شناسهٔ خبر: 24381 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه روسی «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» اردکانی در قزاقستان رونمایی شد

ترجمه روسی رساله «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی اثر استاد داوری اردکانی» در دانشگاه فارابی قزاقستان رونمایی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم رونمایی از ترجمه روسی کتاب «فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، در مرکز ایرانشناسی و اتاق ایران دانشکده فلسفه دانشگاه فارابی برگزار شد.

کتاب «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» اثر دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد فلسفه دانشگاه تهران است که برای نخستین بار در سال 1356 توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در ادامه سفر به کشور قزاقستان و پس از بازدید از آکادمی علوم این کشور، ضمن حضور در مرکز ایرانشناسی و اتاق ایران دانشکده فلسفه دانشگاه فارابی و ملاقات با مسئولان و استادان و دانشجویان این دانشکده، در نشست "بررسی آراء و اندیشه­های فارابی" و رونمایی از ترجه روسی کتاب خود شرکت کرد.

در این مراسم ابتدا محیط سلقینبای استاد و رئیس بخش فارسی و عربی دانشکده شرقشناسی دانشگاه فارابی قزاقستان با خیر مقدم به حاضران، مخصوصاً میهمانان و هیأت جمهوری اسلامی ایران، گفت که جای مسرت است که ترجمه کتاب «فارابی موسس فلسفه اسلامی» که با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهری اسلامی ایران در قزاقستان ترجمه و در مسکو چاپ شده است، با حضور استاد و فلیسوف و فارابی­ شناس بزرگ و شهیر دکتر رضا داوری اردکانی رونمایی می­ شود.

در ادامه دکتر اصغر صابری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با اشاره به شخصیت والای دکتر داوری اردکانی بیان داشت که این استاد فرهیخته با نگارش بیش از 50 اثر علمی و مقالات متعدد نه تنها رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است، بلکه فیلسوف و فارابی­شناس بزرگی است که خدمات شایانی به جامعه علمی نموده است و امروز در اینجا شاهد رونمایی از ترجمه روسی یکی از آثار ارزشمند ایشان هستیم.

پس از آن، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود پیرامون اندیشه­ های فلسفی فارابی اظهار داشت که من از گذشته­ های دور آرزوی دیدار از سرزمین زادگاه فارابی را داشته ­ام و اکنون که در این دیار و در جمع شما اهل علم و ادب هستم بسیار خرسندم. ایشان با تشریح آراء و اندیشه های فارابی او را به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی معرفی کرد و به نقش و تأثیر فارابی در شکل­گیری فلسفه اسلامی پرداخت.

داوری اردکانی با بیان این نکته که فارابی تضاد بین دین و فلسفه را از بین برد افزود: فارابی عالم بزرگی است که به سرزمین خاص و ملتی خاص تعلق ندارد، فارابی به جامعه بشریت، جامعه علمی و همه مسلمانان تعلق دارد. فیلسوف ثانی هم به ایران تعلق دارد و هم قزاقستان.

رئیس فرهنگستان علوم ایران در پایان تصریح کرد: هر چند فارابی در ظاهر و به صورت خاص شاگردی نداشت، ولی بسیاری از فلاسفه و دانشمندان از شاگردان فارابی محسوب می­شوند. افرادی مانند فارابی و ابن­سینا پرچم فلسفه را در شرق برافراشتند. برماست که مقام این عالم بزرگ را قدر بدانیم و از اندیشه­های والای این حکیم بزرگ بهره بجوییم.

سپس دکتر نگار داوری اردکانی دانشیار زبان­شناسی و معاون دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی درباره جنبه‌های زبان‌شناختی و کتاب الحروف فارابی سخنرانی کرد.

در ادامه این نشست، دکتر ژقیب آلتایف رئیس مرکز فارابی­ شناسی دانشگاه فارابی قزاقستان با تشکر و قدردانی از حضور دکتر رضا داوری اردکانی و هیئت ایرانی گفت: من ترجمه روسی کتاب «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» را مطالعه کردم و آن را اثری بی­ نظیر یافتم و نکات ارزشمندی در این کتاب مشاهده کردم که تاکنون کسی به آن مطالب نپرداخته است و دکتر داوری با نگاهی دیگر که معمولاً در غرب و در بسیاری از مجامع علمی کمتر به آنها می­ پردازند توجه کرده است.

در پایان مراسم، با حضور دکتر رضا داوری اردکانی از ترجمه روسی کتاب (فارابی مؤسس فلسفه اسلامی) رونمایی و با امضاء دکتر داوری اردکانی تعدادی از آن به کتابخانه فارابی، مرکز فارابی­ شناسی، مرکز ایران­ شناسی و اتاق ایران دانشگاه فارابی، استادان و دانشجویان حاضر در این نشست اهداء شد و از سوی دانشگاه فارابی نیز به پاس خدمات و حضور دکتر داوری اردکانی در آن دانشگاه، لباس سنتی و ملی قزاقی به وی اهدا گردید.

نظر شما