شناسهٔ خبر: 23131 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعه و دموکراسی؛ درباره انتقاد ماریو بارگاس یوسا به اوباما

ماریو بارگاس یوسا داستان‌نویس، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار اهل پرو و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2010 است. او یکی از بزرگترین رمان نویسان آمریکای جنوبی است که همواره علیه نابسامانی‌های سیاسی و اجتماعی انتقاد می‌کند. یادداشتی که اسدالله امرایی در اختیار خبرگزاری کتاب ایران قرار داده است نگاه انتقادی یوسا را به عملکرد خشونت بار اوباما نشان می‌دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ماریو بارگاس یوسا در اغلب آثارش نگاه سیاسی موج می زند و در مصاحبه اخیرش در برنامه ترکیب با اجرای خورخه راموس، اوباما را از نقد خود بی‌نصیب نگذاشت. ضمن آن‌که حضور اوباما افریقایی‌تبار را در تاریخ امریکا مهم می‌داند معتقد است عملکرد او انتظارات برآورده نشده زیادی به جا گذاشته است.

نویسنده پرویی در این مصاحبه گفت:« گمان نمی‌کنم او مرد تصمیمات شجاعانه‌ای باشد که لازمه پست ریاست جمهوری تأثیرگذارترین کشور جهان دست کم در فرهنگ آزادی‌ است. فکر می‌کنم در ماجرای اتفاقات خاورمیانه، روسیه و اوکراین ضعیف عمل کرده و نسبت به امریکای لاتین بسیار بی‌اعتناست.»

بارگاس یوسا در ضمن استدلال می‌کند که گرایش به سمت اسراییل حاصل بی‌علاقگی به ادبیات و تضعیف دموکراسی‌ است. او گفت:« اگر مردم فقط مطالب سطحی و مبتذل بخوانند، رویکرد نقد که در دموکراسی نقش حیاتی دارد تضعیف می شود یا به کل از بین می رود.»

نظر شما