شناسهٔ خبر: 23418 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجید سعیدی برنده جایزه کتاب سال عکاسی امریکا شد

مجید سعیدی، به عنوان برگزیده جایزه کتاب سال عکاسی آمریکاPhoto) Evidence) در سال 2014 معرفی شد. وی در مصاحبه با خبرنگار فتو اویدنس گفت: کتاب‌شدن عکس‌ها تاثیری بسیار بیشتری از برگزاری نمایشگاه‌ها دارد. ‌

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید سعیدی عکاس شناخته شده مطبوعات ایران، جایزه امسال کتاب سال عکاسی امریکا را به مجموعه عکس‌های خود با عنوان «زندگی در جنگ» اختصاص داد.

 این مجموعه عکس‌های مجید سعیدی، زندگی مردم افغانستان را در سال‌های جنگ و درگیری را ثبت کرده است.

جایزه‌ سالانه «فتو اویدنس» که به «عکس‌های شهادت‌د‌هنده» ترجمه‌شده، قدردانی از عکاسانی است که در کارشان شجاعت و تعهد را در دستیابی به عدالت اجتماعی به کار می‌برند.

سعیدی این جایزه را در رقابت با عکاسان بیش از ۶۰ کشور جهان کسب کرده است. 

جشنواره فتو اویدنس از سال ۲۰۱۱ هر سال در بروکلین ایالت متحده آمریکا برگزار می‌شود و براساس قوانین این جشنواره، مجموعه آثار برگزیده جایزه این عکاسی در قالب کتاب منتشر و در سراسر جهان توزیع خواهد شد.

سعیدی در مصاحبه با سایت فتو اویدنس در پاسخ به این سوال که آیا چاپ‌شدن این کتاب را نقطه پایانی کار خود می‌داند؟ پاسخ گفت: من هم مانند هر عکاسی کتاب‌شدن عکس‌هایم را دوست دارم اما بیشتر به این خاطر که کارهایم را ببینم و ناکاملی‌های آنها را پیدا کنم.

وی افزود: در آخرین سفری که به افغانستان داشتم عکس‌های تازه‌‌ای گرفتم که برای کتاب لازمشان دارم. بسیاری از عکاسان دو ماه به افغانستان می‌آیند و عکس ‌های کتاب خود را جمع می‌کنند. این نشانه نبود جدّیت آنها در کارشان است. من عکس‌هایی از چهار سال پیش دارم که هنوز هم در دست تکمیل‌شدن هستند.

سعیدی ادامه داد: کتاب من احساسم را درباره عکس‌هایم منعکس می‌کند.کتاب بهترین روشی است که می‌توان با عکس‌ها تاثیری شدید ایجاد کرد. در یک جشنواره عکس، عکاسان گرد هم می‌آیند و با هم صحبت می‌کنند و به هم تبریک می‌گویند. این کار چقدر تاثیر دارد؟ چه چیز را در جهان تغییر خواهد داد ؟ می‌توان تمام انرژی و پولی را که برای جشن‌ها صرف می‌شود، به شکل بهتری در چاپ کتاب‌ها هزینه کرد. اگر عکس‌ها وارد رسانه‌ها شوند و داستان‌هایشان را بگویند، مردم بیشتری می‌توانند آنها را ببینند و بشنوند.

وی در این باره افزود: وقتی عکس‌هایم در نشریاتی مانند تایم یا نیویورک‌تامیز منتشر می‌شوند خوشحال‌ترم زیرا مردم بیشتری آنها را می‌بینند. عکس‌ها تاثیر بیشتری دارند. نه در مفهوم بازشناختی (recognition) آن بلکه در مفهوم اثرگذاری (effect) عکس‌ها .

سعیدی همچنین به خبرنگار فتو اویدنس گفت: بعد از افغانستان پروژه‌های زیادی دارم اما پول کافی ندارم. خیلی زود می‌خواهم پروژه‌ای را در افریقا شروع کنم. افرادی که کار می‌کنند اغلب روابط گسترده‌ای با نویسندگان و صاحبان گالری‌‌ها دارند اما من چنین روابطی ندارم.

مجید سعیدی متولد ۱۳۵۲، عکاسی را از ۱۷ سالگی آغاز کرده و در روزنامه‌های مختلفی به عنوان عکاس و دبیر عکس فعالیت داشته است. از جمله مهمترین جوایز بین المللی سعیدی در زمنیه عکاسی، جایزه یونیسف ۲۰۱۰، جایزه POYi در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۰۳ جایزه هنری نانن ۲۰۱۰، مسابقه بین‌المللی عکس مطبوعات چین ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ ، عکاس بین المللی لوسی ۲۰۱۱، جایزه ورلد پرس سال ۲۰۱۳، و جایزه مطبوعات ملی انجمن عکاسان امریکا NPPA ۲۰۱۱. و نشان لوکاس دولگا بوده که در ۱۷ ژآنویه در پاریس هستند.

نظر شما