شناسهٔ خبر: 19864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار جلد سوم «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی»

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه تفسیر موضوعی از آخرین وضعیت پروژه «تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات؛ راهی میانه قرآن بسندگی و اخباری گری» خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه تفسیر موضوعی با اعلام خبر اجرای پروژه «تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات؛ راهی میانه قرآن بسندگی و اخباری گری» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن، بیان داشت: موضوع این پروژه روش شناسی تفسیر قرآن است و توسط حجت الاسلام و المسلمین علی مدبر (اسلامی) در حال انجام است.

وی در مورد ضرورت این پروژه اظهارداشت: موضوع این پژوهش از مباحث مهم و چالشی درباره روش شناسی تفسیر قرآن، اعم از ترتیبی و موضوعی است که نیازمند کاوش بیشتر، نظریه پردازی و پاسخگویی به شبهات پیرامونی آن است، زیرا از یک سو نقش سنت معصومان(ع) (که همتایان قرآن و آگاهان به ظواهر و همه بواطن قرآن و نخستین مخاطبان و مفسران قرآن اند) در گفتمان آیات و در نتیجه در فهم قرآن قابل انکار نیست و از سوی دیگر، مفسران قرآن در جمع میان منهج تفسیر قرآن با قرآن و نقش تفسیری سنت در آن به دیدگاه یگانه ای دست نیافته اند و در نتیجه گروهی به تفریط گراییده اند (قرآنیون قائل به قرآن بسندگی در تفسیر) و برخی به افراط (اخباریان قائل به سنت بسندگی در تفسیر) و برخی نیز که گرایش و دیدگاهی اعتدالی و روشمند دارند (مانند علامه طباطبایی) در تفسیر و برداشت از سیره علمی (گفته های ایشان در المیزان و قرآن در اسلام و غیره) و سیره عملی آنان (استفاده گسترده از روایات در تفسیر) اختلاف های فراوانی وجود دارد و از این رو زمینه پژوهش در این موضوع فراروی پژوهشگران گشوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فهرست اجمالی مباحث این پروژه را این گونه معرفی کرد:
بخش ۱: مفاهیم و مقدمات
بخش ۲: زمینه ها و مبانی تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۳: ادله و مؤیدات تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۴: انواع و گونه های تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۵: شبهه منع از تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۶: فرایند و قواعد تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۷: آثار و ثمرات تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات
بخش ۸: جایگاه روایات تفسیری در فرایند تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات


ارائه طرح اجمالی «مؤلفه­ های زندگی خانوادگی منتظران» از طرف پژوهشکده مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین ملکی راد مدیرگروه فرهنگ مهدویت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، از ارائه طرح اجمالی «مؤلفه­ های زندگی خانوادگی منتظران» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی راد با اعلام خبر ارائه طرح اجمالی پروژه «مؤلفه ­های زندگی خانوادگی منتظران» در پژوهشکده مهدویت، اظهار داشت: بررسی نقش و جایگاه زیربنایی خانواده در تربیت نسل منتظر و در نتیجه کمک به فراهم ساختن زمینه ­ها و بسترهای مناسب برای حضور فعال و گسترده یاران امام زمان(عج) در اجتماع و تلاش آگاهانه آنان در جهت زمینه سازی ظهور و انقلاب جهانی است.

وی ادامه داد: در واقع خانواده می ­تواند در تربیت نسل منتظر و آگاهی بخشی به آنان و انتقال آموزه های انتظار پویا، نقش مؤثر و کارآمدی داشته باشد و کانون مهم تربیتی و اصلاحی برای شکل­ گیری گروه زمینه ساز تلقی گردد.

دکتر ملکی راد افزود: پژوهش حاضر در صدد بررسی «مؤلفه های زندگی خانوادگی منتظران» و نیز ارائه شیوه ها و راهکاری مناسب و مؤثر تربیتی و اخلاقی در این زمینه است، زیرا رسالت اولیه در تربیت منتظران و لشکریان حضرت بقیة الله(عج) بر عهده خانواده است. همان­ گونه که دیگر اهداف و برنامه های اسلام متوجه خانواده است، حال باید برسی کرد که برای خانوده های منتظر چه مؤلفه های در دین اسلام بیان شده است. طرح این پژوهش ارائه شده و اکنون منتظر تایید این پروژه جهت اجرا هستیم.


جلد سوم از مجموعه «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» تا پایان سال ۱۳۹۳ منتشر خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی عضو هیئت مدیرگروه تفسیر موضوعی از انتشار جلد سوم از مجموعه «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» تا پایان سال ۱۳۹۳ خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی با اعلام خبر انتشار جلد سوم از مجموعه «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» بیان داشت: جلد سوم این مجموعه که توسط اینجانب در حال انجام است، با عنوان « بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» تا پایان سال ۹۳ منتشر خواهد شد.

وی در مورد ضرورت انجام این پروژه اظهار داشت: قرآن، اصلی ترین کتاب مسلمانان و تنها کتاب آسمانى است که  دارای اعجاز بوده ، و همگان را به تحدی می طلبد و با صراحت اعلام می کند که هرگز هیچ موجودی را یارای آن نیست که نه تنها مثل قرآن(إسراء،۸۸) بلکه ده سوره(هود،۱۳) و حتی سوره ای همانند سوره های قرآن بیاورد (بقره/۲۴).

در این میان عده ای از نابخردان در طول تاریخ سعی کرده اند به مبارزه طلبی قرآن پاسخ داده و بخت خود را در این میدان بیازمایند. که دانشمندان مسلمان، در هر عصر در برابر این دروغ پردازان ایستاده و از ساحت قرآن دفاع کرده اند.

وی ادامه داد: قرن اخیر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افراد و موسساتی در این قرن کوشیده اند با ارائه متون و جملاتی با قرآن معارضه کنند. با توجه به گسترش روز افزون وسائل ارتباط جمعی ، این متون به سرعت در جامعه و بویژه در فضای مجازی  منتشر شده و برای بسیاری ایجاد شبهه کرده است. از سویی تاکنون متن قابل توجهی به زبان فارسی در رد این جملات نوشته نشده  از این رو لازم است در پژوهشی علمی، متون یاد شده بررسی و نقد شود.

وی در مورد فهرست اجمالی مباحث این پروژه متذکر شد: در این پروژه " مهم ترین آثاری که در مقام معارضه با قرآن ارائه شده" بررسی و نقد شده است. در واقع این جلد، سومین جلد از مجموعه «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» را تشکیل می دهد. در جلد اول کلیات اعجاز و شبهات مربوطه بررسی و در جلد دوم، معارض نمایان درصدر اسلام تا قرن دوم معرفی شده و در این جلد معارض نمایان در قرن اخیر معرفی و آثارشان نقد خواهد شد.

وی اضافه کرد: این متن در هفت فصل سامان یافته است. در فصل اول کلیات و تعاریف را به بحث نشسته ایم. در فصل دوم، اهداف معارضه کنندگان و روشهای معارضه آنان با اسلام  و قرآن بررسی شده است. در پایان این فصل از  ارتباطات معارضان با استکبار جهانی نیز بحث خواهد شد. در فصل سوم، پس از معرفی کوتاهی از نصیرالدین الظافر، نمونه هایی از سوره های ادعایی  کتاب حسن الایجاز بررسی خواهد شد. فصل چهارم پس از معرفی  کتاب «فرقان الحق» نمونه هایی از سوره های ادعایی فرقان الحق بررسی خواهد شد. فصل پنجم به بررسی و نقد جملاتی که بسام درویش در پاسخ به تحدی قرآن عرضه کرده پرداخته است.

پایان بخش کتاب خلاصه مباحث و نتیجه گیری  و اثبات فرضیه اصلی کتاب است یعنی: " تحدی قرآن هنوز نیز پایدار است و همه کسانی که ادعای هماوردی با قرآن را کرده اند، شکست خورده اند." تحقیق این پروژه ۲۰۰ صفحه انجام شده و تحویل ناظر گردیده بعد از تأیید نیز اگر لازم باشد ۴۰ تا ۵۰ صفحه دیگر به آن اضافه خواهد شد.

طرح «نشر نمایه های منابع کلام اسلامی» به شورای پژوهشی پژوهشگاه ارائه شد

حجت الاسلام والمسلمین سیدتقی واردی مدیر گروه نمایه و فهرست نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از ارائه طرح « نشر نمایه های منابع کلام اسلامی » به شورای پژوهشی پژوهشگاه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین واردی با اعلام خبر ارائه طرح «نشر نمایه های منابع کلام اسلامی» به شورای پژوهشی پژوهشگاه، اظهار داشت: طرح اجمالی این پروژه از طرف مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ارائه شده است و منتظر تایید نهایی آن هستیم.

وی ادامه داد: این طرح در ابتدا در شورای علمی گروه نمایه سازی و در شورای پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تصویب گردید و جهت تصویب نهایی به شورای پژوهشی پژوهشگاه ارسال شد و هدف از آن ارائه منابع کلام اسلامی در قالب نمایه های موضوعی است. در این طرح قرار است گروه نمایه و فهرست نویسی، منابع کلام اسلامی را براساس اصطلاح نامه تدوین شده دسته بندی و به صورت کتاب منتشر کرده و در دسترس علاقه مندان قرار دهد.

نظر شما