت‌کننده‌ی این جریان هم به آن توجه دارند. چنانچه تصمیم دارند دی‌ماه حراج سنتی و ایرانی برگزار کنند و گفته شده که به عظمت حراج تهران خواهد بود.

او بیان کرد: البته در کنار این افراد، عده‌ای دیگر هم آمدند و خواستند در عرصه‌ی هنرهای تجسمی برنامه‌های اقتصادی اجرا کنند، ولی موفق نشدند. من نیز ناراحتم چون نباید این جریان تک‌صدایی پیش رود. من معتقدم که نباید کاری انجام دهیم که به شکست منتهی شود، چون شکست کار ما، شکست هنر ما قلمداد می‌شود. قطعا این جریان باید به شکل چند صدایی ادامه یابد و این برای هنر و هنرمندان ما مفید خواهد بود. هنر ما می‌تواند پایه‌ی اقتصادی قوی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، ولی تا کنون مغفول مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی اظهار کرد: اگر جریان «اقتصاد هنر» را در چند سال اخیر در دنیا دنبال کنیم، می‌بینیم این جریان بالاترین سودآوری را داشته و سودآوری هنر حتی از نفت هم بیشتر بوده است. ما در کشور از نظر پتانسیل‌های هنری در گذشته و حال، غنی هستیم و می‌توانیم برای پیش‌برد هنر در بحث اقتصادی برنامه‌ریزی کنیم.

او اضافه کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور و گروهی را برای بررسی در زمینه‌ی «اقتصاد هنر» در نظر گرفته که در این یک سال، بیش از سال‌های پس از انقلاب تا کنون فعالیت کرده است. البته کارهای بسیار خوبی هم شده که درباره‌ی آن‌ها در آینده صحبت می‌شود. بعضی از نقدها هم وجود دارد که درست است و زمینه‌ها باید برای اصلاح فراهم شود. البته باید روند اصلاح پیش رود، نه روند تعطیلی. نقد باید پیش‌برنده باشد نه بازدارنده. باید یک حرکت جهشی پیش آید تا ما را به سمت جلو هدایت کند. در مقوله‌ی هنر، حسادت‌ها زیاد است و حاشیه بیش از متن است. نباید در این جریان حاشیه بیشتر از متن پیش رود؛ اما به‌نظر می‌رسد در این جریان، حاشیه پیش از متن حرکت می‌کند.

نظر شما