شناسهٔ خبر: 22874 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محقق: من و سعید نفیسی تنوع مشاهیر ایرانی رادر کتاب‌های درسی رعایت می‌کردیم

مهدی محقق، نویسنده، مصحح و شارح کتب فلسفی با اعتقاد بر اینکه کمابیش اسامی مشاهیر ایرانی در کتاب‌های درسی منعکس شده است، گفت: رعایت اصل تنوع در کتاب‌های درسی نکته‌ای است که باید تدوین‌گران کتاب‌ها به آن توجه داشته باشند تا دانش آموزان به فرهنگ ایرانی- اسلامی علاقه‌مند شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی محقق، نویسنده و استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پاسخ به این سوال که چرا نام برخی از مشاهیر ایران در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان خالی  یا کمرنگ است گفت: این مساله را نمي‌پذيرم. با آنکه بنده این اواخر در جریان کتاب‌های درسی نبودم اما تا جایی که اطلاع دارم کمابیش به این مشاهیر اشاره شده است. مثلا کتاب «فیلسوف ری» (این کتاب به زندگي و شخصيت محمدبن زكرياي رازي مي‌پردازد) که سال‌ها پیش از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر کرده‌ام در یکی از کتاب‌های درسی از آن نقل شده است.

 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه و مهم که باید در نظر گرفت آن است که باید «تنوع مشاهیر» را در کتاب‌های درسی مد نظر قرار دارد تا برای دانشجویان و شاگردان خستگی به همراه نیاورد. به عنوان مثال من در دوران پیش از انقلاب تدوین‌گر برخی از کتاب‌های درسی از جمله کتاب عربی و همچنین کتاب فارسی با همکاری مرحوم سعید نفیسی بودم و سعی ما بر آن بود تا حد امکان تنوع مشاهیر ایرانی و اسلامی حفظ شود.

محقق در این باره با تاکید بر این که باید نیاز نسل جوان را در شرایط کنونی در کتاب‌های درسی مدنظر قرار داد تصریح کرد: با توجه به اشراف من در حوزه ادبیات مثال‌هایی که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و سایر کتاب‌های ادبی، از شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان بیشتر استفاده شود تا دانشجویان و دانش‌آموزان به فرهنگ ایرانی و اسلامی علاقه‌مند شوند. 

به عنوان مثال اشعاری از حافظ، مولانا، سعدی و فردوسی باید در کتاب‌های درسی به صورت متوازن استفاده شود یا در نثر، نوشته‌های افراد بزرگی چون جهانگشای جوینی و بیهقی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین رعایت تنوع، عاملی برای ایجاد علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به مشاهیر ایرانی است.

مهدی محقق متولد بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر مشهد است. وی نویسنده، ادیب، فقیه، مصحح و شارح کتب فلسفی و استاد دانشگاه تهران است. محقق دارای مدرک دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی و رشته الهیات از دانشگاه تهران است. وی بنیان‌گذار دایره‌المعارف تشیع و عضو سابق هیات امنای بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و اکنون رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.

*در این باره بخوانید:

گفت‌وگو با اصغر محمودآبادی: ایرانیان انگیزه‌ای به مطالعه تاریخ و بازخوانی آن ندارند/ انوشیروان در کتاب‌های درسی کمرنگ است

گفت‌وگو با محمدتقی ایمان‌پور: نگارش کتاب‌های تاریخی باید از قید و بندهای سیاسی رها شود/ زندگی مبارزان انقلاب مشروطه را به درستی منعکس نکرده‌ایم

گفت‌وگو با داریوش احمدی: کمرنگ بودن مشاهیر تاریخی در کتاب‌های درسی تاثیری جز بی‌هویتی‌ ندارد

نظر شما