شناسهٔ خبر: 20961 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم نقد بانکداری در رسانه ملی با نمایش مستند «فاکتور صوری»

مستند «فاکتور صوری»، جدیدتری فیلم مستند سفیرفیلم برای نادر طالب‌زاده اکران شد. این فیلم به موضوع بانکداری اسلامی و مشکلات بانکداری در ایران می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مستند «فاکتور صوری»، جدیدتری فیلم مستند سفیرفیلم برای نادر طالب‌زاده اکران شد. این فیلم به موضوع بانکداری اسلامی و مشکلات بانکداری در ایران می‌پردازد. سازندگان این مستند پیش از عرضه عمومی این اثر، آن را برای اهالی رسانه و کارشناسان اکران خصوصی می‌کنند.

نادر طالب‌زاده پس از تماشای این مستند گفت: یکی از مزیت‌های فیلم امکان پخش تلویزیونی آن است. اما باید یک آلترناتیو دیگر پیرامون آن ایجاد کرد. افرادی را دعوت کرد تا در مورد موضوع اصلی صحبت کنند و مطالبات مردم از بانکداری را پیگیری کنند.

طالب‌زاده فیلم را مستندی تأثیرگذار و دارای ساختاری مناسب دانست و گفت: هرچند فیلم به لحاظ ریتم و شتاب کند است، اما در مجموع فیلم خوبی است.

وی افزود: اگر اثری می ساختید که نمی‌شد در صداوسیما پخش کرد، باز هم خوب بود. گاهی اوقات کاری را نمی‌شود پخش کرد، اما این قدر دست به دست می‌شود و درموردش مطلب و مقاله می‌نویسند که آن نیز اثرگذار می‌شود و جوسازی می‌کند. ولی شما فیلمی ساختید که می‌شود پخش کرد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: از همه مهم‌تر تصویر کلی‌ای است که فیلم نشان می‌دهد؛ شما دارید فضولی می‌کنید در کار بزرگ‌ترها! این دیالوگ که می‌گویید «ما چند طلبه‌ایم که نشسته‌ایم و این کار را انجام داده‌ایم» خیلی خوب است. کمی که پیش بروید زبان‌ها تندو تیزتر می‌شود. الان زبان فیلم مبهم است. اشکال هم ندارد. بگذارید همین تراش‌ها باشد. اما در مرحله بعدی باید به اجتهادی برسید که بگویید اشکال بانک این است. این ساختار باید به لحاظ اجرایی عوض شود.

وی افزود: اینکه 40 دقیقه وقت تلویزیون را پر کنید تا به سیستم بانکی کشور ایراد بگیرید، خود به خود دراماتیک است؛ مثل اینکه شما موفق بشوید به المپیک بروید. این اصل قضیه است. حالا چه مدال بیاورید و چه نیاورید مهم این است که رفته اید المپیک.

طالب‌زاده در نقد سیستم بانکی کشور گفت: گاهی اوقات بانک‌ها دقیقا با آوردن افرادی که به لحاظ حقیقی خیلی خوب هستند، اما به لحاظ حقوقی مشکل دارند، گره خود را حل می‌کنند. اما اگر کارشناس دین بگوید من کار نمی‌کنم چون این سیستم ربوی است، زیر بار نمی‌روند. لذا ‌می‌بینید امروز سیستم بانکی به لحاظ عملیاتی درست است، یعنی همان شکل ظاهر اسلامی است، اما در جزئیات که وارد می‌شوید پر از اشکال است و در این میان مردم بالاخره متوجه نشدند که این خوب است یا بد است؟ شرعی است یا غیر شرعی است؟

نظر شما