شناسهٔ خبر: 24121 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ معاصر ایران» و «تمدن برتر، نظریه بیداری اسلامی» به چاپ چهارم رسیدند

دو کتاب «تاریخ معاصر ایران» تالیف مشترک دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی و «تمدن برتر، نظریه بیداری اسلامی» اثر موسی نجفی به چاپ چهارم رسیدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «تاریخ معاصر ایران» به وقایع و رویدادهای پنج قرن اخیر ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی می‌پردازد. در خلال این رصد تاریخی تلاش نویسندگان بر آن است که تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی را با افق تاریخ فکر و اندیشه توامان نگاه کنند.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هرچند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری - تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها، ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی نموده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.» 

در کتاب «تاریخ معاصر ایران» عمده هدف نویسندگان در ذکر و تحلیل وقایع و حوادث کمک گرفتن از منابع اصیل و بدون حب و بغض بوده است؛ چنان‌چه در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «خط تاریخ‌نگاری در دوره پهلوی، با بزرگ نمایی معضلات بر ضد قاجار بسیار پر رنگ بوده است و از آن‌جا که تاریخ را در دوره پهلوی بیشتر روشنفکران با گرایش عصر جدید پهلوی می‌نوشتند، لذا سعی می‌کردند به نحوی خود را از انحطاط قاجاریه جدا کنند و بدین صورت وانمود کنند که در یک طرف، حکومت منحط و ضعیفی به نام قاجاریه بوده و در طرف دیگر عنصر روشنفکر قرار داشته است که از انحطاط جامعه رنج می‌برده و در راه آزادی ایران سعی و تلاش بسیاری داشته است.»

افق تمدنی، دغدغه دهه چهارم انقلاب اسلامی

موسی نجفی در کتاب «تمدن برتر، نظریه بیداری اسلامی» با استفاده از مصاحبه و زبان گفتگو سعی در بیان اندیشه‌های خود دارد. نویسنده علت اصلی پرداختن به مقوله تمدن اسلامی را این می‌داند که بحث تمدنی و افق تمدنی داشتن برای انقلاب اسلامی در دهه چهارم جزء مهم‌ترین دغدغه‌ها، سیاست‌های فکری و افق‌های اصلی خواهد بود.

در قسمتی از کتاب «تمدن برتر» آمده است: «اگر ما به سمت تمدن اسلامی حرکت نکنیم، بیم آن می‌رود که در مرحله «نظام سازی» متوقف شویم. امروزه در گستره «جهانی شدن» و فراگیری مدرنیته، نظام ایده‌آل، «لیبرال دموکراسی» و در کل مدرنیسم، تمدن غربی است. حال اگر بخواهیم نظام سیاسی اسلامی مطلوب داشته باشیم نمی‌تواند بدون پشتوانه تمدن اسلامی باشد. به بیان بهتر، ما بین دو حلقه تمدنی گذشته و آینده قرار گرفته‌ایم. یکی از کارکردهای انقلاب اسلامی وصل کردن این دو حلقه تمدنی به یکدیگر بوده است. به این معنا که انقلاب اسلامی خواسته «گسستگی مدرن» را به «پیوستگی اسلامی» تبدیل کند.»

مباحثی همچون نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، افول مدرنیته و بحران در عالم غیر دینی و بیداری اسلامی، شالوده شکنی در ساختارهای مدرن و در نهایت خروج از عالم غربی و طرح مساله عالم دینی از جمله مباحث مهمی هستند که بر اهمیت اصلی کتاب می‌افزایند و نویسنده با اشاره علمی خود به این موارد، کتابی را گردآوری کرده است که مطابق با مسائل روز انقلاب اسلامی است.

چاپ چهارم کتاب «تاریخ معاصر ایران» تالیف دکتر موسی حقانی و موسی نجفی در 272 صفحه و کتاب «تمدن برتر، نظریه بیداری اسلامی» نوشته موسی نجفی در 240 صفحه از سوی نشر آرما منتشر شد. شمارگان هر یک از کتاب‌ها یک‌هزار نسخه و هر دو به قیمت هفت هزار تومان به فروش می‌رسد.

نظر شما